هفتم/۷ خردادماه در تاریخ – زادروز کیخسرو پورناظری و…

هفتم/۷ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از وقوع جنگ بادغیس میان شیبک خان ازبک و پسران سلطان حسین میرزا تیموری در سال ۸۸۶خ، تا زادروز مهدیه الهی قمشه‌ای؛ شاعر و مولوی‌شناس و پژوهش‌گر ادبیات عرفانی اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ خردادماه در تاریخ

هفتم/۷ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • وقایع

– وقوع جنگ بادغیس میان شیبک خان ازبک و پسران سلطان حسین میرزا تیموری در سال ۸۸۶خ. در این جنگ ازبکان بر تیموریان پیروز شدند و بر فرارود و مرکز آن (سمرقند) چیره شدند. ازبکان پس از نابودکردن تیموریان، به‌جای آن‌ها نشستند و خراسان را نیز با کشتار و غارت تصرف کردند.
– افتتاح اولین دورۀ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدیه الهی قمشه‌ای در سال ۱۳۱۶خ؛ شاعر، مولوی‌شناس و پژوهش‌گر ادبیات عرفانی
– زادروز کیوس گوران اوریمی (میرزعمو یا کیوس) در سال ۱۳۱۷خ؛ شاعر و روزنامه‌نگار و پایه‌گذار شعرهای انتقادی و اجتماعی زبان مازندرانی در عصر معاصر
– زادروز کیخسرو پورناظری در سال ۱۳۲۳خ؛ موسیقی‌دان نوازنده و آهنگ‌ساز

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حاتم‌بیگ اردوبادی در سال ۹۸۹خ؛ وزیر اعظم شاه‌عباس اول که پدرش کلانتر اردوباد بود و او نیز شغل پدر را ادامه داد.
– درگذشت رضا مظلومان (کوروش آریامنش) در سال ۱۳۷۵خ؛ یکی از اعضای سازمان درفش کاویانی که گفته‌می‌شود در تاریخ ۷ خردادماه ۱۳۷۵خ به‌دست برخی از عوامل امنیتی جمهوری‌اسلامی ایران در اطراف پاریس کشته‌شد.
– درگذشت احمد خیامی در سال ۱۳۷۹خ؛ کارآفرین، صنعت‌گر، نخبۀ اقتصادی و پدر صنعت خودروی ایران و مؤسس شرکت ایران‌ناسیونال و بانک صنعت و معدن و فروشگاه‌های کوروش که با برادر کوچک‌ترش محمود خیامی برای اولین‌بار در ایران دست به تولید انبوه خودروی اتوبوس، مینی‌بوس و سواری زدند و موفقیت‌های بسیاری نیز به‌دست آوردند. فعالیت‌های عظیم اقتصادیِ احمد و محمود خیامی تا سال ۱۳۵۷خ در ایران ادامه یافت، تا اینکه در جریان مصادره‌های ابتدای انقلاب، تمامیِ اموال برادران خیامی مصادره شد و آن‌ها ایران را تَرک کردند.
– درگذشت باقر پرهام در سال ۱۴۰۲خ؛ مترجم و پژوهش‌گر جامعه‌شناسی و فلسفه

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌یکم/21 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز منوچهر خسروداد و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *