چهاردهم/۱۴ اکتبر در تاریخ – درگذشت آلیس نیل و…

چهاردهم/۱۴ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هانا آرنت؛ فیلسوف و تاریخ‌نگار آلمانی‌آمریکایی و از مهم‌ترین اندیشمندان، تا درگذشت اروین رومل؛ نظامی، فیلدمارشال و نظریه‌پرداز جنگی آلمانی که هیچ‌گاه متهم به‌جنایات جنگی نشد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ اکتبر در تاریخ

چهاردهم/۱۴ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی دسر
– روز جهانی استاندارد

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۱۵م؛ بلغارستان به‌طرفداری از آلمان و اتریش‌مجارستان، به‌صربستان اعلام جنگ نمود و عملاً وارد جنگ جهانی اول شد.
– در سال ۱۹۴۷م؛ یک خلبان آمریکایی (چاک یِیگر) برای نخستین‌بار با سرعتی بیشتر از سرعت صوت پرواز کرد و به‌اصطلاح دیوار صوتی را شکست.
– در سال ۱۹۶۲م؛ با کشف پایگاه‌های موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد شوروی در کوبا توسط هواپیماهای جاسوسی آمریکا، بحران موشکی کوبا آغاز شد. این مناقشه میان ۲ ابرقدرت دوران جنگ سرد، جهان را تا آستانۀ جنگ هسته‌ای پیش برد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ماسائوکا شیکی در سال ۱۸۶۷م؛ شاعر، نویسنده و منتقد ادبی اهل ژاپن و از چهره‌های اصلی در توسعۀ شعر هایکو مدرن در ژاپن
– زادروز دوایت دیوید آیزنهاور در سال ۱۸۹۰م؛ ژنرال ۵ ستاره و سیاست‌مدار آمریکایی و سی‌و‌چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز هانا آرنت در سال ۱۹۰۶م؛ فیلسوف (فلسفۀ سیاسی) و تاریخ‌نگار آلمانی‌آمریکایی و از مهم‌ترین اندیشمندانی بود که آرا و افکارش، تأثیری ژرف در سدۀ ۲۰م بر جای گذاشت.
– زادروز ریموند دیویس جونیور در سال ۱۹۱۴م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۱م، به‌خاطر کار بر روی نظریۀ نوترینوها
– زادروز موبوتو سسه سوکو در سال ۱۹۳۰م؛ رئیس‌جمهور و دیکتاتور زئیر برای ۳۲ سال که مسئول قتل پاتریس لومومبا شناخته می‌شود و همچنین با اختلاس بیش از ۵/۵ میلیارد دلار آمریکایی از کشور خود، عنوان سومین رهبر فاسد آفریقایی در چند دهۀ گذشته را دارا است.
– زادروز سر کلیف ریچارد در سال ۱۹۴۰م؛ خواننده، نوازنده، بازیگر و کارآفرین انگلیسی
– زادروز مردخای وانونو در سال ۱۹۵۲م؛ اسرائیلی مراکشی‌تبار که تکنسین نیروگاه اتمی دیمونا اسرائیل بود و در سال ۱۹۸۶م، در مصاحبه با هفته‌نامۀ بریتانیایی ساندی‌تایمز، اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در اختیار این نشریۀ انگلیسی قرار داد.
– زادروز آشر در سال ۱۹۷۸م؛ خوانندۀ آمریکایی که در صنعت موسیقی به‌عنوان شاهزادۀ آر اند بی شناخته می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت ناصرالدین‌شاه قاجار و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اروین رومل در سال ۱۹۴۴م؛ نظامی، فیلدمارشال و نظریه‌پرداز جنگی آلمانی که فرماندهی یگان‌های مختلفی را در طول جنگ جهانی دوم بر عهده داشت. او به‌رفتار مناسب با زیردستان، اسیران جنگی و دشمنانش شناخته می‌شود و هیچ‌گاه متهم به‌جنایات جنگی نشده‌است.
– درگذشت بینگ کرازبی در سال ۱۹۷۷م؛ خواننده و بازیگر مشهور آمریکایی
– درگذشت آلیس نیل در سال ۱۹۸۴م؛ نقاش آمریکایی که آثارش به‌خاطر استفادۀ اکسپرسیونیستی از خط و رنگ و همچنین قدرت احساسات‌شان قابل توجه هستند.
– درگذشت لئونارد برنستین در سال ۱۹۹۰م؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، نویسنده، موسیقی‌دان، مدرس موسیقی و نوازندۀ پیانو اهل ایالات متحدۀ آمریکا و از نخستین رهبران ارکستر آمریکا که به‌شهرت جهانی رسید.
– درگذشت هارولد رابینز در سال ۱۹۹۷م؛ نویسندۀ آمریکایی
– درگذشت بنوآ مندلبرات در سال ۲۰۱۰م؛ ریاضی‌دان فرانسوی‌تبار آمریکایی که به‌پدر هندسۀ فراکتالی شهرت یافته‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *