چهاردهم/۱۴ ژوئن در تاریخ – درگذشت مِری استیونسن کسات و…

چهاردهم/۱۴ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هریت بیچر استو؛ از نامی‌ترین نویسندگان ادبیات پایداری سیاهان و از فعالان لغو برده‌داری در آمریکا، تا درگذشت جان لوگی بِرد؛ مخترع تلویزیون و مسبب نخستین پخش رنگی برنامه‌های تلویزیونی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ ژوئن در تاریخ

چهاردهم/۱۴ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی حمام
– روز جهانی اهدای خون

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۴۶م؛ شهرک‌نشینان انگلیسی‌تبار آمریکایی، در شهر سونوما، اقدام به‌شورش علیه مکزیک کردند و با اعلام جمهوری کالیفرنیا، پرچم کالیفرنیا را برافراشتند.
– در سال ۱۹۴۰م؛ نخستین گروه از زندانیان سیاسی لهستانی، به‌آشویتس، بزرگ‌ترین اردوگاه مرگ و بهره‌کشی آلمان نازی برده‌شدند.
– در سال ۱۹۶۳م؛ فضاپیمای سرنشین‌دار وُستوک ۵ اتحاد جماهیر شوروی، پرتاب شد. ۲ روز بعد، فضاپیمای وستوک ۶ نیز که حامل والنتینا ترشکوا، نخستین زن فضانورد دنیا بود، در مدار زمین قرار گرفت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز شارل آگوستن دو کولن در سال ۱۷۳۶م؛ فیزیک‌دان فرانسوی که نام او یکی از ۷۲ نامی است که روی برج ایفل قرار دارد.
– زادروز هریت بیچر استو در سال ۱۸۱۱م؛ از نامی‌ترین نویسندگان ادبیات پایداری سیاهان و از هواداران فعال لغو برده‌داری در ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز یاماگاتا آریتومو در سال ۱۸۳۸م؛ یکی از ژنرال‌های بلندپایۀ ارتش سلطنتی ژاپن که برای ۲ بار نخست‌وزیر این کشور بود. از او به‌عنوان یکی از معماران نظامی و سیاسی اوایل ژاپن مدرن یاد شده‌است و همچنین پدر نظامی‌گری ژاپن در نظر گرفته‌شود.
– زادروز جان اولریش نف در سال ۱۸۶۲م؛ شیمی‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز کارل لندشتاینر در سال ۱۸۶۸م؛ زیست‌شناس اتریشی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۰م به‌خاطر کشف گروه‌های خونی که پس از اکتشافات او، ایمنی انتقال خون یا اجزای خون افزایش یافته‌است.
– زادروز محمد بشیر ابراهیمی در سال ۱۸۸۹م؛ عالم و فقیه مالکی، زبان‌شناس و ادیب عربی، روزنامه‌نگار و اصلاح‌طلب الجزایری
– زادروز یاسوناری کاواباتا در سال ۱۸۹۹م؛ نویسنده و نخستین ژاپنی برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات
– زادروز آلونزو چرچ در سال ۱۹۰۳م؛ ریاضی‌دان و منطق‌دان آمریکایی که اصلی‌ترین مشارکت‌ها را در زمینۀ منطق ریاضی و پایه‌های علوم رایانۀ نظری داشت. او بیشتر برای محاسبات لاندا، تز چرچ تورینگ، اثبات تعیین‌ناپذیری مسئلۀ توقف، هستی‌شناسی فرگه چرچ و قضیۀ راسر چرچ معروف می‌باشد.
– زادروز ارنستو چه‌گوارا در سال ۱۹۲۸م؛ پزشک، چریک، دیپلمات، نظریه‌پرداز جنگی و انقلابی مارکسیست‌زادۀ آرژانتینی و یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا که چهره و ظاهر او به‌طور فراگیر به‌عنوان یکی از نمادهای پادفرهنگ انقلابی و یک نشان حماسی جهانیِ شناخته‌شده در فرهنگ عامه تبدیل شده‌است.
– زادروز دونالد جان ترامپ در سال ۱۹۴۶م؛ سیاست‌مدار آمریکایی و چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 خردادماه در تاریخ - روز آزادسازی خرمشهر، روز ایثار...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کالین مک لورین در سال ۱۷۴۶م؛ فیزیک‌دان اسکاتلندی و شاگرد اسحاق نیوتن
– درگذشت ادوارد فیتزجِرالد در سال ۱۸۸۳م؛ شاعر و نویسندۀ انگلیسی که بیشتر به‌خاطر خلق نخستین و معروف‌ترین ترجمۀ رباعیات خیام به‌زبان انگلیسی شناخته می‌شود.
– درگذشت ماکس وبر در سال ۱۹۲۰م؛ جامعه‌شناس، استاد اقتصاد سیاسی، تاریخ‌دان، حقوق‌دان و سیاستم‌دار آلمانی که در زمرۀ یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان قرن ۲۰م شمرده می‌شود. ایده های او عمیقاً بر نظریات و پژوهش‌های اجتماعی تأثیر گذاشت.
– درگذشت مِری استیونسُن کِسات در سال ۱۹۲۶م؛ نقاش آمریکایی قرن ۱۹م با سبک امپرسیونیسم
– درگذشت جی.کی. چسترتون در سال ۱۹۳۶م؛ روزنامه‌نگار، فیلسوف، شاعر، پدیدآور، و رمان‌نویس اهل بریتانیا و دانش‌آموختۀ کالج دانشگاهی لندن
– درگذشت جان لوگی بِرد در سال ۱۹۴۶م؛ مهندس بریتانیایی، مخترع تلویزیون و مسبب نخستین پخش رنگی برنامه‌های تلویزیونی الکترونیکی
– درگذشت سالواتوره کوآزیمودو در سال ۱۹۶۸م؛ نویسنده، شاعر و منتقد ادبی ایتالیایی که در سال ۱۹۵۹م جایزۀ نوبل ادبیات به‌او اعطا شد.
– درگذشت خورخه لوئیس بورخس در سال ۱۹۸۶م؛ نویسنده، شاعر و ادیب معاصر آرژانتینی که از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین است و شهرت او بیشتر به‌خاطر نوشتن داستان کوتاه است.
– درگذشت انریکو نیکولا مانچینی در سال ۱۹۹۴م؛ از آهنگ‌سازان و رهبران ارکستر آمریکایی ایتالیایی‌تبار که در طول مدت فعالیت هنری خود، توانست برندۀ ۴ جایزۀ اسکار، ۱ جایزۀ گلدن‌گلاب و ۲۰ جایزۀ گرمی شود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *