چارلی چاپلین؛ چهره‌ای شگفت‌انگیز در تاریخ صنعت سینما! + فیلم و آلبوم تصاویر

چارلی چاپلین یکی از طلایی‌ترین بازیگران تاریخ صنعت سینما، در دوره‌ی فیلم‌های صامت که بدون صدا و دیالوگ بودند، به شهرت رسید. پدر و مادرش بازیگر و آوازخوانی بودند که در سالن بزرگ لندن فعالیت می‌کردند. هر چند ستاره‌ی اقبال والدین او در هنر کم‌نور بود، اما خودش بی‌نهایت درخشید.
چارلی چاپلین
مقدمه‌ای بر آشنایی با «چارلی چاپلین»

«چارلی چاپلین» با نام کامل «سِر چارلز اسپنسر چاپلین جونیور» در تاریخ ۱۶ آوریل ۱۸۸۹م به دنیا آمد. «چارلی» مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شاگرد «مک سِنِت» و فرزند یک نمایش‌گر تالارهای محلیِ موسیقیِ انگلیسی به‌نام «جرالدین چاپلین» بود. والدین «چاپلین» هر دو هنرمندانی در سالن بزرگ لندن بودند و هر دو بازیگر و آوازه‌خوان، اما پیش از آن‌که «چاپلین» سه‌ساله شود، از هم جدا شدند. مشهور است که نام مادر «چاپلین»، «هنا» است. «چارلی» آوازخواندن را از مادرش آموخت. پدرش الکلی شد و کم‌تر با «چارلی» ارتباط داشت. بعدها مادر «چاپلین» دچار بیماریِ روانی شد و در یک آسایشگاه در حوالیِ لندن بستری گردید. بیماریِ مادر «چاپلین» از آن‌جایی آغاز شد که در یکی از اجراهای زنده‌ی تئاتر در لندن که برای سربازان اجرا می‌شد، یکی از اجسامی که سربازان مَست به‌روی صحنه پرتاب می‌کردند، به سر مادرش برخورد کرد و مادر «چاپلین» خون‌آلود و اشک‌ریزان به پشت صحنه رفت و «چاپلینِ» پنج‌ساله به‌روی صحنه آمد تا تماشاچیان عصبانی را با خواندن آهنگی سرگرم و آرام کند، اما پدرش زمانی که «چارلی» ۱۲ ساله بود، فوت شد.

چارلی چاپلین
از راست: هانا چاپلین (پیش‌تر هیل، مادر چارلی) – چاپلین
پس از پدر و مادر

با بستری‌شدن مادر، «چارلی چاپلین» و برادرش رابطه‌ی عمیق‌تری پیدا کردند و هر دو با استعداد بالایی که داشتند، در همین سالن قدیمی که پدر و مادرشان در آن کار می‌کردند، مشغول به کار شدند. «چاپلین» در سال ۱۹۱۰م به آمریکا رفت و با برادرانش «استودیوی چاپلین» را تأسیس کردند. در سال ۱۹۲۸م مادر «چاپلین» درست در زمانی که هفت‌سال از انتقال وی توسط پسران به هالیوود می‌گذشت، از دنیا رفت. بعدها «چارلی» از وجود برادری ناتنی از سمت مادر آگاه شد به‌نام «ویلر درایدن» که این برادر نیز به مابقیِ برادران در هالیوود و استودیوی چاپلین پیوست. در سال ۱۹۱۳م بازیِ «چاپلین» در آمریکا مورد توجه یکی از فیلم‌سازان قرار می‌گیرد و از آن‌پس با شرکت فیلم‌سازیِ «کی استون» همکاری می‌کند. «چارلی چاپلین» نخستین فیلمش را با نام «ساختن یک زندگی» که فیلم کمدی بود، در سال ۱۹۱۴م آغاز کرد؛ در این کمپانی و با همین فیلم بود که به شهرت رسید. او به تدریج به محبوب‌ترین هنرمند تاریخ سینما تبدیل شد و تهیه‌کنندگیِ آثارش را نیز بر عهده گرفت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دکتر حسابی؛ زحمات و خدمات بنیان‌گذار فیزیک دانشگاهی در ایران! + تصاویر
چارلی چاپلین
از راست: چاپلین – ویلر درایدن (برادر ناتنی چاپلین)
ظهور ولگرد کوچولو

«چارلی چاپلین» در نخستین فیلمی که به‌نام «در تلاش معاش» (۱۹۱۴م) برای «مک سِنِت» بازی کرد، نقش یک شیک‌پوش تیپیک انگلیسی به او محول شد، اما با فیلم دومش «مخمصه‌ی غریب مبیل» (۱۹۱۴م)، کارکتر یک ولگرد کوچولو را معرفی کرد؛ کارکتری که بعدها او را شهره‌ی آفاق ساخت و به یک نماد جهانیِ سینمایی از یک فرد عامی در دوران ما بدل کرد. «چاپلین» در کمپانی «کی استون» در ۳۴ فیلم کوتاه و شش‌حلقه‌ایِ داستانی با عنوان «رمانس ناکام تیلی» (۱۹۱۴م) به کارگردانیِ «مک سِنِت» بازی کرد و کاراکتر این بازیگر ریزنقش محزون را به تدریج پرورش داد؛ شخصیتی با کفش‌هایی که برایش بزرگ بودند، شلواری گشاد و کُتی تنگ که کلاه لبه‌دار دربی بر سر می‌گذاشت. شخصیت‌پردازیِ درخشان او همراه با حرکات پانتومیم که «چارلی» تبحر بی‌مانندی در آن داشت، از ولگرد کوچولو، انسانی ساخت که با جهان پیرامون خود به‌کلی بیگانه است. از جمله مشهورترین فیلم‌هایی که «چاپلین» در کمپانیِ «اسانی» ساخت، می‌توان به «ولگرد»، «شغل»، «بانک» و «شبی در نمایش» اشاره کرد. این فیلم‌ها در سال ۱۹۱۵م ساخته شدند و چنان مورد استقبال قرار گرفتند که «چارلی» سال بعد درخواست هفته‌ای ۱۰ هزار دلار، به اضافه‌ی پیش‌پرداختی معادل ۱۵۰ هزار دلار پس از امضای قرارداد برای ساختن ۱۲ فیلم برای کمپانیِ «میوچوال» را کرد.

چارلی چاپلین و مک سِنِت
از راست: چاپلین – مک سِنِت
افتخارات و جوایز

معروف‌ترین فیلم‌های «چارلی چاپلین» در کمپانیِ میوچوال عبارتند از: «بازرس فرودگاه» (۱۹۱۶م،) «مأمور آتش‌نشانی» (۱۹۱۶م)، «ساعت یک صبح» (۱۹۱۶م)، «سرسره‌بازی» (۱۹۱۶م)، «سمساری» (۱۹۱۶م)، «خیابان اوباش» (۱۹۱۷م)، «مهاجر» (۱۹۱۷م)، «ماجراجو» (۱۹۱۷م). «چاپلین» در سال ۱۹۱۹م به‌همراهیِ تعدادی از دوستان سینمایی‌اش اتحادیه‌ی سینماگران را تأسیس کرد. آن‌زمان این فرصت برای او پدید آمده‌بود تا پس از سال‌ها به دل‌مشغولی‌های خود بپردازد و حرف دل خویش را به زبان تصویر بیان کند. بسیاری او را تنها یک کمدین موفق می‌دانند، حال آن‌که او در طول زندگانی‌اش در زمینه‌ی موسیقی نیز استعداد فراوانی از خود نشان داد. ساخت موسیقیِ فیلم کار عادیِ وی بود و توانست در مجموع، موسیقیِ ۲۳ فیلم را به پایان برساند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  زبان فارسی؛ آیا خط و زبان ما از لغات عربی ساخته شده‌است؟!
چارلی چاپلین
چاپلین در نقش ولگرد در روز پُرمشغله‌ی میبل، ۱۹۱۴م

موسیقیِ فیلم «لایم لایت» ساخته‌ی «چارلی چاپلین» در سال ۱۹۷۲م برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. شخصیت «چاپلین» بیشتر به‌عنوان «آواره» شهرت یافت که در زبان‌های مختلف دنیا مفهومی به‌مانند فردی ولگرد با رفتارهای پیچیده، اما بزرگ‌منشانه داشت. در سال ۱۹۱۵م «چاپلین» با یک کمپانیِ تازه قرارداد بست و مشغول ساخت فیلم‌های بلندتری شد. در سال ۱۹۱۶م کمپانیِ فیلم موچوال مبلغ ۶۷۰ هزار دلار با «چاپلین» قرارداد بست و در مدت ۱۸ ماه، وی ۱۲ فیلم بلندمدت کمدی برای آن‌ها ساخت که در این نوع از ویژگیِ ممتازی در تاریخ سینما برخوردار بودند. در واقع تمام فیلم‌هایی که در این کمپانی ساخته‌شد، به یک اثر کلاسیک سینمای کمدی تبدیل شدند. در پایان این سال‌ها آمریکا وارد جنگ جهانی شد و «چاپلین» نیز دوره‌ی جدیدی از سینمای خود را با دوستانی آغاز کرد.

چارلی چاپلین
کارگاه‌های فیلم‌سازیِ چاپلین، ۱۹۲۲م

از سال ۱۹۱۸م «چارلی چاپلین» در استودیوی خود مشغول به کار شد. تمام فیلم‌های پیشین دوباره ویرایش و کات شدند و در سال‌های مختلف، موسیقی و تدوین جدید صورت گرفت. «دیکتاتور بزرگ» نخستین فیلم کاملاً ناطق «چاپلین» بود که در اوضاع نابسامان جهانی در دهه ۴۰م، بسیار تأثیرگذار بود. برخی این فیلم را نپسندیدند و برخی جنبه‌ی سیاسیِ آن را جدی گرفتند و برخی نیز آن را به‌قدر کافی جدی نگرفتند؛ با این حال این فیلم از نظر تجاری محبوبیت فراوانی پیدا کرد و «چاپلین» را همچنان به‌عنوان یک ستاره در اوج نگاه داشت. سرانجام پس از سال‌ها فعالیت هنری، «سر چارلز اسپنسر چاپلین» در تاریخ ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷م در سن ۸۸ سالگی درگذشت. یادش گرامی… در ادامه یک ویدئوی کوتاه و تصاویری به‌یادماندنی از او را مشاهده می‌کنید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سازمان نهضت سوادآموزی؛ از اکابر تا نهضت در تاریخ ایران + تصاویر

پیامی برای بشریت از سوی «چارلی چاپلین»

چارلی چاپلین
چاپلین در نقش پیج بیلی در نمایش‌نامه‌ی شرلوک هلمز، بین سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۰۶م
چارلی چاپلین
چاپلین در نقش ولگرد، ۱۹۱۷م
چارلی چاپلین
چاپلین و جکی کوگان در فیلم پسربچه، ۱۹۲۱م
چارلی چاپلین
چاپلین، ۱۹۷۷-۱۸۸۹م
چارلی چاپلین و آلبرت اینشتین
چاپلین و آلبرت اینشتین
چارلی چاپلین
چاپلین معاهده‌ی تأسیس یونایتد آرتیستس را امضاء می‌کند. (فتومونتاژ)
چارلی چاپلین و وینستون چرچیل
چاپلین با وینستون چرچیل، هالیوود، ۱۹۲۹م
چارلی چاپلین
بازدید چاپلین از آلمان در سال ۱۹۳۱م، (ساختمان رایشس‌تاگ در پس‌زمینه)
چارلی چاپلین
چاپلین در روز تولد ۷۲ سالگی‌اش، سوئیس، ۱۹۶۱م
چارلی چاپلین و خانواده
چاپلین با همسرش اونا اونیل و چهار دخترشان در سیرک نای، حدوداً در سال ۱۹۶۴م
چارلی چاپلین و همسرش
چاپلین به‌همراه همسرش اونا در فرودگاه اسخیپول (آمستردام)، ۱۹۶۵م
چارلی چاپلین و همسرش
محل دفن چاپلین و همسرش اونا

تصحیح و تکمیل؛ قجرتایم
نگارش و گردآوری؛ همشهری آنلاین

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *