پنجم/۵ ژانویه در تاریخ – درگذشت آندری پلاتونوف و…

پنجم/۵ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اومبرتو اکو؛ نشانه‌شناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی، تا درگذشت آندری پلاتونوف؛ روزنامه‌نگار و داستان‌نویس سوسیالیست و منتقد نظام شوروی (حکومت استالین) که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ ژانویه در تاریخ

پنجم/۵ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– اقدام به‌ترور لوئی پانزدهم، پادشاه فرانسه در سال ۱۷۵۷م که او را به‌شدت زخمی کرد، اما موفق به‌کشتن او نشد.
– در سال ۱۸۹۶م؛ ویلهلم رونتگن، فیزیک‌دان آلمانی، اشعۀ ایکس را کشف کرد.
– در سال ۱۹۰۹م؛ کلمبیا استقلال پاناما را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۱۹م؛ حزب کارگران آلمانی که بعد به‌حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان تغییر نام داد تشکیل شد.
– در سال ۱۹۲۵م؛ نیلی تایلی روس، به‌عنوان اولین بانوی فرماندار در ایالت وایومینگ ایالات متحده منصوب شد.
– در سال ۱۹۳۳م؛ احداث پل گلدن‌گیت (پل معلق) در خلیج سانفرانسیسکو آغاز شد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ شوروی دولت جمهوری خلق لهستان را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۶۸م؛ با به‌قدرت‌رسیدن الکساندر دوبچک، دوره‌ای از گسترش آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، موسوم به‌بهار پراگ در چکسلواکی آغاز شد که تا اواسط همان سال و اشغال این کشور به‌وسیله ارتش سرخ شوروی ادامه داشت.
– در سال ۲۰۰۵م؛ اریس، بزرگ‌ترین سیارۀ کوتوله در منظومۀ شمسی کشف شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز شهاب‌الدین محمد شاه جهان (شاه جهان اعظم) در سال ۱۵۹۲م؛ فرزند جهانگیر و پنجمین امپراتور سلسلۀ گورکانیان هند
– زادروز رودولف کریستف یوکن در سال ۱۸۴۶م؛ فیلسوف آلمانی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل ۱۹۰۸م
– زادروز کنراد آدناور در سال ۱۸۷۶م؛ دولت‌مرد محافظه‌کار آلمانی از حزب اتحادیۀ دموکرات مسیحی آلمان و نخستین صدراعظم جمهوری فدرال آلمان
– زادروز پاراماهانزا یوگاناندا (موکوندا لعل گوش) در سال ۱۸۹۳م؛ یوگی هندی و گورویی که به‌بسیاری از غربی‌ها، روش کریا یوگا را به‌وسیلۀ کتابش معرفی کرد.
– زادروز کتلین کنیون در سال ۱۹۰۶م؛ انسان‌شناس، و باستان‌شناس اهل بریتانیا که او را از مهم‌ترین باستان‌شناسان سدۀ ۲۰م و از شاخص‌ترین افراد در زمینۀ شناخت دوران نُوسنگی در هلال حاصل‌خیز می‌دانند. وی در فرهنگ عامه برای کشف و حفاری شهر اریحا (جریکو) که توصیف آن در کتاب مقدس ذکر شده‌بود شناخته شده‌است.
– زادروز ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۲۸م؛ سیاست‌مدار پاکستانی و پدر بی‌نظیر بوتو و بنیان‌گذار حزب مردم پاکستان
– زادروز رابرت کینلوچ ماسی سوم در سال ۱۹۲۹م؛ روزنامه‌نگار و مورخ آمریکایی که بیشتر کار خود را وقف مطالعه و نوشتن در مورد خاندان رومانوف (خانوادۀ امپراتوری روسیه) کرد. او در سال ۱۹۸۱م جایزۀ پولیتزر را برای «زندگی‌نامۀ پیتر کبیر: زندگی و جهان او» دریافت کرد. وی همچنین برای کتاب «کاترین کبیر: پرترۀ یک زن» در سال ۲۰۱۱م جوایزی دریافت نمود.
– زادروز اومبرتو اکو در سال ۱۹۳۲م؛ نشانه‌شناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی
– زادروز هایائو میازاکی در سال ۱۹۴۱م؛ انیماتور، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس، نویسنده و مانگاکا (نویسنده، یا تصویرگر مانگا) ژاپنی و یکی از بنیان‌گذاران استودیو جیبلی (یک استودیوی پویانمایی مستقر در بخش کوگانی در منطقۀ تاما در توکیو پایتخت ژاپن)

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 تیرماه در تاریخ - اعزام دانشجو توسط فتحعلی‌شاه قاجار و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ژان شاردن در سال ۱۷۱۳م؛ جواهرفروش و جهانگرد فرانسوی که کتاب ۱۰ جلدیِ او به‌نام «سفرهای سِر ژان شاردن» به‌عنوان یکی از بهترین کارهای پژوهش‌گران غربی دربارهٔ ایران و خاور نزدیک برشمرده می‌شود.
– درگذشت ادوارد گرانویل براون در سال ۱۹۲۶م؛ خاورشناس و ایران‌شناس پُرآوازۀ بریتانیایی که کتاب‌های زیادی در زمینۀ تاریخ و ادبیات نگاشته‌است.
– درگذشت آندری پلاتونوف در سال ۱۹۵۱م؛ روزنامه‌نگار و داستان‌نویس سوسیالیست و منتقد نظام شوروی (حکومت استالین)
– درگذشت ماکس برن در سال ۱۹۷۰م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان آلمانی و یهودی‌تبار که در سال ۱۹۵۴م جایزۀ نوبل فیزیک گرفت. او یکی از ۱۱ نفری بود که بیانیۀ راسل‌اینشتین را امضاء کردند.
– درگذشت اوزه‌بیو داسیلوا فریرا در سال ۲۰۱۴م؛ مهاجم سابق تیم ملی فوتبال پرتغال که از وی به‌عنوان یکی از بهترین بازیکن‌ها و نماد فوتبال پرتغال نام برده می‌شود. وی اولین برندۀ توپ طلای اروپا و آقای گل جام جهانی ۱۹۶۶م لندن بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *