هفتم/۷ دی‌ماه در تاریخ – زادروز داریوش فروهر و…

هفتم/۷ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از آغاز تظاهرات ایران از مشهد و شهرهای بزرگ استان خراسان در سال ۱۳۹۶خ، تا زادروز داریوش فروهر؛ از جمله رهبران جبهۀ ملی ایران و از پیشگامان نهضت پان‌ایرانیسم و دبیرکل حزب ملت ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ دی‌ماه در تاریخ

هفتم/۷ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز نهضت سوادآموزی در ایران

 


 

  • وقایع

– تشکیل نهضت سوادآموزی به‌دستور روح‌الله خمینی در سال ۱۳۵۸خ
– آغاز تظاهرات ایران از مشهد و شهرهای بزرگ استان خراسان در سال ۱۳۹۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز داریوش فروهر در سال ۱۳۰۷خ؛ از جمله رهبران جبهۀ ملی ایران و از پیشگامان نهضت پان‌ایرانیسم و دبیرکل حزب ملت ایران و وزیر کار دولت مهدی بازرگان که به‌همراه همسرش پروانه اسکندری در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در منزلش به‌قتل رسید.
– زادروز رامین جهانبگلو در سال ۱۳۳۵خ؛ فیلسوف ایرانی و ساکن تورنتو کانادا که از زندانیان سیاسی بعد از انقلاب ۱۳۵۷خ در ایران است و مدت ۴ ماه از در سال ۱۳۸۵خ را در زندان اوین گذراند و در نهایت با قرار وثیقه آزاد شد. فیلمی از اعتراف وی نیز از شبکۀ یک صداوسیمای جمهوری‌اسلامی ایران پخش شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین غفاری در سال ۱۳۵۳خ؛ روحانی مجتهد و از انقلابیان ایران و پدر هادی غفاری و از مخالفان طرح انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود و تا قیام ۱۵ خردادماه ۱۳۴۲خ، علیه حکومت پهلوی سخنرانی می‌کرد. در شب ۱۵ خردادماه، پس از سخنرانی، دستگیر و در زندان شهربانی مورد بازجویی قرار گرفت. پس از آزادی، همچنان به‌سخنرانی‌های خود ادامه داد و بار دیگر در تیرماه ۱۳۵۳خ در تهران دستگیر شد و در اتاق عمومی بهداری زندان قصر (که چندین زندانی دیگر هم بستری بودند) درگذشت.
– درگذشت جمشید پرتوی در سال ۱۳۷۷خ؛ متخصص قلب و پزشک احمد خمینی (دومین فرزند روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی) بود که در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۳۷۷خ در منزل مسکونی‌اش به‌قتل رسید. برخی قتل وی را در ارتباط با پرونده قتل‌های زنجیره‌ای ایران و اطلاعاتی که در خصوص قتل احمد خمینی در اثر تزریق دارو داشت، می‌دانند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 مهرماه در تاریخ - درگذشت میرزا محمد فرخی یزدی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *