سیزدهم/۱۳ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت عبدالحسین هژیر و…

سیزدهم/۱۳ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از تظاهرات ۱۳ آبان و کشتار دانش‌آموزان معترض در دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۷خ، تا درگذشت ستار بهشتی؛ کارگر و وبلاگ‌نویسی که در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۱خ توسط پلیس فتا دستگیر شد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ آبان‌ماه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز دانش‌آموز در ایران
– روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در ایران

 


 

  • وقایع

– تظاهرات ۱۳ آبان و کشتار دانش‌آموزان معترض در دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۷خ
– اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸خ
– تأسیس سازمان صنایع هوافضا در سال ۱۳۷۷خ
– تظاهرات هواداران جنبش سبز به‌مناسبت روز دانش‌آموز در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمدخان مجدالملک سینَکی در سال ۱۲۶۰خ؛ نیای بزرگ خاندان امینی که از رجال عصر قاجار و از نویسندگان این دوره بود. شیوۀ خاصی را که او در خط شکستۀ نستعلیق پدید آورده‌بود، بعدها ۲ پسرش میرزا علی‌خان امین‌الدوله و میرزا تقی‌خان مجدالملک ادامه دادند و سبکی خاص در نویسندگی و انشاء عصر قاجار پدید آورد. رسالۀ او نیز با نام «کشف‌الغرایب» که به‌خاطر لقب نویسنده‌اش به «رسالۀ مجدیه» آوازه یافته‌است، مملو از مطالب گوناگون و انتقادات کوبنده به‌دستگاه دولتی است و یکی از مهم‌ترین رسائل اخلاقی و انتقادی روزگار قاجار به‌شمار می‌آید.
– درگذشت عبدالحسین هژیر در سال ۱۳۲۸خ؛ سیاست‌مدار و نخست‌وزیر ایران از خرداد ۱۳۲۷ تا آبان ۱۳۲۷خ که از خود چهره‌ای مذهبی نشان می‌داد و بسیاری از قوانین سکولار یا مخالف دین و محدودکنندۀ دین‌داران دورۀ رضاشاه پهلوی به‌دست او و به‌اصرار او لغو شد. در طول دوران نخست‌وزیری‌اش بارها سعی در دلجویی از روحانیون و کسب تکلیف از مراجع تقلید می‌کرد. حتی به‌اصرار او سیدحسین امامی (عامل قتل احمد کسروی) از زندان رها شد. امامی ۴ سال بعد هژیر را که برای عبادت و مراسم روضه‌خوانی به‌مسجد سپهسالار رفته‌بود، ترور کرد و کشت.
– درگذشت سیامک سنجری در سال ۱۳۷۵خ؛ یکی از قربانیان قتل‌های موسوم به‌قتل‌های زنجیره‌ای ایران که در سن ۲۸ سالگی و در آستانۀ جشن ازدواج کشته‌شد. وی توسط باند سعید امامی به‌قتل رسید. در میان قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای ایران وی از معدود کسانی است که به‌دلایل غیرسیاسی کشته‌شد. برخی علت قتل او را به‌شراکتش با پسر علی فلاحیان (وزیر وقت اطلاعات) در امور قاچاق نسبت می‌دهند. وی در حالی یک‌روز پیش از ازدواجش توسط سعید امامی و باندش کشته‌شد که کارت دعوت عروسی‌اش در جیب قاتلش بود.
– درگذشت ستار بهشتی در سال ۱۳۹۱خ؛ کارگر و وبلاگ‌نویسی که در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۱خ توسط پلیس فتا دستگیر شد. او به‌اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکۀ اجتماعی و فیس‌بوک بازداشت و به‌مکانی نامشخص منتقل شد. در مدت بازجویی به‌شدت از سوی پلیس فتا شکنجه شد و به‌دلیل خون‌ریزی ریه، کبد، کلیه و مخچه، کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز شهلا ریاحی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *