چهارم/۴ آذرماه در تاریخ – درگذشت منوچهر اقبال و…

چهارم/۴ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابونصر محمد بن محمد فارابی (معلم ثانی)؛ از بزرگ‌ترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی و متخصص در علم، فلسفه، پزشکی، تا درگذشت منوچهر اقبال؛ سیاست‌مدار، پزشک بیماری‌های عفونی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ آذرماه در تاریخ

چهارم/۴ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۳۴خ؛ در پی عضویت ایران در پیمان نظامی بغداد (سنتو)، شوروی یادداشت شدیداللحنی را تقدیم مقامات ایرانی کرد که این یادداشت و همچنین پاسخ ایران به‌این یادداشت، باعث تیرگی روابط ایران و شوروی شد.
– در سال ۱۳۴۳خ؛ بهای بنزین و سایر فراورده‌های نفتی و متعاقب آن نرخ تاکسی‌ها در ایران گران شد. به‌همین دلیل مردم و تاکسی‌رانان دست به‌تظاهرات و اعتصاب زدند که دولت برای عدم گسترش این اعتصابات مجبور به‌ارزان‌کردن محصولات نفتی شد.
– بمباران اندیمشک در زمان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۵خ
– انفجار تروریستی در شهر حلۀ عراق و کشته‌شدن حدود ۶۰ نفر از زوار ایرانی در مراسم اربعین امام سوم شیعیان در سال ۱۳۹۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابونصر محمد بن محمد فارابی (معلم ثانی) در سال ۲۴۹خ؛ از بزرگ‌ترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی و متخصص در علم، فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی
– زادروز بابک افشار در سال ۱۳۱۳خ؛ آهنگ‌ساز موسیقی
– زادروز مهدی خزعلی در سال ۱۳۴۴خ؛ پزشک ایرانی (متخصص چشم‌پزشکی) و فرزند ابوالقاسم خزعلی، مدیر انتشارات حیان و بنیان‌گذار مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی اباصالح

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جبار عسگرزاده (جبار باغچه‌بان) در سال ۱۳۴۵خ؛ بنیان‌گذار نخستین کودکستان در شهرستان مرند و نخستین مدرسۀ ناشنوایان ایران در تبریز، اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران
– درگذشت منوچهر اقبال در سال ۱۳۵۶خ؛ سیاست‌مدار، پزشک بیماری‌های عفونی، رئیس دانشگاه تهران، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یک‌دوره نخست‌وزیر ایران بود.
– درگذشت کاظم سامی کرمانی در سال ۱۳۶۷خ؛ اولین وزیر بهداشت در ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷خ در دولت موقت ایران، نمایندۀ نخستین دورۀ مجلس شورای اسلامی و رهبر جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) از زمان تأسیس در ۱۳۴۲ تا هنگام کشته‌شدنش در ۱۳۶۷خ
– درگذشت فرج‌الله میزانی (ف. م. جوانشیر) در سال ۱۳۶۷خ؛ فوق لیسانس مهندسی برق، دکترای تاریخ، مترجم و نویسنده، فعال سیاسی، عضو هیئت سیاسی و از دبیران کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران که خبر اعدام وی پس از طی دوران شکنجه و زندان به‌خانواده‌اش داده‌شد.
– درگذشت هرمز وحید در سال ۱۳۷۸خ؛ گرافیست و از پیشگامان کتاب‌آرایی و مدیریت تولید هنری کتاب در ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 مهرماه در تاریخ - زادروز هما روستا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *