نوزدهم/۱۹ ژوئن در تاریخ – درگذشت ژولیوس و اتل روزنبرگ و…

نوزدهم/۱۹ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز بلز پاسکال؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و فیلسوف فرانسوی و یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان ادوار، تا درگذشت فردیناند ماکسیمیلیان یوزف؛ آرشیدوک اتریش و تنها حکمران امپراتوری دوم مکزیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ ژوئن در تاریخ

نوزدهم/۱۹ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۶۱م؛ کویت از بریتانیای کبیر اعلام استقلال کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز بلز پاسکال در سال ۱۶۲۳م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و فیلسوف فرانسوی و یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان ادوار
– زادروز چارلز هدون اسپورجن در سال ۱۸۳۴م؛ واعظ، کشیش، نویسنده و مبلغ مذهبی بریتانیایی و معتقد به‌فرقۀ باپتیست (تعمیددهنده یا باپتیست؛ نام شاخه‌ای از مسیحیت) که مردم او را به‌شاهزادۀ کشیش‌ها نیز می‌شناختند.
– زادروز داگلاس هایگ در سال ۱۸۶۱م؛ سردار معروف انگلیسی که فرماندهی سپاه انگلیس را در جنگ جهانی اول بر عهده داشت.
– زادروز والیس دوشس وینزر در سال ۱۸۹۶م؛ بشردوست اهل ایالات متحدۀ آمریکا که شوهر سوم وی، پرنس ادوارد، دوک وینزر بود. ادوارد از سلطنت استعفا داد تا با والیس ازدواج کند.
– زادروز سر سایریل هینشلوود در سال ۱۸۹۷م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان اهل انگلستان که در سال ۱۹۵۶م برای تحقیقاتش دربارۀ مکانیزم‌های واکنش‌های شیمیایی، به‌طور مشترک به‌همراه نیکولای سیمینوف روسی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز ارنست بوریس چین در سال ۱۹۰۶م؛ زیست‌شیمی‌دان اهل بریتانیا و زادۀ آلمان که در سال ۱۹۴۵م به‌خاطر کار بر روی پنی‌سیلین برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.
– زادروز واتسلاف کلاوس در سال ۱۹۴۱م؛ سیاست‌مدار چک و دومین رئیس‌جمهور جمهوری چک و نخست‌وزیر سابق این کشور که در دوران نخست‌وزیری، پایه‌گذار آزادسازی وسیع اقتصادی و انتقال اقتصاد چک به‌بازار آزاد بود. او اقتصاددان اتریشی و یکی از بنیان‌گذاران حزب دموکرات مدنی، بزرگ‌ترین حزب راست‌گرای چک است.
– زادروز آنگ سان سو چی در سال ۱۹۴۵م؛ سیاست‌مدار، دیپلمات، نویسنده و مدافع حقوق بشر اهل میانمار که به‌عنوان نخستین مشاور دولتی میانمار و رهبر اتحادیۀ ملی برای دموکراسی فعالیت می‌کرد. او نخستین زنی بود که به‌عنوان وزیر امور خارجۀ میانمار، وزیر برق و انرژی و وزیر آموزش در کابینۀ رئیس‌جمهور تین چیاو فعالیت کرده و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶م نمایندۀ پارلمان این کشور بود.
– زادروز سلمان رشدی در سال ۱۹۴۷م؛ نویسنده و مقاله‌نویس بریتانیایی‌هندی
– زادروز ایمن محمد ربیع الظواهری (ایمن الظواهری) در سال ۱۹۵۱م؛ پزشک، الهی‌دان و تروریست متولد مصر که در ژوئن ۲۰۱۱م به‌رهبری القاعده رسید و جانشین اسامه بن‌لادن شد که او نیز توسط نیروی دریایی آمریکا در پاکستان کشته‌شد. در جولای ۲۰۲۲م، الظواهری هم توسط ایالات متحده در یک حملۀ هواپیمای بدون سرنشین در افغانستان، در خانه‌ای متعلق به‌سراج‌الدین حقانی، یکی از مقامات بلندپایۀ طالبان، کشته‌شد.
– زادروز بوریس جانسون در سال ۱۹۶۴م؛ سیاست‌مدار و نویسندۀ بریتانیایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 ژوئن در تاریخ - درگذشت شریف حسین و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فردیناند ماکسیمیلیان یوزف در سال ۱۸۶۷م؛ آرشیدوک اتریش و تنها حکمران امپراتوری دوم مکزیک
– درگذشت جان اکتون (لرد اَکتون) در سال ۱۹۰۲م؛ فیلسوف و مورخ انگلیسی در سدۀ ۱۹م
– درگذشت جیمز بری در سال ۱۹۳۷م؛ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس اسکاتلندی که برای ساخت شخصیت پیتر پَن در یادها مانده‌است.
– درگذشت ژولیوس روزنبرگ در سال ۱۹۵۳م؛ همراه با اتل روزنبرگ، زن و شوهر یهودی کمونیست آمریکایی بودند که هر ۲ به‌جرم جاسوسی و دادن اطلاعاتی راجع به‌سلاح‌های اتمی به‌شوروی، در آمریکا اعدام شدند. آن‌ها از فعالان اتحادیۀ کمونیست‌های جوان در سازمان جوانان حزب کمونیست آمریکا بودند.
– درگذشت اتل روزتبرگ در سال ۱۹۵۳م؛ همراه با ژولیوس روزنبرگ، زن و شوهر یهودی کمونیست آمریکایی بودند که هر ۲ به‌جرم جاسوسی و دادن اطلاعاتی راجع به‌سلاح‌های اتمی به‌شوروی، در آمریکا اعدام شدند. آن‌ها از فعالان اتحادیۀ کمونیست‌های جوان در سازمان جوانان حزب کمونیست آمریکا بودند.
– درگذشت لی کرزنر در سال ۱۹۸۴م؛ یکی از نقاشان با نفوذ جنبش اکسپرسیونیم انتزاعی در نیمۀ دوم قرن ۲۰م
– درگذشت ویلیام گلدینگ در سال ۱۹۹۳م؛ شاعر و رمان‌نویس بریتانیایی برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۳م
– درگذشت وینس فلین در سال ۲۰۱۳م؛ نویسندۀ رمان‌های تریلر سیاسی و جنایی‌نویس آمریکایی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *