یازدهم/۱۱ مردادماه در تاریخ – زادروز ادیب‌الممالک فراهانی و…

یازدهم/۱۱ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از انتقال سیدروح‌الله خمینی از پادگان عشرت‌آباد به‌داوودیه در سال ۱۳۴۲خ، تا زادروز محمدصادق بن حاجی‌میرزا حسین فراهانی (ادیب‌الممالک فراهانی)؛ شاعر، ادیب و روزنامه‌نگار دورۀ مشروطه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ مردادماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انتقال سیدروح‌الله خمینی از پادگان عشرت‌آباد به‌داوودیه در سال ۱۳۴۲خ
– تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ایران محمدعلی رجایی از سوی آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۶۰خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدصادق بن حاجی‌میرزا حسین فراهانی (ادیب‌الممالک فراهانی، امیرالشعرا، امیری، پروانه) در سال ۱۲۳۹خ؛ شاعر، ادیب و روزنامه‌نگار دورۀ مشروطه
– زادروز داریوش آشوری در سال ۱۳۱۷خ؛ نویسنده، اندیشمند، زبان‌شناس و مترجم ایرانی که عمدۀ آثار او در زمینۀ علوم سیاسی، علوم اجتماعی، سخن‌سنجی، فلسفه و زبان‌شناسی است. داریوش آشوری سال‌هاست که با خانواده‌اش در فرانسه زندگی می‌کند.
– زادروز شیرین بیانی در سال ۱۳۱۷خ؛ تاریخ‌نگار، پژوهش‌گر، استاد دانشگاه و مؤلفی که علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، به‌سفرهای پژوهشی در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا دست زده و کتاب‌های تاریخ‌شناسی تألیف کرده‌است. کتاب ۳ جلدی «دین و دولت در ایران عهد مغول» او برندۀ جایزۀ کتاب سال ایران در سال ۱۳۷۰خ شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت خسرو سینایی در سال ۱۳۹۹خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگ‌ساز، نوازنده و شاعر ایرانی که آثار او معمولاً بر پایۀ مستندهای اجتماعی استوار بودند. او در سال ۱۳۸۷خ موفق به‌دریافت نشان ویژۀ کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد؛ او این نشان را به‌خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیۀ گم‌شده» دریافت کرد که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به‌ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲خ است.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 فروردین‌ماه در تاریخ - زادروز محمدابراهیم همت و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *