پادشاه صفوی؛ خشم شاه از عوارض‌گرفتن حاکم قم!

به‌طوری‌که مورخان بررسی کرده‌اند، عواملی که اقتصاد ایران را در زمان شاه‌عباس شکوفا ساخته متعدد است. همچنین باید گفت که موفقیت شاه‌عباس پادشاه صفوی در کارها، در اثر مرکزیتی‌ست که ایجاد کرده‌بود. این مرکزیت در کشور از زمان شاه‌اسماعیل شروع شده و تا اواخر دوره‌ی صفویه ادامه داشت.
پادشاه صفوی

به‌طوری‌که مورخان بررسی کرده‌اند، عواملی که اقتصاد ایران را در زمان «شاه‌عباس اول صفوی» شکوفا ساخته‌بود متعدد است، اما قبل از هر چیز باید گفت که موفقیت «شاه‌عباس» پادشاه صفوی در کارها، بیشتر در اثر مرکزیتی‌ست که ایجاد کرده‌بود. این مرکزیت در کشور از زمان «شاه‌اسماعیل اول» شروع شده و تا اواخر دوره‌ی صفویه ادامه داشت.

شاه عباس صفوی

پادشاهان صفوی در این مورد چندان سخت‌گیری داشتند که گاهی به مرحله‌ی خشونت می‌رسیده‌است. در این زمان رفتاری از «شاه‌صفی» پادشاه صفوی داریم که خواندن آن خالی از لطف نیست. حاکم قم که مرد نجیبی بود، برای تعمیرات قلعه‌ی قم و مرمت پُل رودخانه و بعضی از مخارج دیگر از این قبیل، بدون اینکه از شاه اجازه بگیرد، به حکم شخصیِ خود یک عوارض مختصری به سبدهای میوه که وارد شهر می‌شد بسته بود. خبر به شاه رسید؛ (۱۶۳۲م مصادف با ۱۰۱۱خ) به قدری عصبانی شد که حکم کرد تا حاکم را با زنجیر به اصفهان بردند.

شاه صفی صفوی

پسر این حاکم از محارم شاه بود و توتون و چپق مخصوص به شاه می‌داد. «شاه‌صفی» حکم کرد تا پسر سبیل‌های پدرش را بِکَند، بعد بینی و گوش‌های او را بِبُرد، بعد چشم‌هایش را کور کند و دست آخر، سرِ او را از تَنش جدا کرد! بعد از این کار، شاه، پسر را به‌جای پدر حاکم قم کرد و پیرمرد عاقلی را نیز به نیابت او مقرر داشت و او را با حکمی بدین مضمون به قم فرستاد: «اگر تو از آن سگی که به درک رفت بهتر حکومت نکنی، تو را به سخت‌ترین شکنجه به قتل خواهم رسانید…!»

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سرخ پوست کُشی؛ نبردی دردناک به‌نام زانوی زخمی! + آلبوم تصاویر

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ سیاست و اقتصاد عصر صفوی، باستانی پاریزی، انتشارات صفی‌علیشاه

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.3/5 - (30 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *