چهارم/۴ نوامبر در تاریخ – درگذشت نورمن فاستر رمزی و…

چهارم/۴ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جرج ادوارد مور؛ فیلسوف برجسته و با نفوذ انگلیسی و از بنیان‌گذاران فلسفۀ تحلیلی، تا درگذشت جان مایکل کرایتون؛ نویسنده، کارگردان، پزشک و تهیه‌کنندۀ تلویزیونی آمریکایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ نوامبر در تاریخ

چهارم/۴ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی ساندویچ

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۲۲م؛ در اثر تلاش‌های هاروارد کارتر، باستان‌شناس و مصرشناس بریتانیایی، ورودی مقبرۀ توت‌عنخ‌آمون، فرعون مصر در درّۀ پادشاهان کشف شد.
– در سال ۱۹۲۴م؛ نلی تیلو راس به‌عنوان اولین زن در ایالات متحده به‌فرمانداری ایالت وایومینگ منصوب شد.
– در سال ۱۹۴۴م؛ در طی جنگ دوم جهانی، شهر بیتولا مقدونیه از اشغال قوای متحدین آزاد شد.
– در سال ۱۹۵۶م؛ با ورود قوای شوروی به‌مجارستان، انقلاب مردم این کشور علیه شوروی به‌پایان رسید. در پی این تجاوز، صدها تَن کشته و تعداد بیشتری زخمی و بیش از ۲۵۰ هزار نفر مجبور به‌تَرک وطن شدند.
– در سال ۱۹۷۰م؛ در پی انتخابات آزاد، سالوادور آلنده به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور مارکسیست شیلی برگزیده‌شد.
– در سال ۱۹۷۳م؛ در پی بحران نفت در هلند، این کشور نخستین شنبۀ بی‌خودرو را که در آن آزادراه‌ها خالی از خودرو هستند و مردم برای رفت‌و‌آمد از دوچرخه و اسکیت استفاده می‌کنند را برگزار کرد.
– در سال ۲۰۰۸م؛ باراک اوباما به‌عنوان اولین آفریقایی‌آمریکایی به‌سِمَت ریاست‌جمهوری ایالات متحده منصوب شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جرج ادوارد مور در سال ۱۸۷۳م؛ فیلسوف برجسته و با نفوذ انگلیسی که به‌همراه لودویگ ویتگنشتاین، گوتلوب فرگه و برتراند راسل، از بنیان‌گذاران فلسفۀ تحلیلی است.
– زادروز ادوارد نیکولای لوتواک در سال ۱۹۴۲م؛ نویسندۀ آمریکایی که به‌خاطر آثارش در زمینۀ استراتژی کلان، استراتژی نظامی، ژئواکونومیک، تاریخ نظامی و روابط بین‌الملل شناخته شده‌است.
– زادروز رابرت مَپِل‌تورپ در سال ۱۹۴۶م؛ عکاس آمریکایی
– زادروز لوئیس فیگو در سال ۱۹۷۲م؛ بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال پرتغال و مرد سال ۲۰۰۱م فوتبال جهان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 بهمن‌ماه در تاریخ - درگذشت سیدعبدالعزیز طباطبایی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فلیکس مندلسون در سال ۱۸۴۷م؛ آهنگ‌ساز، نوازندۀ پیانو، نوازندۀ ارگ، و رهبر ارکستر یهودی‌تبار اهل آلمان در اوایل دورۀ رمانتیک
– درگذشت گابریل اوربن فوره در سال ۱۹۲۴م؛ آهنگ‌ساز فرانسوی
– درگذشت استیگ داگرمان در سال ۱۹۵۴م؛ نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار سوئدی که علاوه بر نویسندگی کتاب، دبیر روزنامۀ جوانان سندیکالیست بود. منتقدین، سبک او را در نهایت آمیزه‌ای از سورئالیسم و اکسپرسیونیسم دانسته‌اند.
– درگذشت اسحاق رابین در سال ۱۹۹۵م؛ سیاست‌مدار و ژنرال اسرائیلی و پنجمین نخست‌وزیر کشور اسرائیل که ۲ بار به‌مقام نخست‌وزیری اسرائیل برگزیده شده‌بود. در سال ۱۹۹۴م و به‌خاطر تلاشش در دستیابی به‌صلحی جامع و به‌رسمیت‌شناختن کشور خودگردان فلسطینی و موفقیت در به‌ثمر رساندن پیمان اسلو، به‌همراه یاسر عرفات و شیمون پرز موفق به‌دریافت جایزۀ صلح نوبل گردید.
– درگذشت ژیل دُلوز در سال ۱۹۹۵م؛ فیلسوف فرانسوی
– درگذشت جان مایکل کرایتون در سال ۲۰۰۸م؛ نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، پزشک و تهیه‌کنندۀ تلویزیونی آمریکایی که بیشتر به‌دلیل داستان‌های علمی‌تخیلی و تکنو تریلرش شناخته می‌شود.
– درگذشت نورمن فاستر رمزی در سال ۲۰۱۱م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۸۹م به‌خاطر کشف‌هایش در زمینۀ طیف‌نمایی تشدید اتمی که به‌ساخت میرز هیدروژن و ساعت اتمی منجر شد، جایزۀ نوبل فیزیک به‌او و هانس جرج دهملت از آمریکا و ولفگانگ پل از آلمان اعطا شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *