سوم/۳ آگوست در تاریخ – درگذشت امیل برلینر و…

سوم/۳ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز چارلز استانهوپ؛ دانشمند و سیاست‌مدار و مخترع بریتانیایی، تا درگذشت امیل برلینر؛ مخترع آمریکایی آلمانی‌الاصل که صفحۀ گرامافون و میکروفون از اختراعات او بودند که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ آگوست در تاریخ

سوم/۳ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز سفر دریایی کریستف کلمب از بندر پالوس در اسپانیا در سال ۱۴۹۲م
– در سال ۱۹۳۴م؛ آدولف هیتلر با ادغام ریاست‌جمهوری و صدراعظمی، پیشوای آلمان شد.
– استقلال نیجر از فرانسه در سال ۱۹۶۰م

 


 

  • زادروزها

– زادروز چارلز استانهوپ در سال ۱۷۵۳م؛ دانشمند و سیاست‌مدار و مخترع بریتانیایی که موفق شد به‌پیشرفت‌هایی در زمینۀ افزایش سرعت چاپ کاغذ دست یابد.
– زادروز فریدریش ویلهلم سوم در سال ۱۷۷۰م؛ پادشاه پروس که در نبرد با ناپلئون شکست سختی خورد و پذیرفت متحد و دست‌نشاندۀ امپراتوری فرانسه گردد، اما پس از شکست سنگین فرانسه در سرمای روسیه، توانست با اتحاد با بریتانیا و روسیه و اتریش بر علیه فرانسه، استقلال خود را به‌دست آورد و در تصرف فرانسه به‌دست نیروهای متحد نقش مهمی ایفا کند.
– زادروز الیشا گریوز اوتیس در سال ۱۸۱۱م؛ مخترع آمریکایی که نخستین آسانسور با ترمز اتوماتیک را در سال ۱۸۵۲م اختراع نمود و کارکرد آن را در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال ۱۸۵۳م در معرض نمایش عمومی قرار داد. اختراع او سبب می‌شد تا در صورت پاره‌شدن کابل نگهدارندۀ کابین آسانسور و پایین‌افتادن آن، ترمزها به‌طور خودکار فعال شده و جلوی سقوط آن را بگیرند. در نتیجۀ این اختراع، راه برای ساخت و توسعۀ بیشتر آسمان‌خراش‌ها و استفاده از آسانسور در آن‌ها نیز هموارتر شد.
– زادروز کارل لیبکنشت در سال ۱۸۷۱م؛ رهبر و نظریه‌پرداز سوسیالیست و کمونیست آلمانی که به‌همراه رزا لوکزامبورگ، فراکسیون اسپارتاکیست‌ها را در حزب سوسیال‌دموکرات آلمان تشکیل داد و بعدها به‌همراه وی، حزب کمونیست آلمان را تأسیس کرد.
– زادروز حبیب بورقیبه در سال ۱۹۰۳م؛ رئیس‌جمهور تونس که وکیل بود و رهبر ملی‌گرایان و دولت‌مردان و همچنین رهبر یک کشور در خدمت استقلال آن کشور بوده‌است. او نخست‌وزیر دوم پادشاهی تونس قبل از اعلام جمهوری تونس بود و بدین‌صورت؛ شایستۀ تبدیل‌شدن به‌اولین رئیس‌جمهور تونس شد. پیش از آن، او نقش مهمی در کسب استقلال از فرانسه و پایان‌دادن به‌مبارزۀ ۷۵ ساله ایفا کرد و بدین‌صورت؛ عنوان بزرگ‌ترین مبارز را دریافت کرد.
– زادروز آنتونی سمسون در سال ۱۹۲۶م؛ نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی
– زادروز جیمز آلن هتفیلد در سال ۱۹۶۳م؛ ترانه‌سرای اصلی، گیتارنواز و یکی از بنیان‌گذاران گروه ترش‌متال متالیکا و از تأثیرگذارترین هنرمندان این سبک

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 اسفندماه در تاریخ - زادروز سیدمحمود علایی طالقانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آنیسیس بوئس در سال ۵۲۴م؛ سیاست‌مدار و فیلسوف معروف ایتالیایی
– درگذشت ریچارد آرک رایت در سال ۱۷۹۲م؛ مخترع بریتانیایی که بیشتر به‌خاطر اختراع دستگاه ریسندگی که تولید انبوه پارچه‌های نخی را ممکن می‌ساخت مشهور شد. وی این اختراع را در سال ۱۷۶۹م به‌ثبت رساند و سپس نخستین کارگاه ریسندگی خود را بنیان گذاشت. او پیشگام نظام کارخانه‌ای جدید است. همچنین موفقیت بزرگ وی، پایه‌گذاری انقلاب صنعتی بود.
– درگذشت ژوزف ماری اوژن سو در سال ۱۸۵۷م؛ نویسندۀ قرن ۱۹م فرانسه
– درگذشت جوزف کُنراد در سال ۱۹۲۴م؛ نویسندۀ بریتانیایی با اصلیت لهستانی
– درگذشت ادوارد بردفورد تیچنر در سال ۱۹۲۷م؛ روان‌شناس انگلیسی که چندین‌سال زیر نظر ویلهلم وونت تحصیل کرد. او بیشتر به‌خاطر خلق نسخۀ روان‌شناسی خود که ساختار ذهن را توصیف می‌کند، شناخته می‌شود. وی پس از استادی در دانشگاه کرنل، بزرگ‌ترین برنامۀ دکترا را در آن‌زمان در آمریکا ایجاد کرد. همچنین مارگارت فلوی واشبرن، اولین دانشجوی فارغ‌التحصیل او، اولین زنی بود که در سال ۱۸۹۴م مدرک دکترای روان‌شناسی دریافت نمود.
– درگذشت ریچارد مارتین ویلشتتر در سال ۱۹۴۲م؛ شیمی‌دان آلمانی که برای تحقیق بر روی رنگ‌دانه‌های گیاهی، به‌ویژه سبزینه، در سال ۱۹۱۵م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت امیل برلینر در سال ۱۹۲۹م؛ مخترع آمریکایی آلمانی‌الاصل که صفحۀ گرامافون و میکروفون از اختراعات او بودند.
– درگذشت سیدونی گبریل کولت در سال ۱۹۵۴م؛ رمان‌نویس فرانسوی
– درگذشت هانری کارتبه برسون در سال ۲۰۰۴م؛ عکاس فرانسوی که در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم (عکاسی خبری) و همچنین عکاسی لحظه‌ای و خیابانی نقشی اساسی داشت.
– درگذشت الکساندر ایسایویچ سولژنیتسین در سال ۲۰۰۸م؛ نویسندۀ سرشناس اهل روسیه و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۰م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 مردادماه در تاریخ - درگذشت ابوالقاسم پاینده و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *