هفدهم/۱۷ دی‌ماه در تاریخ – زادروز محمدجواد ظریف و…

هفدهم/۱۷ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمدرضا لطفی؛ ردیف‌دان، موسیقی‌دان، نوازندۀ برجستۀ تار و سه‌تار و کمانچه، تا درگذشت غلام‌رضا تختی؛ کشتی‌گیر آزادکار، یکی از پُرافتخارترین کشتی‌گیرهای ایران در تاریخ المپیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ دی‌ماه در تاریخ

هفدهم/۱۷ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– اجرای فرمان کشف حجاب به‌دستور رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۱۴خ؛ رضاشاه به‌همراه ملکه پهلوی و دختران خود که برای نخستین‌بار چادر به‌سر نداشتند، به‌دانش‌سرای دختران می‌روند و در آن گردهمایی سخنرانی می‌کند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمود خیامی در سال ۱۳۰۸خ؛ از کارآفرینان و عمده‌ترین صاحبان صنایع خودروسازی در ایران که برادر بزرگ‌تر وی احمد خیامی از بنیان‌گذاران و شریک وی در ایران‌ناسیونال بود. وی تبعه‌ی کشور فرانسه بود و در کارنامه‌اش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی هم دیده می‌شود. فعالیت‌های مهم اقتصادی احمد و محمود خیامی تا سال ۱۳۵۷خ در ایران ادامه یافت، تا اینکه در جریان مصادره‌های ابتدای انقلاب، تمامیِ اموال برادران خیامی مصادره شدند و آن‌ها ناگزیر ایران را تَرک کردند.
– زادروز رضا مظلومان (کوروش آریامنش) در سال ۱۳۱۴خ؛ یکی از اعضای سازمان درفش کاویانی که گفته‌می‌شود در تاریخ ۷ خردادماه ۱۳۷۵خ به‌دست برخی از عوامل امنیتی جمهوری‌اسلامی ایران در اطراف پاریس کشته‌شد.
– زادروز جواد فکوری در سال ۱۳۱۷خ؛ سرهنگ خلبان اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ایران و فرماندۀ آن نیرو از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰خ و وزیر دفاع در کابینۀ محمدعلی رجایی که بر اثر سقوط هواپیمای حامل به همراه جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه کشته‌شد.
– زادروز محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵خ؛ ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندۀ برجستۀ تار و سه‌تار و کمانچه، همچنین پژوهش‌گر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی
– زادروز محمدجواد ظریف خوانساری در سال ۱۳۳۸خ؛ دیپلمات ایرانی که در دولت یازدهم و دوازدهم سِمَت وزیر امور خارجه را بر عهده داشت و از اعضای شورای عالی جمعیت هلال‌احمر و دانشیار دانشکدۀ مطالعات جهان دانشگاه تهران است.
– زادروز فائزه هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) در سال ۱۳۴۱خ؛ سیاست‌مداری که نمایندۀ تهران در دورۀ پنجم مجلس شورای اسلامی بود. وی دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است و از نظر سیاسی دارای گرایش اصلاح‌طلبی‌ست و از اعضای بنیان‌گذار حزب کارگزاران سازندگی ایران به‌شمار می‌آید. او از اعضای هیئت‌مدیرۀ دفتر نشر معارف انقلاب است که آثار و خاطرات هاشمی رفسنجانی را منتشر می‌کند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز شادمهر عقیلی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بابک خرم‌دین در سال ۲۱۶خ؛ رهبر اصلی مبارزان ایرانی که پس از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند که به‌دستور معتصم، جلاد ابتدا دست‌ها و پاهای بابک را قطع کرد و سپس با دستور خلیفه، جنازۀ تکه‌تکه‌شدۀ بابک در حومۀ شهر سامرا به‌دار آویخته‌شد.
– درگذشت حسنعلی‌خان گروسی (امیرنظام گروسی) در سال ۱۲۷۸خ؛ سیاست‌مدار، وزیر فوائد عامه، دیپلمات و سفیر (وزیرمختار) در انگلستان، اتریش، عثمانی و فرانسه، ادیب، نویسنده و خوش‌نویس در دوره قاجار
– درگذشت محمدحسن میرزا اول (حضرت اقدس) در سال ۱۳۲۱خ؛ برادر و ولیعهد احمدشاه قاجار و آخرین ولیعهد قاجاریه که در شهریورماه ۱۲۸۸خ به‌ولیعهدی رسید و تا خلع سلطنت احمدشاه جمعاً به‌مدت ۱۶ سال ولیعهد ایران بود. در سال ۱۳۰۸خ پس از فوت احمدشاه در پاریس اعلامیه‌ای صادر کرد و در آن خود را پادشاه قانونی ایران اعلام نمود (پیش از آن احمدشاه حاضر به‌استعفاء نشده‌بود). در حوادث شهریورماه ۱۳۲۰خ و استعفای رضاشاه بار دیگر خواستار بازگشت به‌ایران گردید و سرانجام در فقر و تنگدستی در پاریس درگذشت.
– درگذشت سلیمان میرزا اسکندری در سال ۱۳۲۲خ؛ پایه‌گذار و رهبر حزب سوسیالیست ایران در دهۀ ۱۳۰۰خ و نخستین رئیس حزب تودۀ ایران در سال ۱۳۲۰خ
– درگذشت غلام‌رضا تختی (جهان‌پهلوان) در سال ۱۳۴۶خ؛ فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهۀ ملی ایران، کشتی‌گیر آزادکار، یکی از پُرافتخارترین کشتی‌گیرهای ایران در تاریخ المپیک، نماد پهلوانی و جوانمردی که میزان کمک‌های جمع‌آوری‌شدۀ او برای آسیب‌دیدگان زلزلۀ بوئین‌زهرا در سال ۱۳۴۱خ، چندین‌برابر کمک‌های جمعیت شیر و خورشید حکومت پهلوی بود.
– درگذشت اشرف‌الملوک پهلوی (والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی) در سال ۱۳۹۴خ؛ فرزند رضاشاه و خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی، دیپلمات، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل متحد و از فعالان حقوق زنان در ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز سیما کوبان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *