هجدهم/۱۸ سپتامبر در تاریخ – درگذشت جیمز مارشال هندریکس و…

هجدهم/۱۸ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز گرتا گاربو؛ ستارۀ سرشناس سوئدی سینمای هالیوود و بهترین بازیگر تاریخ فیلم‌های صامت، تا درگذشت لئونهارد اُیلِر؛ یکی از برترین و پُرکارترین ریاضی‌دانان و فیزیک‌دانان اهل سوئیس که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ سپتامبر در تاریخ

هجدهم/۱۸ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی حفاظت آب

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۱۰م؛ شیلی از اسپانیا اعلام استقلال کرد.
– در سال ۱۸۵۱م؛ روزنامۀ نیویورک‌تایمز پایه‌گذاری شد.
– در سال ۲۰۰۶م؛ فضاپیمای سایوز (مأموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹) حامل انوشه انصاری، فرماندۀ روسی میخاییل تیورین، و مهندس پرواز اسپانیایی‌آمریکایی، مایکل لوپز الگریا، از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به‌فضا پرتاب شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ترایانوس (تراژان) در سال ۵۳م؛ امپراتور روم که از سوی معاصران ستوده شده و تاریخ‌نگاران معاصر از او با عنوان بهترین رئیس (بهترین امپراتور) یادکرده‌اند و بسیاری از تاریخ‌نگاران و صاحب‌نظران امروزه او را به‌سبب اعمال و توانایی‌هایش به‌عنوان فرمانده، مدیر و سیاست‌مدار، همانند یکی از کامل‌ترین و صرفه‌جوترین دولت‌مردان تاریخ و از بهترین امپراتوران روم می‌نگرند.
– زادروز گرتا گاربو در سال ۱۹۰۵م؛ ستارۀ سرشناس سوئدی سینمای هالیوود و بهترین بازیگر تاریخ فیلم‌های صامت
– زادروز ادوین مک‌میلان در سال ۱۹۰۷م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل که برای کشف شیمی عناصر با عدد اتمی بالاتر از عدد اتمی اورانیوم، عنصر ترا اورانیمی، جایزۀ نوبل شیمی به‌طور مشترک به‌او و گلن سیبورگ اعطا شد.
– زادروز ویکتور هامبارتسومیان در سال ۱۹۰۸م؛ از دانشمندان ارمنستان شوروی و یکی از بنیان‌گذاران اخترفیزیک نظری و رصدخانۀ اخترفیزیک بیوراکان در سال ۱۹۴۶م
– زادروز ماروین زونیس در سال ۱۹۳۶م؛ او سال‌ها در مؤسسۀ روان‌کاوی شیکاگو به‌آموزش روان‌کاوی می‌پرداخت و در سِمَت مشاور با مؤسسات و شرکت‌های تخصصی مدیریت دارایی در سراسر جهان همکاری داشت و به‌آن‌ها کمک کرد تا با توجه به‌مخاطرات سیاسی جهان، توانایی‌ها و اهداف کاری خود را شناسایی، ارزیابی و مدیریت کنند.
– زادروز جیانکارلو میناردی در سال ۱۹۴۷م؛ کارآفرین ایتالیایی و مؤسس و مدیر سابق تیم منحل‌شدۀ میناردی در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول‌یک
– زادروز رونالدو در سال ۱۹۷۶م؛ بازیکن فوتبال پیشین برزیل و رئیس باشگاه رئال وایادولید اسپانیا که یکی از بهترین و تکنیکی‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال به‌شمار می‌رود و پدیدآورندۀ برخی از شیوه‌های دریبل‌زنی است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 آبان‌ماه در تاریخ - روز جهانی کوروش بزرگ و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت تیتوس فلاویوس دومیتیانوس (دومیتیان) در سال ۹۶م؛ امپراتور روم و آخرین امپراتور دودمان فلاویان و یکی از جدی‌ترین و مستبدترین حاکمان تاریخ روم و جهان بود که نقش و موقعیت خود را به‌عنوان امپراتور از سنای روم جدا می‌کرد و نماد جمهوری را کاملاً کنار می‌گذاشت، به‌طوری که در زمان او، کرسی قدرت دیگر حتی در رُم نبود، بلکه در هر کجا که امپراتور بود، حضور داشت و این‌کار اقتدار سنا را آشکاراً منحل کرده و افراد را از ادعای تاج‌و‌تخت و غضب قدرت دور می‌کرد.
– درگذشت لئونهارد اُیلِر در سال ۱۷۸۳م؛ یکی از برترین و پُرکارترین ریاضی‌دانان و فیزیک‌دانان اهل سوئیس که کشف‌های بسیار مهمی در زمینه‌های حساب دیفرانسیل و انتگرال و نظریۀ گراف داشته‌است. او همچنین اصلاحات مهمی در زمینه‌های تجزیه و تحلیل ریاضی، مانند مفهوم تابع ریاضی انجام داده‌است و برای کارهای خود در مکانیک، دینامیک سیالات، اپتیک و اخترشناسی شهرت دارد.
– درگذشت آلیس دانبار نلسون در سال ۱۹۳۵م؛ شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اهل آمریکا و آفریقایی‌تبار که در زمان شکوفایی هنری رنسانس هارلم فعالیت داشت و به‌عنوان شاعر، نویسندۀ داستان‌های کوتاه و نمایش‌نامه‌ها، ستون‌نویس روزنامه، فعال حقوق زنان و سردبیر نیز به‌شهرت رسید.
– درگذشت داگ هامرشولد در سال ۱۹۶۱م؛ پدیدآور، اقتصاددان و دومین دبیرکل سازمان ملل متحد و دریافت‌کنندۀ جایزۀ صلح نوبل که به ۴ زبان انگلیسی، سوئدی، آلمانی و فرانسوی سخن می‌گفت.
– درگذشت جان داگلاس کاکرافت در سال ۱۹۶۷م؛ فیزیک‌دان بریتانیایی که در سال ۱۹۵۱م به‌همراه ارنست والتون، جایزۀ نوبل در فیزیک را برای تقسیم هستۀ اتمی به‌وسیلۀ ذرات اتمیِ دارای شتاب دریافت کرد.
– درگذشت جیمز مارشال هندریکس در سال ۱۹۷۰م؛ گیتاریست، خواننده و ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 سپتامبر در تاریخ - درگذشت چارلز فرانسیس ریشتر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *