چهاردهم/۱۴ اسفندماه در تاریخ – زادروز محسن نامجو و…

چهاردهم/۱۴ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محسن نامجو؛ آهنگ‌ساز، خواننده، نوازندۀ سه‌تار و ترانه‌سرا، تا درگذشت محمد خوانساری؛ استاد برجستۀ فلسفه و منطق در دانشگاه تهران، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ اسفندماه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز احسان و نیکوکاری در ایران

 


 

  • وقایع

– تأسیس کمیتۀ امداد امام‌خمینی به‌دستور سیدروح‌الله خمینی در سال ۱۳۵۷خ
– رویدادهای پس از سخنرانی بنی‌صدر در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز پرویز شهدی در سال ۱۳۱۵خ؛ مترجم
– زادروز کامران طباطبایی دیبا در سال ۱۳۱۵خ؛ نقاش، شهرساز و معمار مدرنیست ایرانی که از آثار او می‌توان به‌موزۀ هنرهای معاصر تهران، فرهنگ‌سرای نیاوران و فرهنگ‌سرای دانشجو، پارک شفق، دفتر مخصوص شهبانو فرح پهلوی و منزل مسکونیِ پرویز تناولی در تهران اشاره کرد.
– زادروز محسن نامجو در سال ۱۳۵۴خ؛ آهنگ‌ساز، خواننده، نوازندۀ سه‌تار، گیتار، و ترانه‌سرا

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عباسعلی شهریاری‌نژاد (معروف به‌عباس شهریاری) در سال ۱۳۵۳خ؛ او تا قبل از کودتای ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲خ، از کارگران شرکت نفت ایران و انگلیس و از فعالان امور سندیکایی در خوزستان و مسئولان کارگری در امور سندیکایی بود و در سال ۱۳۳۰خ نیز نمایندگی کارگران نفت جنوب در امور سندیکایی را به‌عهده داشت. بعد از کودتا و سقوط دکتر مصدق، پس از یک اعتصاب بزرگ و سرتاسری در این شرکت، اخراج شد و بعدها در خیابان پرچم به‌کام مرگ افتاد.
– درگذشت محمد مصدق (دکتر مصدق، مصدق‌السلطنه) در سال ۱۳۴۵خ؛ سیاست‌مدار، حقوق‌دان، نمایندۀ ۸ دورۀ مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و ۲ دوره نخست‌وزیر ایران و نخستین ایرانی دارندۀ مدرک دکترای رشتۀ حقوق
– درگذشت عبدالمالک ملازاده (یا مولوی عبدالملک ملازاده) در سال ۱۳۷۴خ؛ روحانی و فعال سیاسی سنی‌مذهب اهل ایران که رئیس «سازمان اسلامی محمدی» اهل سنت و رئیس مجلس اعلی اهل سنت ایران بود. او در سال ۱۳۷۴خ در کراچی پاکستان به‌طرز مشکوکی ترور شد. ترور او را با قتل‌های زنجیره‌ای ایران مرتبط می‌دانند.
– درگذشت محمد خوانساری در سال ۱۳۸۸خ؛ استاد برجستۀ فلسفه و منطق در دانشگاه تهران، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و یکی از بزرگ‌ترین منطق‌دانان دوران معاصر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 مردادماه در تاریخ - درگذشت شیخ فضل‌الله نوری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *