فیلمی تأمل‌برانگیز از تشییع‌جنازه‌ی قصاب پراگ «راینهارت هایدریش»! + تصاویر

راینهارت هایدریش در سال ۱۹۰۷م در آلمان به دنیا آمد. پدرش موسیقی‌دان و مادرش نیز پیانیست بودند. او در خردسالی غرق موسیقی شد و حتی در همان دوران کودکی به ویولن تسلط پیدا کرد. لقبی که آدولف هیتلر به او داد، بخش تاریک قصه‌ی او را به خوبی روشن می‌سازد؛ مردی با قلب آهنین!
راینهارت هایدریش

امروز سالروز درگذشت «راینهارت هایدریش» است! اولین لقبش را در نوجوانی گرفت. بدن استخوانی، قد بلند و صدای نازک کافی بود که هم‌کلاسی‌هایش او را «عصای موسی» خطاب کنند، اما «مردی با قلبی آهنین»؛ شاید این بهترین لقبی بود که توسط «آدولف هیتلر» به او داده شد. پدرش «ریشارد برنو هایدریش» موسیقی‌دان و خواننده‌ی اُپرا بود و مادرش هم پیانیستی مجرب؛ شاید به همین علت بود که «راینهارت» قبل از رسیدن کامل به قدرت تکلم، به ویولن تسلط یافت! «راینهارت هایدریش» از لحظه‌ی تولد در ‏هفتم مارس ۱۹۰۴م غرق در موسیقی شد و حتی این اسم را پدر و مادرش از نقش اول نمایش اُپرای خود برداشتند؛ «قهرمانی که با ظالم می‌جنگید!»

راینهارت هایدریش
ریشارد برنو هایدریش، پدر راینهارت هایدریش

اما دست سرنوشت «راینهارت» را تبدیل به یکی از مخوف‌ترین شخصیت‌های امنیتیِ تاریخ بشر کرد! او در سال ۱۹۳۱م؛ یعنی سه سال پیش از رسیدن «آدولف هیتلر» به قدرت، به‌ حزب نازی پیوست و معاون «هاینریش هیملر» فرمانده‌ی اس‌اس شد! کم‌کم در این پُست استعداد نشان داد و توانست با کمک فرمانده‌اش و بنیان‌گذاری و ارتقای دستگاه‌های امنیتی مانند دایره‌ی اطلاعاتیِ اس‌دی (اجراکنندگان فرمان شب و مه که به دستگیری و ناپدیدکردن مخالفین می‌پرداخت) و سازمان کشتار مخوف آینزاتس‌گروپن (جوخه‌های سیار کشتار اس‌اس، که مسئول قتل‌عام بیش از یک‌میلیون غیر نظامی هستند) و… خفقان و اختناق هولناکی را در سرتاسر قلمروِ رایش سوم حکمفرما کند.

او یکی از سازمان‌دهندگان عملیات «شب بلورین» در ۹ و ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸م بود که طیِ آن به شکل هماهنگ به‌ یهودیان در «لایپزیگ» و دیگر شهرهای آلمان و بخش‌هایی از اتریش حمله شد. این حمله توسط نیروهای اس‌آ صورت پذیرفت. همچنین یکی از طراحان عملیات «پرچم‌ دروغین» بود که بهانه‌ی کافی برای آغاز تهاجم به لهستان را به «آدولف هیتلر» داد. «راینهارت» در اواخر سپتامبر ۱۹۴۱م به‌عنوان معاون فرماندار رایش در «بوهم و موراویا» (بخشی از چکسلواکی) منصوب شد و کنترل آن قلمرو را به عهده گرفت و البته که حکومتِ خود را با رعب و وحشت آغاز کرد؛ بدین‌صورت که در روزهای اول ورود به «پراگ» حدود ۱۵۰ زندانی را اعدام کرد و برای همین اعمال خشونت عریان هم بود که لقب «قصاب پراگ» را از تاریخ گرفت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ببری خان؛ خاطره‌ای از ترور گربه‌ی پادشاه قاجار!
راینهارت هایدریش
هایدریش دانشجوی افسری رایشس‌مارینه در سال ۱۹۲۲م

سرانجام در تاریخ ۲۷ مِی ۱۹۴۲م هایدریش توسط دو افسر آموزش‌دیده در بریتانیا به‌نام‌های «یان کوبیش» و «یوزف گابچیک» در «پراگ» ترور شد و چند روز بعد در روزی چون امروز (چهارم ژوئن) از جراحات همین عملیات جان باخت! چند روز بعد از مرگ و تشییع‌جنازه‌ی مفصل (نمایش اقتدار و حماسه‌ی حضور و…) که در فیلم می‌بینید، انتقامی هم گرفته‌شد؛ بدین‌صورت که به تلافیِ خون «هایدریش»، تمام مردان غیر نظامیِ ۱۴ سال به بالا در دو روستای «لیدیسه» و «لژاکی» قتل‌عام و زنان به اردوگاه‌های کار اجباری منتقل شدند.

یان کوبیش، یوزف گابچیک
از راست: یان کوبیش – یوزف گابچیک

اما در پرده‌ی آخر اُپرای «آمین»، قهرمانش «راینهارت»، در حال جان‌دادن فریاد می‌کشد: «خداوند به ‌همه‌ی ما رحم کند.» اما به‌نظر آن شخصی که وامدار نام قهرمان آن اُپرا بود، چه در زندگی و چه در هنگام مرگ، سزاوار رحم خداوند قصه نبود؛ چرا که در واقعیت خود، تبدیل به خدایی «بی‌رحم» شد! در بخش پایانی بد نیست تصاویری مختلف و تأمل‌برانگیز از «راینهارت هایدریش» را مشاهده کنید.

 

فیلمی تأمل‌برانگیز از تشییع‌جنازه‌ی «راینهارت هایدریش»

راینهارت هایدریش
هایدریش (راست) در کنار هاینریش هیملر (چپ) در وین، مارس ۱۹۳۸م
راینهارت هایدریش
اس‌اس بریگاده‌فورر هایدریش، رئیس‌پلیس ایالت باواریا و زیشرهایتس‌دینست در مونیخ، ۱۹۳۴م
راینهارت هایدریش
هایدریش و سایر افسران اس‌اس به‌همراه همسران‌شان در سال ۱۹۳۷م
راینهارت هایدریش
از چپ: آرتور زایس اینکوارت، آدولف هیتلر، هاینریش هیملر و راینهارت هایدریش در وین، مارس ۱۹۳۸م
راینهارت هایدریش
هایدریش در سال ۱۹۴۰م
راینهارت هایدریش
هایدریش (چپ) در کنار کارل هرمان فرانک در قلعه‌ی پراگ در سال ۱۹۴۱م
راینهارت هایدریش
تلگراف سال ۱۹۳۸م که در آن، فرمان اجرای عملیات شب بلورین و دستورالعمل‌هایی در این زمینه با امضای هایدریش دیده می‌شود.
راینهارت هایدریش
نامه‌ای با تاریخ جولای ۱۹۴۱م، از هرمان گورینگ به هایدریش درباره‌ی راه‌حل نهایی برای مسئله‌ی یهودان
راینهارت هایدریش، رودلف هس، هاینریش هیملر، کنراد مایر
رودلف هس، هاینریش هیملر و راینهارت هایدریش در حال گوش‌دادن به صحبت‌های کنراد مایر در یک نمایشگاه برای طرح جامع برای شرق، ۲۰ مارس ۱۹۴۱م
راینهارت هایدریش
مرسدس‌بنز روباز مدل «و-۱۴۲ بی» که هایدریش در آن به شدت مجروح شد.
راینهارت هایدریش، آدولف هیتلر
آدولف هیتلر در مراسم تشییع‌جنازه‌ی حکومتیِ هایدریش، در تاریخ نهم ژوئن ۱۹۴۲م
راینهارت هایدریش
پنجره‌ی گلوله‌خورده‌ی یکی از دخمه‌های کلیسای جامع سیریل و متودیِ مقدس در پراگ؛ جایی که کوبیش و هم‌رزمانش به دام افتادند.

نگارش و گرداوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *