دوازدهم/۱۲ مردادماه در تاریخ – زادروز محمد قاضی و…

دوازدهم/۱۲ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد قاضی؛ مترجم و نویسندۀ برجستۀ کُرد و مترجم آثاری چون دن‌کیشوت، تا درگذشت محسن بدیع؛ کارگردان و تهیه‌کننده و از بنیان‌گذاران صنعت لابراتوار فیلم در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ مردادماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسن پاکروان در سال ۱۲۹۰خ؛ نظامی، دومین رئیس ساواک
– زادروز محمد قاضی در سال ۱۲۹۸خ؛ مترجم و نویسندۀ برجستۀ کُرد و مترجم آثاری چون دن‌کیشوت و زوربای یونانی و شازده‌کوچولو به‌زبان فارسی
– زادروز سیدمرتضی مردیها در سال ۱۳۳۹خ؛ نویسنده، روزنامه‌نگار و مترجم اهل ایران که دانشیار گروه فلسفۀ دانشگاه علامه طباطبایی بوده و به‌عنوان دانشیار گروه ارتباطات این دانشگاه فعالیت داشته‌است.
– زادروز منیره عربشاهی در سال ۱۳۴۱خ؛ فعال زنان محبوس، معترض به‌حجاب اجباری، زندانی سیاسی و مادر یاسمن آریانی که به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محسن (محمدحسن) بدیع در سال ۱۳۶۸خ؛ کارگردان، تدوین‌گر، فیلم‌بردار و تهیه‌کننده و از بنیان‌گذاران صنعت لابراتوار فیلم در ایران

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 اسفندماه در تاریخ - زادروز عصمت باقرپور پنبه‌فروش و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *