«یوسف خوش کیش»؛ مدیرکل پیشین بانک مرکزی ایران اعدام شد!

یوسف خوش کیش مدیرکل پیشین بانک مرکزی ایران پیش از انقلاب ۱۳۵۷، دو سال پس از انقلاب دستگیر شد و در طول سه‌روز بر اساس اتهام‌های دادگاه انقلاب، از جمله اتهام پنج‌سال ثابت‌نگه‌داشتن ارزش ریال ایران برابر دلار آمریکا، محاکمه و در سال ۱۳۵۹ اعدام گردید. در ادامه همراه باشید.
یوسف خوش کیش

۲۴ مردادماه سالروز اعدام «یوسف خوش کیش» است؛ مردی که او را به‌عنوان آخرین رئیس کل بانک مرکزی در دوره‌ی پهلوی می‌شناسیم. «یوسف خوش‌کیش» یک کارمند ساده‌ی بانک بود که پس از قبولی در کنکور اعزام کارمندان بانک به خارج، به فرانسه سفر و دوره‌‌ی بانک‌داری را در آن‌جا تکمیل کرد. وی پس از بازگشت به ایران چندسالی در بانک خدمت کرد و پس از شرکت در آزمونی موفق شد تا برای تکمیل تحصیلات خود به انگلستان برود؛ البته دوباره به ایران بازگشت و به خدمت خود در بانک ادامه داد. «خوش‌کیش» به دلیل توانایی‌ها و درک خوب خود از بانک‌داری، مراتب ترقی را به سرعت طی کرد و به عضویت هییٔت‌مدیره‌ی بانک ملی رسید و در نهایت به ریاست آن برگزیده شد. در دوران خدمتش، بانک ملی به یک بانک معتبر جهانی تبدیل شد و در رده‌بندیِ صد بانک معتبر دنیا جای گرفت. پس از چندی «خوش‌کیش» در بهمن‌ماه ۱۳۵۶ جای «حسنعلی مهران» به ریاست بانک مرکزی نشست، اما دوره‌ی او کوتاه بود…

یوسف خوش کیش
جمشید آموزگار در هنگام ریاست جلسه‌ی دوره‌ای بانک جهانی در سال ۱۹۶۶م، یوسف خوش کیش (نفر پنجم از راست که دستش را بالا گرفته) به همراه جمشید آموزگار در حال خروج از بانک ملی ایران. یوسف خوش‌کیش در زمان نخست‌وزیریِ جمشید آموزگار به ریاست کل بانک مرکزی منصوب شد.

با روی‌کار‌آمدن «جمهوری اسلامی» در تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷، «خوش‌کیش» از کار برکنار و بازداشت شد و برای مدتی به زندان رفت. دوره‌ی زندان او کوتاه بود و پس از چندی آزاد شد؛ اما به صورت ناگهانی در تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۳۵۹ پرونده‌ای علیه او به جریان افتاد و چندروزی نگذشته بود که در ۲۵ مردادماه، اعلامیه‌‌ی دادستانیِ انقلاب درباره‌ی اعدام «یوسف خوش‌کیش» در روزنامه‌ها منتشر شد! بر اساس آن اعلامیه، او به جرم ایجاد تورم و شناورنکردن ارز، رعایت‌نکردن موازین اسلامی در اقتصاد، نادیده‌گرفتن خدا، عدل الهی و معاد در کار، تبدیل ایران به قبرستان اتومبیل‌های قراضه‌ی اروپایی و آمریکایی و غیره، مفسد فی‌الارض و محارب با خدا و رسول شناخته شد و در صبح جمعه‌ی ۲۴ مردادماه ۱۳۵۹ به قتل رسید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نشان بند جوراب؛ نگاهی به ماجراهای سه شاه قاجار و این نشانِ خواستنی! + تصاویر
یوسف خوش کیش
جرم‌های یوسف خوش‌کیش!

در این اعلامیه آمده‌بود که «یوسف خوش‌کیش» در طول مدیریت خود، با خیانت به اقتصاد کشور، مرتکب «هلاک حرث و نسل» شده‌بود. «هلاک حرث و نسل» برگرفته از آیات قرآن و به معنیِ نابودکردن زراعت و اولاد است! تأمل‌برانگیز و تکرارش ضروری‌ست؛ «شعبه‌‌ی اول دادگاه انقلاب اسلامیِ تهران، در دو روز خوش‌کیش را محاکمه و مستحق مرگ دانست!» در کنار «خوش‌کیش» سه‌تَن با نام‌های «هوشنگ امیر افشارنیا» [‌به جرم ریاست زندان اوین] «احسان شهبازی» [‌به جرم عضویت در ساواک] و «قدرت جمشیدی» [‌به جرم شرارت و اشاعه‌ی فحشا] اعدام شدند و فردای آن‌روز؛ یعنی ۲۵ مردادماه، حکم اعدام ۱۵ تَن دیگر در ادامه‌ی محاکمه‌ی افسران ارتش ایران به جرم همکاری در «کودتای نقاب» [که پُست آن را پیش‌تر گذاشتیم] انجام شد!

پول زمان شاه
بدون شرح!

نگارش و گردآوری: قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *