بیست‌و‌هشتم/۲۸ جولای در تاریخ – درگذشت اتو هان و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کارل پوپر؛ اندیشمند اتریشی‌انگلیسی و استاد مدرسۀ اقتصاد لندن، تا درگذشت ماکسیمیلیان روبسپیر؛ از رهبران انقلاب فرانسه و یکی از تأثیرگذارترین اعضای کمیتۀ نجات ملی انقلاب فرانسه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ جولای در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بیماری هپاتیت

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۶۸م؛ با به‌اجرا گذاشته‌شدن مصوبۀ متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا توسط کنگرۀ آمریکا، سیاه‌پوستان رسماً تابعیت آمریکا را یافتند.
– در سال ۱۹۱۴م؛ با اعلان جنگ امپراتوری اتریش‌مجارستان به‌صربستان، جنگ جهانی اول آغاز شد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ در اثر زمین‌لرزه ای مرگبار به‌بزرگی ۷/۶ ریشتر در تانگشان چین، بیش از ۲۴۰ هزار نفر کشته‌شدند.
– در سال ۱۹۸۴م؛ افتتاحیۀ بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۴م لس‌آنجلس برگزار شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز لودویگ فویرباخ در سال ۱۸۰۴م؛ فیلسوف آلمانی که از شاگردان هگل بود، اما به‌زودی از اندیشه‌های هگل دور شد و به‌اصالت حس و ماده‌باوری گروید.
– زادروز الکساندر آندریویچ ایوانف در سال ۱۸۰۶م؛ نقاش روسی و پیرو سبک نئوکلاسیک
– زادروز هلن بیترکس پاتر در سال ۱۸۶۶م؛ نویسندۀ کودکان، تصویرگر و دانشمند علوم طبیعی اهل انگلیس
– زادروز ارنست کاسیرر در سال ۱۸۷۴م؛ فیلسوف نوکانتی آلمانی و تاریخ‌نگار فلسفۀ غرب
– زادروز مارسل دوشان در سال ۱۸۸۷م؛ نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی که آثارش را بیشتر با سبک‌های دادائیسم و سوررئالیسم مرتبط می‌دانند. آثار او در گسترش هنر غرب، پس از جنگ جهانی اول تأثیرگذار بود.
– زادروز کارل پوپر در سال ۱۹۰۲م؛ فیلسوف علم، منطق‌دان، ریاضی‌دان و اندیشمند اتریشی‌انگلیسی و استاد مدرسۀ اقتصاد لندن که یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان علم سدۀ ۲۰م به‌حساب می‌آید و آثار زیادی در فلسفۀ سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشته‌است.
– زادروز باروخ ساموئل بلومبرگ در سال ۱۹۲۵م؛ پزشک آمریکایی که جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۷۶م را مشترکاً با دانیل کارلتون گایداشک، برای کشف‌شان در مورد مکانیسم‌های جدید برای منشأ و انتشار بیماری‌های عفونی برنده شد.
– زادروز ریچارد ویلیام رایت در سال ۱۹۴۳م؛ ترانه‌سرا، نوازندۀ پیانو و کیبورد و خوانندۀ گروه موسیقی پینک‌فلوید
– زادروز هوگو چاوز در سال ۱۹۵۴م؛ چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ونزوئلا که به‌عنوان رهبر حزب بولیواری چپ و انقلاب بولواری شناخته می‌شود و به‌خاطر سیاست‌های سوسیال‌دموکراتیک، ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحدۀ آمریکا، و حمایت از مواضع ایران و فلسطین مشهور بود. او مؤسس حزب چپ‌گرای جنبش جمهوری پنجم بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 خردادماه در تاریخ - درگذشت محمود اعتمادزاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آنتونیو لوچو ویوالدی (کشیش مو قرمز) در سال ۱۷۴۱م؛ کشیشی ایتالیایی و یکی از مشهورترین آهنگ‌سازان دوران باروک و نوازندۀ چیره‌دست ویولن
– درگذشت یوهان سباستیان باخ در سال ۱۷۵۰م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ارگ و هارپسیکورد اهل آلمان که آثارش برای دستۀ آواز، ارکستر و تک‌سازها، تقریباً تمام انواع متفاوت موسیقی دورۀ باروک را در برمی‌گیرد.
– درگذشت لویی آنتوان لئون دو سن ژوست در سال ۱۷۹۴م؛ انقلابی، سیاست‌مدار فرانسوی در دوران انقلاب کبیر فرانسه و دورۀ مشهور به‌دورۀ ترور (وحشت) که جوان‌ترین عضو کنوانسیون (مجمع ملی فرانسه در دوران انقلاب کبیر) بود. گفته می‌شود که سخنرانی وی در کنوانسیون، در رأی مجمع به‌اعدام لویی شانزدهم نقش مؤثری داشته‌است. پس از آن، جزء هیئت ۵ نفره‌ای شد که مسئول تنظیم قانون‌اساسی ۱۷۹۳م بودند و بعد از تنظیم و تصویب، وی به‌عضویت کمیتۀ نجات خلقی درآمد. او دوست صمیمی ماکسیمیلیان روبسپیر، رئیس کمیتۀ نجات خلقی در دوران ترور بود و در تصمیم‌گیری‌های مهم و اعدام اشخاص مشهوری چون ژاک رنه ابر و ژرژ دانتون نیز نقش به‌سزایی داشته‌است.
– درگذشت ماکسیمیلیان روبسپیر در سال ۱۷۹۴م؛ یکی از معروف‌ترین رهبران انقلاب فرانسه و یکی از تأثیرگذارترین اعضای کمیتۀ نجات ملی انقلاب فرانسه که نقش به‌سزایی را در دورۀ وحشتِ پس از انقلاب و به‌راه‌انداختن آن بازی کرد.
– درگذشت ژوزف بناپارت در سال ۱۸۴۴م؛ برادر بزرگ‌تر ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه و از پادشاهان اسپانیا و ناپل
– درگذشت فلورا موری در سال ۱۹۲۳م؛ از پیشگامان پزشکی اهل اسکاتلند و یکی از اعضای اتحادیۀ سیاسی و اجتماعی زنان به‌نام سافرجت بود.
– درگذشت اتو هان در سال ۱۹۶۸م؛ شیمی‌دان آلمانی که به‌خاطر کشف شکافت هسته‌ای، جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۴۴م را به‌دست آورد. او در ایجاد اولین نیروگاه هسته‌ای نقشی مؤثر داشت.
– درگذشت فرانسیس کریک در سال ۲۰۰۴م؛ زیست‌فیزیک‌دان انگلیسی و یکی از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای که به‌همراه جیمز واتسون و موریس ویلکینز، جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۱۹۶۲م دریافت کرده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 آذرماه در تاریخ - زادروز کیهان کلهر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *