بیستم/۲۰ می در تاریخ – درگذشت فیلیپ ادوارد آنتون لنارت و…

بیستم/۲۰ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اُنوره دو بالزاک؛ نویسندۀ نامدار فرانسوی و پیشوای مکتب واقع‌گرایی (ادبیات) اجتماعی، تا درگذشت کریستُف کُلُمب؛ دریانورد اهل جنوا در ایتالیا و کاشف قارۀ آمریکا (بر حسب اتفاق) که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ می در تاریخ

بیستم/۲۰ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی زنبور عسل

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۰۲م؛ کوبا استقلال خود را از ایالات متحده باز پس گرفت.
– در سال ۱۹۲۷م؛ بریتانیا، حاکمیت عبدالعزیز آل سعود بر نجد و حجاز را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۲۷م؛ چارلز لیندبرگ، هوانورد آمریکایی، برای پیمودن عرض اقیانوس اطلس، از نیویورک برخاست. او روز بعد، پس از ۳۳/۵ ساعت پرواز، در پاریس فرود آمد.
– در سال ۱۹۸۰م؛ ۶۰ درصد از مشارکت‌کنندگان، رأی به‌عدم استقلال کبک از کانادا دادند.
– در سال ۱۹۸۳م؛ ویروس اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی انسانی؛ نوعی ویروس آهسته‌گستر (ویروس پس‌گرد با سرعت تکثیر پایین) و عامل بیماری ایدز) توسط لوک مونتانیه کشف و در نشریۀ هفتگی ساینس اعلام رسمی شد.
– در سال ۱۹۸۹م؛ دولت چین برای مقابله با معترضان، حکومت نظامی اعلام کرد که منجر به‌حادثۀ میدان تیان‌آن‌مین شد.
– در سال ۱۹۹۰م؛ با سقوط رژیم کمونیستی نیکلای چائوشسکو، نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در رومانی برگزار شد.
– در سال ۲۰۰۲م؛ استقلال تیمور شرقی به‌رسمیت شناخته شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز توسان لوورتیور در سال ۱۷۴۳م؛ سیاست‌مدار اهل هائیتی که از سال ۱۸۰۱ تا ۱۸۰۲م رئیس‌جمهور این کشور بود. وی از رهبران برجستۀ انقلاب هائیتی بود و در طول زندگی خود ابتدا با فرانسوی‌ها، سپس برای آن‌ها و در نهایت دوباره علیه فرانسه برای آرمان استقلال هائیتی مبارزه کرد. به‌عنوان یک رهبر انقلابی، تیزبینی نظامی و سیاسی نشان داد و کمک کرد که شورش نُوپای بردگان به‌یک جنبش انقلابی تبدیل شد و امروزه به‌عنوان «پدر هائیتی» شناخته می‌شود.
– زادروز اُنوره دو بالزاک در سال ۱۷۹۹م؛ نویسندۀ نامدار فرانسوی و پیشوای مکتب واقع‌گرایی (ادبیات) اجتماعی
– زادروز جان استوارت میل در سال ۱۸۰۶م؛ فیلسوف و نویسنده و اقتصاددان و سیاست‌مدار بریتانیایی سدۀ ۱۹م در زمینۀ منطق، شناخت‌شناسی، اخلاق و اقتصاد
– زادروز فردریک پسی در سال ۱۸۲۲م؛ اقتصاددان فرانسوی که به‌همراه آنری دونان، توانست برندۀ نخستین جایزۀ صلح نوبل در سال ۱۹۰۱م بشود. او پدر پل پسی، زبان‌شناس بزرگ فرانسوی بود.
– زادروز امیل برلینر در سال ۱۸۵۱م؛ مخترع آمریکایی آلمانی‌الاصل که صفحۀ گرامافون و میکروفون از اختراعات او بودند.
– زادروز ادوارد بوخنر در سال ۱۸۶۰م؛ شیمی‌دان و مخمرشناس آلمانی که در سال ۱۹۰۷م موفق به‌کسب جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز مارگارت گیلیز در سال ۱۸۶۸م؛ نقاش، مجسمه‌ساز و مدال‌آور بریتانیایی که عضو انجمن مدال‌آوران بود و در اولین نمایشگاه آن‌ها در سال ۱۸۹۸م که در گالری هلندی لندن برگزار شد، به‌نمایش گذاشت؛ جایی که قطعۀ او «دو مدال» مورد نقد مساعدی قرار گرفت.
– زادروز سیگرید اوندست در سال ۱۸۸۲م؛ نویسندۀ نروژی که در سال ۱۹۲۸م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– زادروز فیصل بن حسین (ملک فیصل اول) در سال ۱۸۸۳م؛ اولین پادشاه عراق مدرن و بنیان‌گذار سلسله هاشمی عراق
– زادروز موشه دایان در سال ۱۹۱۵م؛ یکی از مشهورترین فرماندهان نظامی نیروهای دفاعی اسرائیل و بعدها سیاست‌مدار اسرائیلی
– زادروز ولفگانگ بورشرت در سال ۱۹۲۱م؛ شاعر، نمایشنامه‌نویس و نویسندۀ آلمانی
– زادروز والتر ایزاکسون در سال ۱۹۵۲م؛ نویسنده و زندگی‌نامه‌نویس آمریکایی که سابقۀ ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی سی‌ان‌ان و مدیرعاملی هفته‌نامۀ تایم را در کارنامۀ خود دارد.
– زادروز زبیگنیف پرایزنر در سال ۱۹۵۵م؛ از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان لهستان
– زادروز ایکر کاسیاس در سال ۱۹۸۱م؛ دروازه‌بان بازنشستۀ فوتبال اهل اسپانیا و کاپیتان سابق باشگاه فوتبال رئال‌مادرید و تیم ملی فوتبال اسپانیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 جولای در تاریخ - درگذشت آن لمبتون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کریستف کلمب (کریستوبال کُلُن) در سال ۱۵۰۶م؛ دریانورد اهل جنوا در ایتالیا که بر حسب اتفاق قارۀ آمریکا را کشف کرد.
– درگذشت ژیلبر دو موتیه دو لافایت (مارکی دو لافایت) در سال ۱۸۳۴م؛ سیاست‌مدار و ژنرال فرانسوی که فعالانه در هر ۲ انقلاب فرانسه و آمریکا شرکت کرد. او نقش به‌سزایی در آموزش‌و‌پرورش سپاه جرج واشینگتن در انقلاب آمریکا داشت و نامزد جمهوری‌خواه برای ریاست‌جهوری آمریکا بود. وی نقش مهمی در ارتباط فرانسه و آمریکا داشت و همچنین نخستین و تنها فرماندۀ فرانسوی در نیروی دریایی آمریکا بود.
– درگذشت ورنر فون هایدنشتام در سال ۱۹۴۰م؛ شاعر و نویسندۀ سوئدی
– درگذشت فیلیپ ادوارد آنتون لِنارت در سال ۱۹۴۷م؛ فیزیک‌دان آلمانی مجارالاصل که در سال ۱۹۰۵م جایزۀ نوبل فیزیک را به‌دلیل تحقیقاتش بر روی پرتوهای کاتودیک و کشف بعضی از ویژگی‌های آن‌ها به‌دست آورد. او از جمله هواداران اندیشۀ ناسیونال‌سوسیالیسم بود. او همچنین نظریات و تئوری های آلبرت انیشتین در علم، به‌خصوص نظریۀ نسبیت را فیزیکِ یهودی خواند.
– درگذشت آلویس هیتلر (پسر) در سال ۱۹۵۶م؛ پسر آلویس هیتلر و فرانزیسکا متزلبرگر و برادر ناتنی آدولف هیتلر
– درگذشت سر جان ریچارد هیکس در سال ۱۹۸۹م؛ اقتصاددان انگلیسی و یکی از بانفوذترین اقتصاددانان قرن ۲۰م که شناخته‌شده‌ترین کار وی در حوزۀ اقتصادِ خُرد (شاخه‌ای از علم اقتصاد که به‌مطالعۀ منحصر به‌فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرف‌کنندگان و خانوارها و بنگاه‌ها می‌پردازد و اساس آن مدل‌های ریاضی است) تئوری تقاضای مصرف‌کننده و مدل ای.اس/ال.ام بود و در این مدل، دیدگاه کنزی خلاصه می‌شود. هیکس به‌همراه کنت آرو، برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۷۲م شدند.
– درگذشت استفان جِی گولد در سال ۲۰۰۲م؛ دیرین‌شناس، زیست‌شناس تکاملی و مورخ علم اهل آمریکا و همچنین یکی از مؤثرترین و پُرخواننده‌ترین نویسندگان نثر علمی خوش‌خوان و مردم‌پسند بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 آوریل در تاریخ - درگذشت روزالیند فرانکلین و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *