هجدهم/۱۸ فروردین‌ماه در تاریخ – درگذشت امیرعباس هویدا و…

هجدهم/۱۸ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از حملۀ قزاق‌های تحت فرمان استاروسلسکی به‌پایگاه‌های میرزا کوچک‌خان جنگلی، تا درگذشت امیرعباس هویدا؛ اقتصاددان و سیاست‌مدار و نخست‌وزیر ایران در زمان محمدرضاشاه پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ فروردین‌ماه در تاریخ

هجدهم/۱۸ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز سلامتی در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۹۸خ؛ با حملۀ قزاق‌های تحت فرمان استاروسلسکی به‌پایگاه‌های میرزا کوچک‌خان جنگلی، گروهی از جنگلی‌ها تسلیم شدند و گروهی نیز به‌جنگل‌های فومن پناه بردند.
– تصرف شهربانی تبریز به‌دست پیروان محمد خیابانی در سال ۱۲۹۹خ
– در سال ۱۳۰۳خ؛ رضا پهلوی، رئیس‌الوزرا و وزیر جنگ، برای اعتراض به‌فرمان احمدشاه قاجار مبنی بر عزل او، از مقام خویش کناره‌گیری کرد و به‌رودهن رفت.
– در سال ۱۳۳۴خ؛ در پی کناره‌گیری فضل‌الله زاهدی از مقام نخست‌وزیری ایران، حسین علاء بر جای او نشست.
– آغاز عملیات کربلای ۸ در شرق بصره در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهران مدیری در سال ۱۳۴۶خ؛ کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده، خواننده و مجری که مجلۀ نیوزویک در مقاله‌ای او را بیستمین مرد قدرت‌مند سال ۲۰۰۹م در ایران نامید. او ۱۰ بار برندۀ جایزۀ حافظ شده‌است و رکورد بیشترین جوایز را در بین کسانی که برندۀ این جایزه حافظ شده‌اند، دارد. او برای بازی در «همیشه پای یک زن در میان است» نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنوارۀ فیلم فجر شد.
– زادروز روزبه حسین تهرانی در سال ۱۳۶۱خ؛ فعال سیاسی، زندانی سیاسی، مهندس عمران، طراح و مجری دکوراسیون و مدیرعامل شرکت راه‌سازان متین

 


 

  • درگذشت

– درگذشت امیرعباس هویدا در سال ۱۳۵۸خ؛ اقتصاددان، سیاست‌مدار و نخست‌وزیر ایران که قبل از اتمام دادگاه در وقت تنفس با اصابت چند تیر کشته‌شد.
– درگذشت علیرضا افضلی‌پور در سال ۱۳۷۲خ؛ شیمی‌دان و فردی نیکوکار، بنیان‌گذار دانشگاه کرمان به‌همراه همسرش فاخره صبا
– درگذشت محمدعلی فردین در سال ۱۳۷۹خ؛ هنرپیشه، کارگردان سینما و کُشتی‌گیر که در قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۴م به‌مدال نقره دست یافت. وی از بازیگرانی است که به‌او لقب سوپراستار داده‌اند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 آبان‌ماه در تاریخ - درگذشت حیدرخان عمواوغلی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *