هفتم/۷ شهریورماه در تاریخ – درگذشت صادق رضازاده شفق و…

هفتم/۷ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از افتتاح جشن هنر شیراز در سال ۱۳۴۹خ؛ جشنواره‌ای از هنر نمایشی و موسیقی، تا درگذشت موسی معروفی؛ موسیقی‌دان، نوازندۀ تار، مدرس و گردآورندۀ ردیف موسیقی ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ شهریورماه در تاریخ

هفتم/۷ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– افتتاح جشن هنر شیراز در سال ۱۳۴۹خ؛ جشنواره‌ای از هنر نمایشی و موسیقی که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶خ در پایان تابستان هر سال در شهر شیراز و تخت‌جمشید، زیر نظر دفتر ویژۀ فرح پهلوی و با مدیریت فرخ غفاری برگزار می‌شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد کچوئی در سال ۱۳۲۹خ؛ از اعضای حزب مؤتلفۀ اسلامی و اولین رئیس زندان اوین پس از انقلاب اسلامی که توسط سازمان مجاهدین خلق کشته‌شد. جمهوری‌اسلامی برای تجلیل از او، زندانی در کرج را به‌نام او نام‌گذاری و به‌دلیل نقش وی در تواب‌سازی زندانیان سیاسی، از او به‌عنوان «پدر توابین» یاد می‌کند.
– زادروز اکبر نعیمی در سال ۱۳۶۲خ؛ فعال مدنی و حقوق بشر اهل آذربایجان و زندانی سیاسی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدمحمدرضا مساوات شیرازی در سال ۱۳۰۴خ؛ روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار عصر مشروطه که سردبیر روزنامۀ مساوات، عضو کمیتۀ انقلاب ملی و نمایندۀ دوره‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم مجلس شورای ملی، و از سران حزب دموکرات عامیون و سپس حزب سوسیالیست بود.
– درگذشت موسی معروفی در سال ۱۳۴۴خ؛ موسیقی‌دان، نوازندۀ تار، مدرس و گردآورندۀ ردیف موسیقی ایرانی
– درگذشت سیدضیاءالدین طباطبایی یزدی در سال ۱۳۴۸خ؛ سیاست‌مدار ایرانی و نخست‌وزیر ایران در زمان احمدشاه قاجار (آخرین شاه دودمان قاجار) که در کودتای ۱۲۹۹خ به‌همراه رضاخان شرکت داشت و رئیس‌الوزرای ایران شد و تا ۴ خردادماه ۱۳۰۰خ نیز در این مقام بود.
– درگذشت صادق رضازاده شفق در سال ۱۳۵۰خ؛ پژوهش‌گر، مترجم و سیاست‌مدار
– درگذشت سعیده پورآقایی (آمایی) در سال ۱۳۸۸خ؛ دختر جوانی که مراسم ختمی برای مرگ او در روز ۷ شهریور در مسجدجامع قلهک برگزار شد و گفته‌می‌شد که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم دستگیر شده و به‌قتل رسیده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 فوریه در تاریخ - درگذشت دیوید هیلبرت و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *