چهاردهم/۱۴ شهریورماه در تاریخ – درگذشت محمدشاه قاجار و…

چهاردهم/۱۴ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمدحسین بُشرویه‌ای (بدیع‌الزمان فروزانفر)؛ ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهش‌گر ادبی ایرانی، تا درگذشت هوشنگ وحید دستجردی؛ نظامی ایرانی و رئیس وقت شهربانی کل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ شهریورماه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انتشار اسناد حاکمیت ایران بر بحرین از سوی دولت تهران در سال ۱۳۳۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدعلی مینابی بندرعباسی (سدیدالسلطنه، عاری، سدیدالسلطنۀ کبابی) در سال ۱۲۵۳خ؛ شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی در سال‌های آخر دورۀ قاجار و آغاز دورۀ پهلوی
– زادروز محمدحسین بُشرویه‌ای (بدیع‌الزمان فروزانفر) در سال ۱۲۷۶خ؛ ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهش‌گر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه برجسته در زمینه زبان و ادبیات فارسی و از مولوی‌پژوهان بزرگ
– زادروز مظفر فیروز در سال ۱۲۸۵خ؛ دولت‌مرد ایرانی و نوۀ پسری عبدالحسین میرزا فرمانفرما و نوۀ دختری میرزا هدایت‌الله وزیر دفتر

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدشاه قاجار در سال ۱۲۲۷خ؛ او نوۀ فتحعلی‌شاه، فرزند عباس‌میرزا و سومین شاه از دودمان قاجار بود. محمدشاه تا پیش از رسیدن به‌تاج‌و‌تخت، محمدمیرزا نامیده‌می‌شد و معروف به‌ولیعهد ثانی بود.
– درگذشت مجید آهی در سال ۱۳۲۵خ؛ سفیر کبیر ایران در اتحاد شوروی، دیپلمات و دولتمرد و ۲ دوره ریاست وزارت دادگستری و ۱ دوره ریاست وزارت راه و وزارت اقتصاد ملی را بر عهده داشت. او به‌زبان‌های روسی و فرانسه تسلط کامل داشت.
– درگذشت هوشنگ وحید دستجردی در سال ۱۳۶۰خ؛ نظامی ایرانی و رئیس وقت شهربانی کل ایران که در اثر انفجار دفتر نخست‌وزیری در شهریور ۱۳۶۰خ ترور شد.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 فروردین‌ماه در تاریخ - درگذشت قاسم غنی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *