هشتم/۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – زادروز سیمین دانشور و…

هشتم/۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیمین دانشور؛ نویسنده و مترجم، نخستین زن ایرانی که به‌صورت حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت، تا درگذشت نورالدین رضوی سروستانی؛ خواننده و از مدرسان آواز و موسیقی ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

هشتم/۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد ساعد مراغه‌ای (ساعدالوزراء) در سال ۱۲۶۰خ؛ سیاست‌مدار ایرانی و ۲ دوره نخست‌وزیر ایران در زمان پهلوی دوم
– زادروز سیمین دانشور در سال ۱۳۰۰خ؛ نویسنده و مترجم، نخستین زن ایرانی که به‌صورت حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.
– زادروز محمدعلی صفریان در سال ۱۳۰۸خ؛ از مترجمان اهل ایران بود.
– زادروز علیرضا پهلوی دوم (والاحضرت شاهپور علیرضا پهلوی) در سال ۱۳۴۵خ؛ فرزند سوم محمدرضا پهلوی و فرح دیبا که پدر و مادرش نامش را به‌یاد عموی درگذشته‌اش علیرضا گذاشتند. او در منزل شخصی‌اش به‌شمارۀ ۱۰۰ خیابان نیوتون غربی در محلۀ ساوت‌اِند در شهر بوستون ایالات متحدۀ آمریکا با شلیک گلوله ‌به‌زندگی خود پایان داد.
– زادروز علی‌اکبر رائفی‌پور در سال ۱۳۶۳خ؛ مدرس و نظریه‌پرداز توطئه که به‌دلیل سخنرانی‌های جنجالی خود در دانشگاه‌ها دربارۀ دین‌ها و فرقه‌گرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطان‌پرستی، فراماسونری و توطئه پُرآوازه است. وی خود را حامی منجی آخرالزمان، دین‌ها و فرقه، صهیونیسم و پژوهش‌گر رسانه و کادر دانشگاهی معرفی می‌کند. او بنیان‌گذار مؤسسۀ مصاف است که مخفف «مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری» است. به‌ادعای خودش دارای مدرک کارشناسی حسابداری است. در برخی رسانه‌های داخلی گاهی از وی در جایگاه پژوهش‌گر نیز یاد می‌شود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آخوند ملا قربان‌علی ارقینی (قربان‌علی زنجانی) در سال ۱۲۸۹خ؛ از علمای دینی طراز اول ایران و از مخالفین انقلاب مشروطه که در شهر زنجان سکونت داشت و مردم زیادی از خطۀ آذربایجان از او تقلید می‌نمودند. او به‌دلیل تسلط بر مسائل فقهی و دانش وسیع دینی حجت‌الاسلام نامیده‌شد. در عصر او علمای معدودی به‌این لقب خوانده می‌شدند. ملا قربان‌علی به‌انقلاب مشروطه اعتقادی نداشت و با مشروطیت مبارزه می‌کرد. پس از فتح تهران و پیروزی مشروطه، دولت قوایی را به‌سرکردگی یپرم‌خان ارمنی و سردار بهادر بختیاری جهت سرکوب و دستگیری ملا قربان‌علی به‌زنجان فرستاد. مشروطه‌خواهان قصد داشتند ملا را پس از دستگیری به‌تهران آورده و مانند شیخ فضل‌الله نوری محاکمه نمایند، ولی با وساطت محمدکاظم خراسانی او را به‌کاظمین تبعید کردند.
– درگذشت سیدمحمدکاظم یزدی (صاحب عروه) در سال ۱۲۹۸خ؛ از فقهای شیعه و مؤلف کتاب «عروه‌الوثقی» و مخالف مشروطه که نقش وی در مبارزه با امپراتوری بریتانیا، در منابع تاریخی مربوط به‌حوادث سال‌های ۱۹۲۰م و نفوذ نیروهای انگلیسی به‌عراق ثبت شده‌است.
– درگذشت نورالدین رضوی سروستانی در سال ۱۳۷۹خ؛ خواننده و از مدرسان آواز و موسیقی ایرانی
– درگذشت سیدمنوچهر سخایی کاشانی (منوچهر سخایی) در سال ۱۳۹۰خ؛ خواننده، بازیگر سینمای و برنامه‌ساز قبل از انقلاب ۱۳۵۷خ، از قدیمی‌ترین چهره‌های موسیقی پاپ

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 تیرماه در تاریخ - زادروز محمد قریب و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *