دوم/۲ تیرماه در تاریخ – درگذشت میرزا جهانگیرخان و…

دوم/۲ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز صمد بهرنگی؛ آموزگار، منتقد اجتماعی، داستان‌نویس، مترجم و محقق فولکلور، تا درگذشت ملک‌المتکلمین؛ از خطبای مشهور دورۀ مشروطیت ایران و در شمار یکی از اصلی‌ترین واعظان مشروطه‌خواه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ تیرماه در تاریخ

دوم/۲ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– به‌توپ‌بستن مجلس شورای ملی به‌دستور محمدعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۸۷خ
– در سال ۱۳۳۵خ؛ در ادامۀ سیاست تقویت نیروی نظامی ایران، ایالات متحدۀ آمریکا ۴ هواپیمای جت به‌ایران بخشید.
– تشکیل نخستین جلسۀ شورای موقت ریاست‌جمهوری در ایران پس از عزل ابوالحسن بنی‌صدر از مقام ریاست‌جمهوری (با حضور سیدمحمد بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای ملی و محمدعلی رجایی نخست‌وزیر) در سال ۱۳۶۰خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز رکن‌الدین مختاری در سال ۱۲۶۶خ؛ فرزند مختارالسلطنه، معروف به سرپاس مختاری، رئیس شهربانی دورۀ رضاشاه و نوازندۀ ویلن، آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان
– زادروز صمد بهرنگی در سال ۱۳۱۸خ؛ آموزگار، منتقد اجتماعی، داستان‌نویس، مترجم و محقق فولکلور (دربرگیرندۀ افسانه‌ها، داستان‌ها، موسیقی، تاریخ شفاهی، ضرب‌المثل‌ها، هزلیات، پزشکی، باورهای مردمی دربارۀ بخت و شگون و چشم‌زخم، لالایی مادران، پایکوبی بومی، آیین‌ها، شیوه‌ها و سنت‌ها) آذربایجانی
– زادروز غلام‌حسین قریب گرکانی در سال ۱۳۲۰خ؛ نویسنده، شاعر، موسیقی‌دان و نوازندۀ کلارینت (یکی از سازهای بادی قمیشی)
– زادروز عبدالله حاجی صادقی در سال ۱۳۳۹خ؛ روحانی ایرانی که به‌عنوان نمایندۀ ولی فقیه در سپاه‌پاسداران فعالیت می‌کند و پیشتر در فاصلۀ سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶خ جانشین نمایندۀ ولی فقیه در سپاه بود.
– زادروز سارا نایینی در سال ۱۳۶۰خ؛ خواننده و معلم آواز

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا جهانگیرخان (جهانگیرخان شیرازی یا جهانگیرخان صور اسرافیل) در سال ۱۲۸۷؛ روزنامه‌نگار دورۀ مشروطیت ایران، که پس از به‌توپ‌بستن مجلس دستگیر شد و در باغ‌شاه در مقابل محمدعلی‌شاه به‌قتل رسید.
– درگذشت حاجی میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین در سال ۱۲۸۷؛ از خطبای مشهور دورۀ مشروطیت ایران و در شمار یکی از اصلی‌ترین واعظان مشروطه‌خواه، یکی از مدیران انجمن باغ میکده و از بنیان‌گذاران مدارس جدید، که که پس از به‌توپ‌بستن مجلس دستگیر شد و در باغ‌شاه در مقابل محمدعلی‌شاه به‌قتل رسید.
– درگذشت علی‌اصغر نفیسی (مؤدب‌الدوله) در سال ۱۲۵۱خ؛ استاد مدرسۀ طب دارالفنون، نخستین وزیر بهداشت (صحیه و خیرات عمومی) ایران بود ( سِمَتی که در زمان کابینۀ کودتای ۳ اسفند تشکیل شد). او پدر حبیب نفیسی و پسر ناظم‌الاطبا، پزشک دربار قاجار و رئیس اولین بیمارستان در ایران (بیمارستان سینا) بود. علاوه بر پیشۀ پزشکی، مؤدب‌الدوله مدیر مجلۀ «حفظ‌الصحه» نیز بود. همچنین وی تحصیلات خود را در پاریس انجام داد و به‌عنوان پیشکار محمدرضاشاه پهلوی همراه او به‌سوئیس اعزام شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 دی‌ماه در تاریخ - زادروز فروغ فرخ‌زاد و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *