هشتم/۸ آوریل در تاریخ – درگذشت مارگارت تاچر و…

هشتم/۸ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سر جان ریچارد هیکس؛ اقتصاددان انگلیسی و یکی از بانفوذترین اقتصاددانان قرن ۲۰م، تا درگذشت پابلو پیکاسو؛ نقاش اسپانیایی و یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سدۀ ۲۰م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ آوریل در تاریخ

هشتم/۸ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۸۹م؛ مجلس نمایندگان آمریکا، نخستین جلسۀ خود را تشکیل داد.
– آغاز قتل‌عام یونانیان به‌دست امپراطوری عثمانی در سال ۱۸۱۲م که خشم اروپائیان را برانگیخت و به‌استقلال یونان انجامید.
– در سال ۱۹۶۹م؛ قانون اساسی جمهوری دمکراتیک آلمان بر پایۀ نظام سوسیالیستی به‌اجرا درآمد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فلیپه چهارم در سال ۱۶۰۵م؛ پادشاه اسپانیا، ناپل و سیسیل و پادشاه پرتغال با عنوان فیلیپ سوم، که در دوران افول اسپانیا، به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان بود.
– زادروز ادموند هوسرل در سال ۱۸۵۹م؛ از فیلسوفان آلمانی‌اتریشی مهم و تأثیرگذار قرن ۲۰م و بنیان‌گذار پدیدارشناسی
– زادروز گلادیس لویس اسمیت (مری پیکفورد) در سال ۱۸۹۲م؛ هنرپیشۀ کانادایی‌آمریکایی و از بنیان‌گذاران استودیوی فیلم‌سازی یونایتد آرتیستس و یکی از ۳۶ بنیان‌گذار اصلیِ آکادمی علوم و هنرهای سینما که از محبوب‌ترین بازیگران زن دهه‌های ۲۰ و ۳۰م بود، به‌طوری‌که او را ملکۀ سینما می‌خواندند. او در سال ۱۹۷۶م جایزۀ اسکار افتخاری را به‌خاطر یک عمر دستاورد هنری دریافت کرد.
– زادروز سر جان ریچارد هیکس در سال ۱۹۰۴م؛ اقتصاددان انگلیسی و یکی از بانفوذترین اقتصاددانان قرن ۲۰م که شناخته‌شده‌ترین کار وی در حوزۀ اقتصادِ خُرد (شاخه‌ای از علم اقتصاد که به‌مطالعۀ منحصر به‌فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرف‌کنندگان و خانوارها و بنگاه‌ها می‌پردازد و اساس آن مدل‌های ریاضی است) تئوری تقاضای مصرف‌کننده و مدل ای.اس/ال.ام بود و در این مدل، دیدگاه کنزی خلاصه می‌شود. هیکس به‌همراه کنت آرو، برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۷۲م شدند.
– زادروز ملوین کالوین الیس در سال ۱۹۱۱م؛ شیمی‌دان آمریکایی که برای کشف چرخۀ کالوین به‌همراه اندرو بنسون و جیمز باسشام به‌شهرت رسید. برای این کشف، جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۶۱م به‌او اعطا شد.
– زادروز ایان داگلاس اسمیت در سال ۱۹۱۹م؛ سیاست‌مدار، مزرعه‌دار و خلبان جنگی که به‌عنوان نخست‌وزیر رودزیا (یا رودزیای جنوبی) خدمت کرد. او رهبری جنبش یک دولت سفید را پس از اعلامیۀ یک‌طرفۀ استقلال رودزیا را بر عهده داشت و تقریباً در تمامی ۱۴ سال وجود رودزیا به‌عنوان نخست‌وزیر در حال خدمت بود، که نتیجۀ آن ایزوله‌شدن به‌صورت سیاسی به‌مدت ۱۴ سال بود. وی سردمدار نژادپرستی در آفریقا و از نژادپرستان فوق‌العاده افراطی بود که هزاران سیاه‌پوست را خود به‌قتل رساند. جنایات وی آن‌چنان وحشتناک و به‌حدی غیر انسانی بود که جهان غرب و حتی انگلستان، رودزیا (زیمبابوه کنونی) را مورد تحریم قرار داد.
– زادروز ژاک برل در سال ۱۹۲۹م؛ خواننده، نویسنده و بازیگر و کارگردان مشهور بلژیکی فرانسوی‌زبان
– زادروز کوفی عطا عنان در سال ۱۹۳۸م؛ سیاست‌مدار غنایی، هفتمین دبیرکل سازمان ملل متحد، برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۲۰۰۱م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 مردادماه در تاریخ - درگذشت عباس بابایی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ژان کومننوس (ژان دوم) در سال ۱۱۴۳م؛ امپراتور بیزانس که دوران فرمانروایی او به‌تلاش بی‌امان برای بازپس‌گیری تمامی نواحی پُراهمیت امپراتوری بیزانس گذشت که در گذشته به‌تصرف اعراب، تُرک‌ها و صلیبیون مسیحی درآمده‌بود.
– درگذشت ویلهلم فون هومبولت در سال ۱۸۳۵م؛ زبان‌شناس، دیپلمات و فیلسوف پروسی و بنیان‌گذار دانشگاه هومبولت
– درگذشت گائتانو دونیزتی در سال ۱۸۴۸م؛ آهنگ‌ساز ایتالیایی
– درگذشت الیشا گریوز اوتیس در سال ۱۸۶۱م؛ مخترع آمریکایی که نخستین آسانسور با ترمز اتوماتیک را در سال ۱۸۵۲م اختراع نمود و کارکرد آن را در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال ۱۸۵۳م در معرض نمایش عمومی قرار داد. اختراع او سبب می‌شد تا در صورت پاره‌شدن کابل نگهدارندۀ کابین آسانسور و پایین‌افتادن آن، ترمزها به‌طور خودکار فعال شده و جلوی سقوط آن را بگیرند. در نتیجۀ این اختراع، راه برای ساخت و توسعۀ بیشتر آسمان‌خراش‌ها و استفاده از آسانسور در آن‌ها نیز هموارتر شد.
– درگذشت اریک آکسل کارلفلدت در سال ۱۹۳۱م؛ شاعر نمادگرای سوئدی که جایزۀ نوبل ادبیات، پس از مرگش در سال ۱۹۳۱م به‌او اعطا شد.
– درگذشت پابلو روییس ای پیکاسو در سال ۱۹۷۳م؛ نقاش، شاعر، طراح صحنه، پیکرتراش، گراورساز و سرامیک‌کار اسپانیایی و یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سدۀ ۲۰م که به‌همراه ژرژ براک، نقاش و پیکرتراش فرانسوی، سبک کوبیسم را پدید آورد.
– درگذشت پیوتر لئونیدوویچ کاپیتسا در سال ۱۹۸۴م؛ فیزیک‌دان و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در زمان شوروی با تبار روسی‌مولداوی
– درگذشت مارگارت تاچر در سال ۲۰۱۳م؛ نخستین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا و همچنین رهبر سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 خردادماه در تاریخ - زادروز کیخسرو پورناظری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *