سی‌ام/۳۰ آذرماه در تاریخ – درگذشت مرتضی احمدی و…

سی‌ام/۳۰ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حمیده خیرآبادی (نادره)؛ هنرپیشۀ سینمای اهل ایران و ملقب به‌مادر سینمای ایران، تا درگذشت پروفسور علیرضا یلدا؛ پزشک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی و استاد بیماری‌های عفونی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ آذرماه در تاریخ

سی‌ام/۳۰ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن شب یلدا در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۸۴خ؛ مظفرالدین‌شاه قاجار با خواست چهارگانۀ متحصنین که شمار آن‌ها به ۱۰ هزار نفر نیز رسیده‌بود موافقت کرد. او دستور داد که تمامی کالسکه‌های سلطنتی و درشکه‌های موجود در شهر تهران برای بازگرداندن متحصنین به‌شهر ری فرستاده شوند، تا آن‌ها به‌تهران بازگشته و بر سر خواسته‌های خود با عین‌الدوله مذاکره کنند.
– در سال ۱۲۹۰خ؛ سالارالدوله با یک نیروی نظامی وارد کرمانشاه شد، تا با برکنارکردن احمدشاه نوجوان، سلطنت ایران را به‌دست آورد.
– در سال ۱۳۳۲خ؛ رأی محکمۀ نظامی تهران که دکتر محمد مصدق را به ۳ سال زندان مجرد محکوم کرده‌بود انتشار یافت. اتهام وی ضدیت با نظام سلطنتی، سرپیچی از قبول فرمان شاه و دستور سرکوبی کودتاگران در روزهای ۲۵ تا ۲۸ مرداد بود.
– در سال ۱۳۵۱خ؛ دولت وقت ایران از آمریکا ۵۰۰ فروند بالگرد خریداری کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز حیدرخان عمواوغلی تاریوردی (حیدرخان عمواوغلی) در سال ۱۲۵۹خ؛ انقلابی ایرانی و از فعالان مؤثر جنبش مشروطۀ ایران و از رهبران حزب کمونیست ایران که پس از به‌توپ‌بستن مجلس، عده‌ای داوطلب فدایی را برای مبارزه با محمدعلی‌شاه و یاری مجاهدین تبریز روانه نمود و خود نیز به‌تبریز آمد. پس از اختلافات و کشمکش‌هایی که در جنبش جنگل پیش آمد، حیدرخان در یکی از روستاهای گیلان محاصره و توسط میرزا کوچک‌خان جنگلی و افرادش به‌قتل رسید.
– زادروز احسان‌الله‌خان دوستدار (رفیق سرخ) در سال ۱۲۶۳خ؛ سیاست‌مدار انقلابی و دومین چهرۀ برجستۀ جنبش جنگل و رهبر جناح رادیکال و از جمله مجاهدین صدر مشروطه بود که در سال ۱۲۸۸خ در جریان فتح تهران و برانداختن استبداد صغیر محمدعلی‌شاه قاجار مشارکت کرد. او در اواخر دهۀ ۱۹۳۰م و در جریان تصفیه‌های استالینی کشته‌شد. وی عموی آرامش دوستدار است.
– زادروز ابوالقاسم تفضلی در سال ۱۳۰۰خ؛ حقوق‌دان
– زادروز حمیده خیرآبادی (نادره) در سال ۱۳۰۳خ؛ هنرپیشۀ سینمای اهل ایران و ملقب به‌مادر سینمای ایران
– زادروز پشنگ کامکار در سال ۱۳۳۰خ؛ نوازندۀ سنتور و از اعضای گروه کامکارها و یکی از بنیان‌گذاران گروه شیدا
– زادروز بهنام محجوبی در سال ۱۳۶۶خ؛ درویش زندانی اعتراضات گلستان هفتم که به‌دلیل بیماری امکان تحمل حبس را نداشت، اما بازداشت و زندانی شد و برای چندمین‌بار در حالت اغما به‌علت مسمومیت دارویی در زندان به‌بیمارستان منتقل شد که خبر درگذشتش در تاریخ ۳ اسفندماه ۱۳۹۹خ تأیید شد. او در شعبۀ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس محکوم شده‌بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 شهریورماه در تاریخ - زادروز ستار بهشتی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جلیل ضیاءپور در سال ۱۳۷۸خ؛ نقاش، استاد دانشگاه، پژوهش‌گر و مؤلف و پدر نقاشی مدرن ایران
– درگذشت مرتضی احمدی در سال ۱۳۹۳خ؛ بازیگر سینما و تلویزیون، صداپیشه و خواننده
– درگذشت پروفسور علیرضا یلدا در سال ۱۳۹۶خ؛ پزشک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی و استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از برگزیدگان چهارمین دورۀ جایزۀ علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان که در شب یلدا درگذشت.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *