نوزدهم/۱۹ آوریل در تاریخ – درگذشت چارلز رابرت داروین و…

نوزدهم/۱۹ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز خوزه اچه‌خارای؛ ریاضی‌دان، سیاست‌مدار و یکی از نمایش‌نامه‌نویسان پیشرو در زبان اسپانیایی، تا درگذشت بنجامین دیزرائیلی؛ سیاست‌مدار بریتانیایی که ۲ بار نخست‌وزیر انگلستان بوده‌است که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ آوریل در تاریخ

نوزدهم/۱۹ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۱۷۱م؛ فرمانروایی فاطمیان بر مصر پایان یافت و ایوبیان زمام امور را به‌دست گرفتند.
– در سال ۱۶۳۲م؛ شاه‌جهان، امپراتور گورکانی، فرمان ویران‌سازی نیایشگاه‌های هندوها را داد.
– در سال ۱۹۷۱م؛ شوروی نخستین ایستگاه فضایی به‌نام سالیوت-۱ را در مدار زمین قرار داد.
– در سال ۲۰۱۱م؛ فیدل کاسترو پس از ۴۵ سال از رهبری کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست کوبا استعفا داد.
– تظاهرات ضد دولتی دَه‌ها هزار کارگر اعتصاب‌کنندۀ راه‌آهن، کارکنان بخش دولتی و دانشجویان در سراسر فرانسه علیه رئیس‌جمهور، امانوئل ماکرون در سال ۲۰۱۸م. این تظاهرات در اعتراض به‌برنامه‌های ماکرون، پیرامون حذف ضمانت‌های کار برای زندگی و نیز حذف امتیازات حقوق بازنشستگی برای کارکنان جدید برگزار شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز خوزه اچه‌خارای در سال ۱۸۳۲م؛ مهندس عمران، ریاضی‌دان، سیاست‌مدار و یکی از نمایش‌نامه‌نویسان پیشرو در زبان اسپانیایی در ربع آخر قرن ۱۹م که در سال ۱۹۰۴م به‌همراه فردریک میسترال، برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– زادروز ریشارد فن میزس در سال ۱۸۸۳م؛ دانشمندی که در زمینۀ مکانیک سیالات، دینامیک گازها، علوم هوانوردی، آمار و نظریۀ احتمالات فعالیت کرده‌است. او برادر لودویگ فن میزس بود.
– زادروز گلن تئودور سیبورگ در سال ۱۹۱۲م؛ شیمی‌دان هسته‌ای آمریکایی که در سال ۱۹۵۱م به‌علت همکاری در کشف ۱۰ عنصر فرا اورانیمی، برندۀ جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز یواخیم زاور در سال ۱۹۴۹م؛ شیمی‌دان اهل آلمان که همسر آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان است.
– زادروز موکش دهیروبهای امبانی در سال ۱۹۵۷م؛ کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی هندی که با دارایی ۴۱٫۶ میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۱۸م به‌نوشتۀ مجلۀ فوربز ثروت‌مندترین مرد آسیا و نوزدهمین ثروت‌مند در جهان است. او مدیرعامل و مالک بیشترین میزان سهام در شرکت صنایع ریلاینس (بزرگ‌ترین شرکت خصوصی هند) با ۴۸٪ درصد سهام می‌باشد. این شرکت در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، مخابرات و رسانه فعالیت می‌کند.
– زادروز ریوالدو در سال ۱۹۷۲م؛ بازیکن فوتبال بازنشستۀ اهل برزیل و رئیس باشگاه فوتبال موگی‌موریم در برزیل

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 اسفندماه در تاریخ - زادروز صادق قطب‌زاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جورج گوردون بایرون (لرد بایرون) در سال ۱۸۲۴م؛ شاعر و سیاست‌مدار رمانتیک انگلیسی
– درگذشت بنجامین دیزرائیلی در سال ۱۸۸۱م؛ سیاست‌مدار و رمان‌نویس بریتانیایی که ۲ بار نخست‌وزیر انگلستان بوده‌است. او در ایجاد حزب محافظه‌کار مدرن و تعریف و تدوین سیاست‌های آن، نقش اصلی را داشته‌است. از او بیشتر به‌خاطر صدای بین‌المللی و نفوذ در امور جهانی، و نیز نبردهای سیاسی خود با رهبر حزب لیبرال (ویلیام اوارت گلدستون) و حزبش (دموکراسی توری؛ حزب محافظه‌کار) یاد می‌شود. او تا به‌امروز تنها فرد با داشتن تولد یهودی است که به‌سِمَت نخست‌وزیری انگلستان رسیده‌است.
– درگذشت چارلز رابرت داروین در سال ۱۸۸۲م؛ زیست‌شناس و زمین‌شناس انگلیسی که بیش از هر چیز برای یافته‌هایش، در زمینۀ دانش فرگشت شناخته‌می‌شود.
– درگذشت پیر کوری در سال ۱۹۰۶م؛ فیزیک‌دان فرانسوی و از پیشگامان عرصۀ بلورشناسی، مغناطیس و رادیو اکتیویته بود. او و همسرش ماری کوری، به‌همراه آنری بکرل در سال ۱۹۰۳م، موفق به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل گردیدند. آن‌ها این جایزه را به‌پاس خدمات ارزنده در تحقیقات، در زمینۀ رادیو اکتیویته که توسط پروفسور هانری بکرل کشف شد دریافت نمودند.
– درگذشت هُوارد کانْکْلین بَسْکِرْویل در سال ۱۹۰۹م؛ معلم آمریکایی مدرسۀ مموریال در تبریز که در جریان جنبش مشروطه و تلاش برای شکستن محاصرۀ تبریز در این شهر کشته‌شد. از او اغلب به‌عنوان لافایت آمریکایی ایران و شهید آمریکایی جنبش مشروطۀ ایران یاد می‌شود.
– درگذشت چارلز سندرز پیرس در سال ۱۹۱۴م؛ فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان و دانشمند آمریکایی و پدر پراگماتیسم (عمل‌گرایی)
– درگذشت کنراد آدناور در سال ۱۹۶۷م؛ دولت‌مرد محافظه‌کار آلمانی از حزب اتحادیۀ دموکرات مسیحی آلمان و نخستین صدراعظم جمهوری فدرال آلمان
– درگذشت اُکتاویو پاز لوزانو در سال ۱۹۹۸م؛ شاعر، نویسنده، دیپلمات و منتقد مکزیکی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 مردادماه در تاریخ - زادروز مسعود کیمیایی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *