یازدهم/۱۱ بهمن‌ماه در تاریخ – درگذشت مشیر همایون شهردار و…

یازدهم/۱۱ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز امیرحسین ربیعی؛ سپهبد خلبان در ارتش شاهنشاهی ایران و آخرین فرماندۀ نیروی هوایی شاهنشاهی، تا درگذشت مشیر همایون شهردار؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ پیانو و آهنگ‌ساز که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ بهمن‌ماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدامین رسول‌زاده در سال ۱۲۶۲خ؛ یکی از بنیان‌گذاران حزب دموکرات ایران که سردبیر روزنامۀ ایران نُو و از اندیشه‌‌‌پردازان سوسیال‌دموکراسی در جنبش مشروطیت ایران بود.
– زادروز احمد سمیعی گیلانی در سال ۱۲۹۹خ؛ مترجم، ویراستار، نویسنده و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی که او را «پدر ویرایش ایران» و همچنین «پدر ویراستاری نوین ایران» خوانده‌اند. او از بزرگان خاندان سمیعی بود.
– زادروز امیرحسین ربیعی در سال ۱۳۰۹خ؛ سپهبد خلبان در ارتش شاهنشاهی ایران و خلبان جنگنده‌های اف-۸۶ سیبر و اف-۴ فانتوم ۲ و آخرین فرماندۀ نیروی هوایی شاهنشاهی که پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران، دستگیر و محاکمه و سرانجام در زندان قصر اعدام شد.
– زادروز تقی مصباح (تقی گیوه‌چی، محمدتقی مصباح یزدی) در سال ۱۳۱۳خ؛ مجتهد و فیلسوف شیعه و بنیان‌گذار و رئیس مؤسسۀ آموزشی و پژوهش امام‌خمینی بود. با توجه به‌تفکرات و سخنرانی‌های مصباح یزدی، برخی او را روحانی تندرو و همچنین از مروجان خشونت برای حذف مخالفین در جمهوری‌اسلامی می‌دانند.
– زادروز اکبر گنجی در سال ۱۳۳۸خ؛ نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که عضو سابق سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی بود. او برندۀ جوایزی از جمله جایزۀ قلم طلایی انجمن جهانی روزنامه‌نگاران، جایزۀ مارتین انالز و جایزۀ میلتن فریدمن مؤسسۀ کیتو شده‌است.
– زادروز سپیده حبیب در سال ۱۳۴۹خ؛ فعال در زمینۀ روان‌پزشکی و ترجمۀ آثار در این حوزه که او به‌خاطر ترجمۀ آثار «اروین د. یالوم» در ایران شهرت دارد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مشیر همایون شهردار در سال ۱۳۴۸خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ پیانو و آهنگ‌ساز
– درگذشت احمد رضایی در سال ۱۳۵۰خ؛ عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران و نخستین کشتۀ سازمان مجاهدین خلق که برادر بزرگ‌تر رضا رضایی، مهدی رضایی، آذر رضایی و مهین رضایی است که آن‌ها نیز از اعضای دیگر سازمان بودند و کشته‌شدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 مهرماه در تاریخ - درگذشت فرح‌دخت عباس طاقانی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *