چهارم/۴ اسفندماه در تاریخ – زادروز صادق قطب‌زاده و…

چهارم/۴ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از ثبت جهانی نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۸۸خ، تا زادروز صادق قطب‌زاده؛ از مخالفان ضدحکومت پهلوی و وزیر امور خارجه و مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ اسفندماه در تاریخ

چهارم/۴ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– دستگیری عبدالمالک ریگی در سال ۱۳۸۸خ
– ثبت جهانی نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوالحسن خانعلی در سال ۱۳۱۱خ؛ دارای دکترا در رشتۀ معقول و منقول (فلسفه) از دانشگاه تهران و معلم ۲۹ سالۀ دروس فلسفه و زبان عربی بود که در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰خ در تجمع صنفیِ اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان با گلولۀ اسلحۀ رئیس کلانتریِ بهارستان (سرگرد ناصر شهرستانی) کشته‌شد.
– زادروز صادق قطب‌زاده در سال ۱۳۱۴خ؛ مبارز انقلاب و مرید آیت‌الله روح‌الله خمینی، از مخالفان ضدحکومت پهلوی و سیاست‌مداری که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷خ دارندۀ مناصب وزیر امور خارجه و مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران و عضو شورای انقلاب بود. قطب‌زاده به‌اتهام توطئه علیه حکومت جمهوری‌اسلامی و توطئه برای ترور امام‌خمینی اعدام شد.
– زادروز منصور اسانلو در سال ۱۳۳۸خ؛ از رهبران سابق سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه (شرکت واحد) و فعال سندیکالیست ایرانی که بارها به‌دلیل مبارزات کارگری و تلاش برای احقاق حقوق کارگران شرکت واحد و اتوبوسرانی در زندان‌های جمهوری‌اسلامی زندانی شده‌است.
– زادروز سهراب اَعرابی در سال ۱۳۶۸خ؛ جوان ۱۹ ساله‌ای که در جریان اعتراضات به‌نتایج انتخابات ۱۳۸۸خ در تاریخ نامعلومی کشته‌شد. احتمال می‌رود که سهراب اعرابی در تظاهرات روز ۲۵ خرداد در تیراندازی نیروهای بسیجی از بالای پایگاه بسیج مقداد کشته شده‌باشد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت معصومه خاکیار در سال ۱۳۳۲خ؛ بازیگر ایرانی که در ۱۷ سالگی با مادر و خواهرش به‌تهران رفت و زبان فارسی آموخت و در تماشاخانه‌های تهران مشغول به‌بازیگری شد. نخستین حضور او در سینما، در فیلم «مستی عشق» به‌کارگردانی اسماعیل کوشان بود. طبق نوشتۀ پرویز جاهد، مهین بزرگی صدای او را دوبله می‌کرد. او در حالی که تنها ۲۱ سال داشت، با خودکشی (خودسوزی) به‌زندگی‌اش پایان داد. علی قلی‌پور «نخستین بوسه در سینمای ایران» را به‌او نسبت می‌دهد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 بهمن‌ماه در تاریخ - درگذشت ژازه تباتبایی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *