بیستم/۲۰ آگوست در تاریخ – درگذشت پرسی ویلیام بریجمن و…

بیستم/۲۰ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هوارد فیلیپس لاوکرافت؛ نویسندۀ آمریکایی داستان ترسناک، خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی، تا درگذشت جری سباستین لوئیس؛ هنرپیشه، کمدین، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سرشناس آمریکایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ آگوست در تاریخ

بیستم/۲۰ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی فضای مجازی

 


 

  • وقایع

– در سال ۶۳۶م؛ با پیروزی قوای مسلمان به‌فرماندهی خالد بن ولید در نبرد یرموک بر امپراتوری بیزانس، سوریه و فلسطین به‌تصرف مسلمانان درآمد، تا سرآغازی برای پیشروی برق‌آسای مسلمین در خارج از عربستان، به‌ویژه سرزمین‌های مسیحی‌نشین باشد.
– در سال ۱۹۱۴م؛ در جریان جنگ اول جهانی، بروکسل توسط ارتش آلمان به‌اشغال درآمد.
– در سال ۱۹۶۰م؛ سنگال با جدایی از فدراسیون مالی اعلان استقلال کرد.
– در سال ۱۹۶۸م؛ با حملۀ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به‌همراه متحدین‌اش در پیمان ورشو (به‌غیر از رومانی) به‌چکسلواکی، بهار پراگ (دوره‌ای از گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی در چکسلواکی) به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۷۵م؛ وایکینگ ۱ به‌عنوان اولین فضاپیما از ۲ فضاپیما طی برنامۀ وایکینگ ناسا به‌مریخ فرستاده‌شد.
– در سال ۱۹۷۷م؛ کاوش‌گر فضایی وویجر ۲ توسط ناسا به‌فضا پرتاب شد.
– در سال ۱۹۸۸م؛ با پذیرش یک آتش‌بس پس از ۸ سال جنگ بین ایران و عراق و با به‌جاگذاشتن بیش از یک‌میلیون نفر کشته و زخمی به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۸۸م؛ پرو به‌کنوانسیون برن، برای حمایت از آثار ادبی و هنری پیوست. گفتنی است که ایران همچنان به‌این کنوانسیون نپیوسته‌است.
– در سال ۱۹۹۱م؛ اتحاد جماهیر شوروی پس از ۶۹ سال از هم پاشید و به‌چندین کشور بزرگ و کوچک تبدیل شد.
– در سال ۱۹۹۱م؛ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، استونی که از سال ۱۹۴۰م به‌خاک شوروی ضمیمه شده‌بود، به‌مانند قبل از جنگ دوم جهانی استقلال خود را اعلام کرد.
– در سال ۱۹۹۳م؛ پس از چند دُور مذاکرات مخفیانه در نروژ، اولین پیمان اسلو بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به‌امضا رسید.
– در سال ۲۰۰۲م؛ گروهی از مخالفان رژیم صدام حسین، با حمله به‌سفارت عراق در برلین، ۵ ساعت کارکنان سفارت‌خانه را گروگان گرفته و سپس تسلیم پلیس شدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 جولای در تاریخ - درگذشت ریموند لووی و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز توماس کورنی در سال ۱۶۲۵م؛ حقوق‌دان و نمایش‌نامه‌نویس قرن ۱۷م اهل فرانسه
– زادروز یونس یاکوب برسلیوس در سال ۱۷۷۹م؛ شیمی‌دان سوئدی که به‌همراه جان دالتون، آنتوان لاووازیه، رابرت بویل، به‌عنوان پدران شیمی مدرن شناخته می‌شوند. کارهای وی در زمینۀ شیمی، کشف چندین عنصر و ابداع سیستم فرمول‌بندی شیمیایی بود و همچنین نام‌های شیمی آلی، هالوژن، کاتالیزور و پروتئین از ابداعات وی است.
– زادروز عُمر مُختار در سال ۱۸۵۸م؛ فرماندۀ مبارزان مردمی لیبی در مقابل نیروهای ایتالیایی که پس از شکست در آخرین نبرد، در دادگاه نظامی ایتالیایی به‌دار آویخته‌شد. وی مدتی نیز رهبر طریقت سنوسیه (یکی از فرقه‌های مذهبی اسلامی در شمال آفریقا) بود.
– زادروز هوارد فیلیپس لاوکرافت در سال ۱۸۹۰م؛ نویسندۀ آمریکایی داستان ترسناک، خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی که آثارش پایه‌گذار یک شاخه در ژانر وحشت به‌نام وحشت لاوکرفتی شد.
– زادروز لئوپولد اینفلد در سال ۱۸۹۸م؛ نویسنده و فیزیک‌دان لهستانی
– زادروز سالواتوره کوآزیمودو در سال ۱۹۰۱م؛ نویسنده، شاعر و منتقد ادبی ایتالیایی که در سال ۱۹۵۹م جایزۀ نوبل ادبیات به‌او اعطا شد.
– زادروز هانس آومایر در سال ۱۹۰۶م؛ افسر آلمانی در دورۀ رایش سوم و معاون فرماندۀ اردوگاه مرگ آشویتس
– زادروز نیکی آر. کدی در سال ۱۹۳۰م؛ خاورشناس، ایران‌شناس و تاریخ زنان از آمریکا که پس از ۳۵ سال تدریس در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA)، بازنشسته شد.
– زادروز اسلوبودان میلوشویچ در سال ۱۹۴۱م؛ سیاست‌مدار صرب و یوگسلاو که سیاست‌های ملی‌گرایانۀ او به‌عنوان رهبر حزب و رئیس‌جمهور صربستان در نهایت به‌فروپاشی جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۲م منتهی شد. او صربستان را وارد درگیری‌هایی با کشورهای بالکان کرد. همچنین رئیس‌جمهور جمهوری فدرال یوگسلاوی بود و پس از انتخابات جنجالی در سپتامبر ۲۰۰۰م و در پی اعتراضات گستردۀ مردمی، مجبور به‌کناره‌گیری از قدرت شد.
– زادروز آیزاک هیز در سال ۱۹۴۲م؛ خواننده، ترانه‌نویس، تنظیم‌کننده، تهیه‌کنندۀ موسیقی و هنرپیشۀ آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 دسامبر در تاریخ - درگذشت پابلو اسکوبار و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فریدریش ویلهلم یوزف فون شلینگ در سال ۱۸۵۴م؛ فیلسوف ایده‌آلیست آلمانی، عضو آکادمی علوم مونیخ، استاد دانشگاه‌های برلین، ینا و ارلانگن
– درگذشت پاول ارلیش در سال ۱۹۱۵م؛ زیست‌شناس آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۸م که به‌خاطر مطالعۀ دستگاه ایمنی این جایزه را دریافت کرد.
– درگذشت آدولف فون بایر در سال ۱۹۱۷م؛ شیمی‌دان آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۰۵م که موفق به‌سنتز مادۀ رنگیِ موسوم به‌ایندیگو (نیل) و همچنین کشف فرمول شیمیایی آن شد.
– درگذشت پرسی ویلیام بریجمن در سال ۱۹۶۱م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۴۶م به‌خاطر اختراع دستگاه تولید فشار بسیار زیاد و کشف در زمینل فیزیک فشارهای زیاد، موفق به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل گردید.
– درگذشت دونالد اولدینگ هب در سال ۱۹۸۵م؛ روان‌شناس کانادایی که در حوزۀ عصب‌روان‌شناسی تأثیرگذار بود و به‌دنبال درک چگونگی کمک عملکرد نورون‌ها به‌فرآیندهای روان‌شناختی مانند یادگیری بود. او بیشتر به‌دلیل نظریۀ یادگیری هبی که در اثر کلاسیک خود در سال ۱۹۴۹م به‌نام سازمان رفتار معرفی کرد، شناخته شده‌است. از وی به‌عنوان پدر عصب‌روان‌شناسی و شبکه‌های عصبی یاد شده‌است.
– درگذشت فرد هویل در سال ۲۰۰۱م؛ ستاره‌شناس بریتانیایی که عمدتاً به‌خاطر دیدگاه‌هایش در رَد نظریۀ مهبانگ (بیگ‌بَنگ) شهرت پیدا کرد.
– درگذشت دام مینتوف در سال ۲۰۱۲م؛ سیاست‌مدار، معمار و روزنامه‌نگار اهل مالت و هشتمین نخست‌وزیر مالت و برندۀ جوایزی همچون جایزۀ بین‌المللی حقوق بشر القذافی
– درگذشت جری سباستین لوئیس در سال ۲۰۱۷م؛ هنرپیشه، کمدین، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سرشناس آمریکایی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *