بیست‌و‌پنجم/۲۵ اسفندماه در تاریخ – زادروز فرخ‌لقا هوشمند و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رخشندۀ اعتصامی (پروین اعتصامی)؛ پرآوازه‌ترین شاعر زن ایران، تا درگذشت سیداحمد خمینی (سیداحمد مصطفوی)؛ دومین پسر سیدروح‌الله خمینی، بنیان‌گذار نظام جمهوری‌اسلامی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ اسفندماه در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت پروین اعتصامی در ایران
– روز شهردار در ایران؛ به‌مناسبت سالروز کشته‌شدن مهدی باکری در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۵۴خ؛ در پی مصوبۀ مجلس شورای ملی و مجلس سنا، مبدأ گاه‌شماری ایران از هجرت پیامبر به‌سال تاج‌گذاری کوروش بزرگ تغییر یافت و از آن پس تا ۱۱ شهریور ۱۳۵۷خ، گاه‌شماری شاهنشاهی، تاریخ رسمی ایران بود.
– بمباران شیمیایی حلبچه به‌دست ارتش عراق در سال ۱۳۶۶خ
– کشتار مسافران عبوری جادۀ زابل/زاهدان در منطقۀ تاسوکی، توسط گروهک تروریستی جندالله در سال ۱۳۸۴خ

 


 

  • زادروزها

-زادروز ابو جعفر هارون بن محمدالمهدی بن ابی جعفر المنصور (مشهور به‌هارون‌الرشید) در سال ۱۴۱خ؛ پنجمین خلیفۀ عباسی که در سال ۱۷۰ه.ق پس از هادی به‌خلافت رسید.
– زادروز رخشندۀ اعتصامی (پروین اعتصامی) در سال ۱۲۸۵خ؛ پرآوازه‌ترین شاعر زن ایران
– زادروز مهدی سمسار در سال ۱۳۰۷خ؛ مترجم و روزنامه‌نگار پیشکسوت
– زادروز فرخ‌لقا هوشمند (فرخ‌لقا پوررسول) در سال ۱۳۰۷خ؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون
– زادروز سروش خلیلی در سال ۱۳۱۵خ؛ هنرپیشۀ تئاتر، سینما و تلویزیون
– زادروز هوشنگ گلشیری در سال ۱۳۱۶خ؛ نویسندۀ معاصر و سردبیر مجلۀ کارنامه و از تأثیرگذارترین داستان‌نویسان معاصر زبان فارسی
– زادروز فاطمه واعظی در سال ۱۳۲۸خ؛ خوانندۀ مشهور و ردیف‌دان و استاد هنر آواز
– زادروز غلامحسین افشردی (حسن باقری) در سال ۱۳۳۴خ؛ نظامی و روزنامه‌نگاری که در جنگ ایران و عراق به‌عنوان جانشین فرماندۀ نیروی زمینی سپاه‌پاسداران فعالیت می‌کرد. وی از فرماندهان ارشد سپاه در عملیات فتح‌المبین، عملیات رمضان و عملیات بیت‌المقدس بود و نقشی کلیدی در آزادسازی خرمشهر داشت. او در بهمن‌ماه ۱۳۶۱خ اندکی پیش از آغاز عملیات والفجر مقدماتی، به‌همراه گروهی از اعضای سپاه‌پاسداران، در حال انجام عملیات شناسایی در منطقۀ فکه و در سنگر دیده‌بانی، مورد اصابت گلولۀ خمپاره قرار گرفت و کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 ژوئن در تاریخ - درگذشت فرانتس کافکا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مهدی باکری در سال ۱۳۶۳خ؛ نظامی و پاسدار ایرانی و از فرماندهان جنگ ایران و عراق
– درگذشت سیداحمد خمینی (سیداحمد مصطفوی) در سال ۱۳۷۳خ؛ دومین پسر سیدروح‌الله خمینی، بنیان‌گذار نظام جمهوری‌اسلامی ایران که نهی‌شدن از نخست‌وزیری در دولت بنی‌صدر، نقشش در تخریب آرامگاه رضاشاه، نقشش در اعدام‌های سال ۱۳۶۷خ و اتهام جعل دست‌خط پدرش، از موارد مورد توجهی هستند که پیرامون وی مطرح شده‌اند.
– درگذشت سیروس طاهباز در سال ۱۳۷۷خ؛ نویسنده و مترجم که به‌گردآوری بیش از ۲۰ هزار برگ از دست‌نوشته‌های نیما یوشیج پرداخت و در طول ۳۵ سال، با انتشار ۲۳ دفتر، توانست مجموعۀ کامل شعرهای نیما و آثاری دربارۀ او را منتشر سازد.
– درگذشت پرویز اتابکی در سال ۱۳۸۳خ؛ مترجم، دیپلمات، محقق ادبی و ویرایش‌گر
– درگذشت افشین یداللهی در سال ۱۳۹۵خ؛ ترانه‌سرا و پزشک متخصص اعصاب و روان

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *