سی‌ام/۳۰ مارس در تاریخ – درگذشت هاینریش برونینگ و…

سی‌ام/۳۰ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرانسیسکو خوزه گویا؛ نقاش و چاپ‌گر اسپانیایی و از مهم‌ترین هنرمندان اسپانیایی، تا درگذشت هاینریش برونینگ؛ صدراعظم آلمان که طولانی‌ترین زمان صدر اعظمی جمهوری وایمار از آن اوست که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ مارس در تاریخ

سی‌ام/۳۰ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پزشکان

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۵۶م؛ با امضای معاهدۀ پاریس، جنگ کریمه به‌پایان رسید.
– در سال ۱۸۶۷م؛ آلاسکا به‌ارزش ۷/۲ میلیون دلار توسط ایالات متحده از امپراتوری روسیه خریداری شد.
– در سال ۱۹۱۲م؛ با امضای قراردادی بین سلطان عبدالحفیظ و فرانسه، مراکش به‌تحت‌الحمایگی فرانسه درآمد.
– در سال ۱۹۱۸م؛ نیروهای بلشویک و داشناک، قیام مسلمانان در باکو آذربایجان را سرکوب کردند که ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت.
– در سال ۱۹۴۵م؛ در جریان جنگ دوم جهانی، قوای ارتش سرخ شوروی، وین (پایتخت اتریش؛ در آن‌زمان بخشی از آلمان نازی) را اشغال کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد دوم (محمد فاتح) در سال ۱۴۳۲م؛ هفتمین و یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان دولت عثمانی
– زادروز جترو تول در سال ۱۶۷۴م؛ کشاورز انگلیسی اهل برکشایر که به‌انقلاب کشاورزی بریتانیا در قرن ۱۸م کمک کرد. او در سال ۱۷۰۱م یک بذرپاش با اسب را ساخت که بذرها را از نظر اقتصادی در ردیف‌های منظمی می‌کاشت و بعداً یک شخم‌زن با اسب را هم توسعه داد. روش‌های او توسط بسیاری از زمین‌داران پذیرفته‌شد و به‌کشاورزی مدرن کمک کرد.
– زادروز فرانسیسکو خوزه گویا (فرانسیسکو خوسه گویا) در سال ۱۷۴۶م؛ نقاش و چاپ‌گر اسپانیایی که مهم‌ترین هنرمند اسپانیایی اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹م به‌حساب می‌آید و در طول زندگی طولانی خود مفسر دوران خود بوده‌است.
– زادروز پل ماری ورلن در سال ۱۸۴۴م؛ شاعر فرانسوی و از چهره‌های مکتب سمبولیسم در شعر فرانسه
– زادروز ژوزف نوز (مسیو نوز) در سال ۱۸۴۹م؛ یکی از مقام‌های گمرکی اهل بلژیک که در دوران مظفرالدین‌شاه قاجار به‌وزارت کل گمرکات ایران رسید.
– زادروز وَنسان وَن گوگ در سال ۱۸۵۳م؛ نقاش پسادریافت‌گر هلندی که کار او تأثیر گسترده‌ای بر هنر سدۀ ۲۰م داشت.
– زادروز کولُمان موزا در سال ۱۸۶۸م؛ نقاش، گرافیست و هنرمند اتریشی که تأثیر قابل توجهی بر هنر گرافیک قرن ۲۰م گذاشت و یکی از هنرمندان پیشرو در انجمن جدایی وین و از بنیان‌گذاران کارگاه‌های وین بود. او تعداد زیادی آثار هنری شامل نقاشی، کارهای گرافیکی، تمبر، تصاویر برای نشریات، طراحی مُد، پنجره‌های شیشه‌رنگی، چینی‌آلات و سرامیک، جواهرات و مبلمان طراحی کرده‌است.
– زادروز اینگوار کمپراد در سال ۱۹۲۶م؛ بازرگان و کارآفرین سوئدی و بنیان‌گذار شرکت آیکیا (شرکت سوئدی و چندملیتی با فعالیت در زمینۀ فروش تخت‌خواب، میز و دیگر لوازم اصلی و فرعی خانگی)
– زادروز اریک پاتریک کلپتون در سال ۱۹۴۵م؛ نوازندۀ گیتار، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز مشهور راک و بلوز انگلیسی که برندۀ جایزۀ گرمی و تنها فردی است که ۳ بار به‌عضویت تالار مشاهیر راک اند رول درآمده‌است. وی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین گیتاریست‌های تمام دوران معرفی شده‌است.
– زادروز جانی اینفانتینو در سال ۱۹۷۰م؛ رئیس فیفا و دبیرکل سابق یوفا
– زادروز سرخیو راموس در سال ۱۹۸۶م؛ بازیکن فوتبال اهل اسپانیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 مارس در تاریخ - درگذشت چارلز بوکوفسکی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رودولف اشتاینر در سال ۱۹۳۵م؛ فیلسوف، ادیب، مربی، هنرمند، نمایشنامه‌نویس، اندیشمند اجتماعی و نهان‌شناس اتریشی که بنیان‌گذار آنتروپوزوفی، آموزش والدورف، کشاورزی زیست‌پویا، داروهای آنتروپوزوفی، و ریخت هنری نوین حرکات منظم بدن بوده‌است.
– درگذشت فریدریش برژیوس در سال ۱۹۴۹م؛ شیمی‌دان آلمانی که برای ابداع و توسعۀ روش‌های شیمیایی با فشار زیاد، در سال ۱۹۳۱م جایزۀ نوبل شیمی به‌او اعطا شد.
– درگذشت هاینریش برونینگ در سال ۱۹۷۰م؛ سیاست‌مدار آلمانی و صدراعظم این کشور که طولانی‌ترین زمان صدر اعظمی جمهوری وایمار از آن اوست.
– درگذشت الیزابت شهبانوی مادر در سال ۲۰۰۲م؛ همسر شاه جرج ششم و مادر ملکه الیزابت دوم

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *