هجدهم/۱۸ آگوست در تاریخ – درگذشت انیسه شرتونی و…

هجدهم/۱۸ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شوشانیک کورقینیان؛ شاعر و کنش‌گر و فعال اجتماعی اهل ارمنستان، تا درگذشت چنگیزخان مغول (تموچین)؛ خان مغول و سردار جنگی که قبایل مغول را متحد ساخت که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ آگوست در تاریخ

هجدهم/۱۸ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۲۷م؛ چنگیزخان مغول، پس از تصرف سرزمین‌هایی از چین تا حاشیۀ اروپا، در ۷۲ سالگی درگذشت.
– در سال ۱۸۹۴م؛ دستگاه قانون‌گذاری فدرال آمریکا، برای سامان‌دادن به‌امور مهاجرت این کشور، دفتر مهاجرت ایجاد کرد.
– در سال ۱۹۶۱م؛ کار ساختن دیوار سیمی برلین (با سیم‌خاردار و به‌طور موقت) به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۶۶م؛ نخستین تصاویر گرفته‌شده از کرۀ زمین در مدار ماه به‌آمریکا مخابره شد.
– در سال ۱۹۹۱م؛ جمعی از مقامات نظامی و سیاسی شوروی، علیه میخائیل گورباچف دست به‌کودتای ناموفقی زدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز بروک تیلور در سال ۱۶۸۵م؛ ریاضی‌دان انگلیسی که به‌علت قضیۀ تیلور و سری تیلور مشهور است.
– زادروز آنتونیو سالییری در سال ۱۷۵۰م؛ آهنگ‌ساز، موسیقی‌دان، نوازندۀ هارپسیکورد، و رهبر ارکستر اهل جمهوری ونیز
– زادروز فرانتس یوزف یکم در سال ۱۸۳۰م؛ امپراتور اتریش، پادشاه بوهم و مجارستان و پادشاه اتریش‌مجارستان که در سال‌های ‎۱۸۵۹ تا ۱۸۶۶م و در جریان جنگ‌های دوم استقلال ایتالیا، امپراتوری اتریش ناچار شد که پادشاهی لمباردی ونیز را به‌پادشاهی ساردنی واگذار کند. پیمان صلح پراگ، پس از جنگ اتریش و پروس در سال ۱۸۶۶م به‌محدودیت پادشاهی دودمان هابسبورگ بر سرتاسر سرزمین‌های آلمانی‌نشین انجامید. در سال ۱۸۶۷م نیز امپراتوری اتریش به‌چهرۀ یک پادشاهی دوگانه به‌نام امپراتوری اتریش‌مجارستان مبدل شد.
– زادروز شوشانیک کورقینیان در سال ۱۸۸۶م؛ شاعر و کنش‌گر و فعال اجتماعی اهل ارمنستان
– زادروز رومن پولانسکی در سال ۱۹۳۳م؛ کارگردان فیلم، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشۀ فرانسوی‌لهستانیِ برندۀ جایزۀ اسکار که در لهستان، بریتانیا، فرانسه و ایالات متحدۀ آمریکا فیلم ساخته‌است و یکی از معدود فیلم‌سازان بین‌المللی محسوب می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 آگوست در تاریخ - درگذشت جان فورد و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الکساندر ششم در سال ۱۵۰۳م؛ یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رُم بود که یکی از مشهورترین کُنش‌های او در قامت پاپ، حل‌وفصل مناقشات ارضی و بحری پرتغال و اسپانیا در طول عصر کاوش طی پیمان تردسییاس بود. پاپ طی این پیمان، کرۀ زمین را به‌دو نیم تقسیم کرد و نیم شرقی را به‌پرتغال و نیمۀ غربی را به‌پادشاهی کاستیل (اسپانیا) بخشید.
– درگذشت اُنوره دو بالزاک در سال ۱۸۵۰م؛ نویسندۀ نامدار فرانسوی و پیشوای مکتب واقع‌گرایی (ادبیات) اجتماعی
– درگذشت انیسه شرتونی در سال ۱۹۰۶م؛ نویسنده، ادیب و روزنامه‌نگار لبنانی و دختر سعید شرتونی
– درگذشت سبهاش چندر بوس (نتاجی) در سال ۱۹۴۵م؛ انقلابی ملی‌گرای هندی که در جریان جنگ جهانی دوم، یک جنبش ملی را علیه قدرت‌های غربی رهبری کرد.
– درگذشت بوروس فردریک اسکینر در سال ۱۹۹۰م؛ روان‌شناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی اهل آمریکا که از سال ۱۹۵۸م تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۷۴م استاد روان‌شناسی در دانشگاه هاروارد بود.
– درگذشت کیم دای جونگ در سال ۲۰۰۹م؛ رئیس‌جمهور سابق کرۀجنوبی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۲۰۰۰م که از سال ۱۹۵۷م کاتولیک شد و به‌خاطر مخالفت‌های طولانی‌اش با استبداد، به‌نلسون ماندلای آسیا شناخته می‌شد.
– درگذشت ارنست نولته در سال ۲۰۱۶م؛ تاریخ‌نگار، فیلسوف آلمانی و از شاگردان مارتین هایدگر که مطالعات او در دهۀ ۱۹۶۰م دربارۀ فاشیسم‌ بسیار قابل توجه‌اند. نظریۀ او در مورد «رابطۀ علّی» بین جنایات سیستم گولاگ و هولوکاست، باعث بروز دعوای تاریخ‌نگاران در سال ۱۹۸۶م شد. وی به‌واسطۀ تخصص خود در بسیاری از بحث‌ها و چالش‌های علمی که در باب فاشیسم و سوسیالیسم درگرفته، از دهۀ ۱۹۶۰م تا پایان زندگی‌اش حاضر بود. او در سال‌های پایانی حیاتش، بر اسلام‌گرایی و فاشیسم اسلامی متمرکز شد. مهم‌ترین کتاب او «فاشیسم در عصر خویش» است که او را به‌عنوان پژوهش‌گر حوزۀ فاشیسم در محافل دانشگاهی و روشنفکری آلمان مطرح کرد.
– درگذشت کوفی عطا عنان در سال ۲۰۱۸م؛ سیاست‌مدار غنایی، هفتمین دبیرکل سازمان ملل متحد، برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۲۰۰۱م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 جولای در تاریخ - درگذشت النورا فیگن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *