هجدهم/۱۸ آذرماه در تاریخ – درگذشت میرزا حسن تبریزی و…

هجدهم/۱۸ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمدتقی بهار؛ شاعر و نویسنده و روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار و سیاست‌مدار معاصر، تا درگذشت میرزا حسن تبریزی؛ از پیشقدمان نهضت فرهنگی ایران و پدر فرهنگ جدید ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ آذرماه در تاریخ

هجدهم/۱۸ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– معرفی عراق به‌عنوان آغازگر و متجاوز و مسئول جنگ علیه ایران توسط سازمان ملل متحد در سال ۱۳۷۰خ
– برگزاری هشتمین کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران در سال ۱۳۷۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدتقی بهار (ملک‌الشعرا، بهار) در سال ۱۲۶۵خ؛ شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه‌نگار، تاریخ‌نگار و سیاست‌مدار معاصر
– زادروز محمود مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد) در سال ۱۳۱۲خ؛ شاعر معاصر ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرامرز پایور در سال ۱۳۸۸خ؛ موسیقی‌دان، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، مدرس و نوازندۀ سنتور و محقق موسیقی ایرانی و چهرۀ ماندگار و یکی از تأثیرگذارترین‌های موسیقی ایرانی
– درگذشت سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی در سال ۱۳۷۲خ؛ از مراجع تقلید و عالمان شیعه در دوران معاصر بود که پس از مرگ سیدحسین طباطبایی بروجردی، به مرجعیت رسید. او از زمرۀ مخالفان حکومت پهلوی و از همراهان سیدروح‌الله خمینی بود که پس از تبعید وی به‌عراق، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگراف‌ها و سخنرانی‌هایی در حمایت از سیدروح‌الله خمینی و انقلاب اسلامی ایراد کرد. تأسیس بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی، مدارس علمیه، دارالقرآن الکریم و مجمع اسلامی جهانی لندن نیز از فعالیت‌های عام‌المنفعۀ این مرجع تقلید بود.
– درگذشت محمدجعفر پوینده در سال ۱۳۷۷خ؛ مترجم، نویسنده و جامعه‌شناسی که در جریان ترورهای موسوم به‌قتل‌های زنجیره‌ای به‌دست عواملی از وزارت اطلاعات ایران کشته‌شد. او از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران و تا پیش از مرگ در دفتر پژوهش‌های فرهنگی مشغول به‌کار بود. وی از طرفداران جریان چپ در ایران بود، اما به‌ایده‌های سنتی مارکسیسم باور نداشت و هرگز به‌سازمان یا حزبی سیاسی نپیوست، هر چند یک مدافع پُرکار دموکراسی، حقوق بشر و آزادی نامحدود اندیشه و بیان بود و اعلامیۀ جهانی حقوق بشر را به‌زبان پارسی برگرداند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز خسرو گلسرخی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *