بیست‌و‌سوم/۲۳ تیرماه در تاریخ – درگذشت منصور نریمان و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیده لیلی گلستان؛ مترجم و نگارخانه‌دار ایرانی و عضو کانون نویسندگان ایران، تا درگذشت امانوئل ملیک اصلانیان؛ موسیقی‌دان، نوازندۀ شهیر پیانو و ارمنی‌تبار اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ تیرماه در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– تظاهرات حامیان حزب توده در سال ۱۳۳۰خ که در این مجموعه تظاهرات که در اعتراض به‌ورود آورل‌هریمن برگزار شد، ۲۰ نفر در تهران جان خود را از دست دادند و در خوزستان ۱۷ نفر کشته و ۱۵۱ نفر مجروح شدند.
– افتتاح اولین مجلس خبرگان رهبری در ایران در سال ۱۳۶۲خ
– تجمع حامیان نظام جمهوری‌اسلامی ایران پس از وقایع ۱۸ تیر با سخنرانی حسن روحانی در سال ۱۳۷۸خ
– توافق هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در سال ۱۳۹۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیده لیلی گلستان در سال ۱۳۲۳خ؛ مترجم و نگارخانه‌دار ایرانی و عضو کانون نویسندگان ایران، دریافت جایزۀ شوالیۀ ادب و هنر فرانسه (نخل آکادمیک) توسط سفیر وقت دولت فرانسه در تهران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مهدی حمیدی شیرازی در سال ۱۳۶۵خ؛ ادیب، شاعر، استاد دانشگاه، مترجم و منتقد که از مشهورترین سروده‌های او می‌توان به‌شعر «قوی زیبا» یا همان «مرگ قو» اشاره کرد. وی از منتقدان مشهور نُوگرایی و شعر نیمایی بود و آثار خود را حول ادبیات کلاسیک می‌سرود.
– درگذشت امانوئل ملیک اصلانیان در سال ۱۳۸۲خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نظریه‌پرداز موسیقی کلاسیک، نوازندۀ شهیر پیانو و ارمنی‌تبار اهل ایران
– درگذشت منصور نریمان در سال ۱۳۹۴خ؛ نوازندۀ بربط و آهنگ‌ساز، ردیف‌دان و پژوهش‌گر موسیقی سنتی ایران و پدر عود ایران
– درگذشت مریم میرزاخانی در سال ۱۳۹۶خ؛ ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 فروردین‌ماه در تاریخ - درگذشت قاسم غنی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *