دهم/۱۰ فوریه در تاریخ – درگذشت عبدالحمید دوم و…

دهم/۱۰ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز برتولت برشت؛ نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی با گرایش‌های مارکسیستی، تا درگذشت ویلهلم کُنراد رونتگِن؛ فیزیک‌دان آلمانی و کاشف پرتو ایکس و برندۀ اولین جایزۀ نوبل فیزیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ فوریه در تاریخ

دهم/۱۰ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– سقوط بغداد به‌دست ایلخانان مغول و پایان خلافت عباسیان در بغداد در سال ۱۲۸۵م
– در سال ۱۷۶۲م؛ فرانسه، کبک، مستعمرۀ خود در شرق کانادا را در معاهدۀ پاریس ۱۷۶۳م به‌بریتانیا واگذار کرد.
– در سال ۱۹۹۰م؛ فضاپیمای گالیله، در مقصد خود به‌سمت سیارۀ مشتری، از ناهید گذشت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز چارلز لمب در سال ۱۷۷۵م؛ نویسنده و مقاله‌نویس انگلیسی و یکی از ادبای بزرگ انگلیس
– زادروز جوزپه اونگارتی در سال ۱۸۸۸؛ شاعر، روزنامه‌نگار و مقاله‌نویس ایتالیایی
– زادروز باریس لئونیدویچ پاسترناک در سال ۱۸۹۰م؛ از شاعران و نویسندگان روس که موفق به‌دریافت جوایز ادبی شد.
– زادروز برتولت برشت در سال ۱۸۹۸م؛ نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی با گرایش‌های مارکسیستی
– زادروز والتر هاوسِر براتین در سال ۱۹۰۲م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در آزمایشگاه بل و به‌همراه جان باردین و ویلیام شاکلی، برای مطالعه و تحقیق در مورد نیمه‌رسان‌ها و پیداکردن اثر ترانزیستور موفق شدند که جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۶م را دریافت کنند.
– زادروز جری گُلدسمیت در سال ۱۹۲۹م؛ آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر اهل آمریکا که بیشتر به‌خاطر آثارش در زمینۀ موسیقی فیلم شهرت دارد.
– زادروز رابرت تیلور در سال ۱۹۳۲م؛ دانشمند رایانه اهل آمریکا که برندۀ جوایزی همچون مدال ملی فناوری و نُوآوری و جایزۀ چارلز استارک دراپر شده‌است.
– زادروز روبرتا فلک در سال ۱۹۳۷م؛ خوانندۀ مشهور سبک ریتم و بلوز و سول و برندۀ جایزۀ گرمی
– زادروز کلیف برتون در سال ۱۹۶۲م؛ نوازندۀ چیره‌دست گیتار بیس و دومین بیسیست گروه متالیکا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 تیرماه در تاریخ - زادروز سیمین بهبهانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شارل دو مونتسکیو در سال ۱۷۵۵م؛ یکی از اندیشمندان سیاسی فرانسه در عصر روشنگری
– درگذشت جان ویلیام واترهاوس در سال ۱۹۱۷م؛ از نقاشان بریتانیایی پیشارافائل‌گرایی و نئوکلاسیسیسم که سبک او نه‌تنها تحت نفوذ نقاشان اولیۀ پیشارافائلی است، بلکه از معاصران خود، امپرسیونیست‌ها نیز تأثیر پذیرفته‌بود. بیشتر شهرت وی به‌خاطر به‌تصویرکشیدن شخصیت‌های زن در اساطیر یونان باستان و افسانۀ آرتور است.
– درگذشت ارنستو تئودورو مونتا در سال ۱۹۱۸م؛ روزنامه‌نگار، ملی‌گرا، سرباز انقلابی و فعال صلح‌طلب اهل ایتالیا و برندۀ جایزۀ صلح نوبل
– درگذشت عبدالحمید دوم در سال ۱۹۱۸م؛ سی‌و‌چهارمین سلطان و خلیفۀ امپراتوری عثمانی بود که فشار از جانب اروپا، او را وادار ساخت تا با قانون اساسی موافقت نماید، اما او در سال ۱۸۷۸م مجلس را منحل کرد و بار دیگر حکومت مطلقه را برقرار کرد. وی با ساخت مدارس، مساجد، خطوط راه‌آهن و تلگراف در جهت پیشرفت عثمانی گام برداشت.
– درگذشت ویلهلم کُنراد رونتگِن در سال ۱۹۲۳م؛ فیزیک‌دان آلمانی و کاشف پرتو ایکس و برندۀ اولین جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۱م
– درگذشت آرتور اشر میلر در سال ۲۰۰۵م؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی
– درگذشت چارلی ویلسون در سال ۲۰۱۰م؛ سیاست‌مدار و افسر ارتش آمریکایی و عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده از تگزاس که از بازیگران اصلی عملیات تندباد (Operation Cyclone) که در آن یک‌میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی به‌گروه‌های مجاهدین در جنگ علیه شوروی انجام شد، بود. بر اساس زندگی آقای ویلسن و نقشش در تجهیز مجاهدین افغان، یک کتاب نوشته شده و فیلم جنگ چارلی ویلسون نیز ساخته شده‌است.
– درگذشت جان وسلی در سال ۲۰۲۲م؛ نقاش آمریکایی در سبک پاپ‌ارت که پس از داشتن چندین شغل عجیب سرانجام در سن ۲۲ سالگی نقاشی را شروع کرد و اولین نمایشگاهش بیشتر از قطعه‌های بزرگ نقاشی‌های خیالی اکریلیک مُهر و موم‌شده تشکیل شده‌بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 مهرماه در تاریخ - زادروز علینقی وزیری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *