«مارشال پتن»؛ محکومیت مُسن‌ترین رئیس دولت فرانسه به اعدام! + تصاویر

فیلیپ پتن افسر و سیاست‌مدار فرانسوی بود که در پایان جنگ جهانی اول به مقام مارشال فرانسه رسید و در طیِ آن به شیر وردون معروف شد. او سپس به‌عنوان ریاست کشور فرانسه‌ی ویشی خدمت کرد. مارشال پتن که در سال ۱۹۴۰م ۸۴ ساله بود، به‌عنوان مُسن‌ترین رئیس دولت فرانسه شناخته می‌شود.
مارشال پتن

در تاریخ ۱۴ آگوست ۱۹۴۵م، مارشال «هانری فیلیپ بنونی اومر پتین» که عموماً با نام «فیلیپ پتن» (مارشال پتن) و قهرمان «نبرد وردن» شناخته می‌شد، به جرم خیانت به وطن در جنگ جهانی دوم به اعدام محکوم شد، اما ماجرای محکومیت این پیرمرد ۸۹ ساله چه بود؟ همان‌طور که پیش‌تر در پُست‌های مرتبط اشاره رفته‌است، ارتش آلمان پس از اشغال هلند، نروژ و بلژیک در ماه مِی ۱۹۴۰م، به فرانسه حمله کرد و پس از شکست‌دادن نیروهای متحد انگلیسی و فرانسوی، در ژویٔن همان سال پاریس را به تصرف درآورد. نیروهای آلمانی در مسیر پیشرویِ سریع خود، روز ۱۷ ژویٔن، شهرهای مهم فرانسه را نیز تصرف کردند و در جبهه‌ی شرق، تا مرز سویٔیس و در غرب تا ساحل اقیانوس اطلس پیش رفتند.

مارشال پتن
مارشال پتن در سال ۱۸۸۰م

در این هنگام، مارشال «هانری پُتَن»، که یک جایگاه افسانه‌ای در تاریخ فرانسه داشت و قهرمان جنگ جهانی اول بود و برای رهبریِ فرانسه در زمان جنگ برگزیده شده‌بود، تقاضای تَرک مخاصمه کرد. «آدولف هیتلر» بی‌درنگ این تقاضا را پذیرفت و این قرارداد در تاریخ ۲۲ ژویٔن ۱۹۴۰م به امضاء رسید. با امضای قرارداد تَرک مخاصمه، عملیات نظامی بین نیروهای طرفین نیز سه‌روز بعد در روز ۲۵ ژویٔن به پایان رسید. به موجب این قرارداد، نیروهای آلمان، نخست تمام مناطق شمالیِ فرانسه را در اختیار «حکومت پتن» قرار دادند و سپس پس از چندی شخص مارشال با حمایت آلمان به نخست‌وزیریِ فرانسه رسید و چون مرکز حکومت در شهر ویشیِ فرانسه بود، دولت او «حکومت ویشی» نام گرفت. در این بین ژنرال «شارل دو گل» با حمایت تعدادی از نیروهای فرانسوی، در خارج از این کشور، دولت فرانسه‌ی آزاد را تشکیل داد و سرانجام پس از آزادیِ فرانسه توسط قوای متفقین، ریاست جمهوریِ فرانسه را به دست گرفت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  آلبوم تصاویر؛ عکس های تاریخی از اختراعات عجیب و جالب جهان! بخش پنجم
نقاشی مارشال پتن
مارشال پتن در سال ۱۹۱۵م؛ پرتره‌ی اتوکروم، اثر ژول ژروای کورتلمون

پس از آزادیِ فرانسه، در جریان محاکمه‌ی سران حکومت ویشی، در تاریخ ۱۴ آگوست ۱۹۴۵م، مارشال «پتن»، فاتح نبرد «وِردن» در جنگ اول به جرم خیانت به وطن، تبعیت از دستورات فاشیستیِ آلمان نازی و تبعید و کشتار یهودیان و غیره به اعدام محکوم شد؛ که البته به دلیل کهولت سن با دخالت ژنرال «دو گل»، حکم او به حبس ابد تغییر یافت. شاید چیزی که بیش از همه خشم مردم فرانسه را به دنبال داشت، دست‌دادن او با «هیتلر» بود و در دادگاه هم در این مورد بسیار صحبت شد. مارشال «پتن» تا پایان عمر در دژ نظامی محبوس بود و در سال ۱۹۵۱م در ۹۵ سالگی در زندان درگذشت؛ او که روزی قهرمان این مردم بود، کارش به‌جایی رسید که در دادگاه به سلب حیثیت نظامی محکوم شد؛ چیزی که برای او از مرگ هم بدتر بود! اگرچه هنوز در بین مورخین در مورد درست و غلط‌بودن تصمیمات «پتن» نظریات مختلفی وجود دارد، اما در بین عموم مردم به نظر چنین نیست؛ کمااین‌که به گزارش فرانس۲۴ هنوز برخی به مقبره‌ی او آسیب زده و به‌روی آن زباله، کثافات و غیره می‌ریزند! در ادامه تصاویری مربوط به مارشال «پتن» را مشاهده می‌کنید.

مارشال پتن، هیگ، فوچ و پرشینگ
مارشال پتن، هیگ، فوچ و پرشینگ در سال ۱۹۱۸م
نقاشی مارشال پتن
نقاشیِ مارشال پتن در سال ۱۹۲۶م
مارشال پتن
مارشال پتن در مِی ۱۹۴۰م
مارشال پتن و آدولف هیتلر
ملاقات مارشال پتن با آدولف هیتلر در مونتوآر، در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۴۰م، یواخیم فون ریبنتروپ در سمت راست، مترجم هیتلر و پل اشمیت که در مرکز تصویر قرار دارند.
مارشال پتن و ویلیام دی لیهی
پتن و آخرین ملاقات او با سفیرِ در حالِ خروجِ آمریکا، ویلیام دی لیهی، ۱۹۴۲م
مارشال پتن در دادگاه نظامی
پتن در دادگاه نظامی

نگارش و گردآوری: قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3/5 - (9 امتیاز)

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *