سیزدهم/۱۳ خردادماه در تاریخ – درگذشت سیدروح‌الله خمینی و…

سیزدهم/۱۳ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز عبدالحسین هژیر؛ سیاست‌مدار و نخست‌وزیر ایران از خرداد ۱۳۲۷ تا آبان ۱۳۲۷خ، تا درگذشت سیدروح‌الله موسوی خمینی؛ از مراجع‌تقلید شیعه و بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ خردادماه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز عبدالحسین هژیر در سال ۱۲۸۱خ؛ سیاست‌مدار و نخست‌وزیر ایران از خرداد ۱۳۲۷ تا آبان ۱۳۲۷خ که از خود چهره‌ای مذهبی نشان می‌داد و بسیاری از قوانین سکولار یا مخالف دین و محدودکنندۀ دین‌داران دورۀ رضاشاه پهلوی به‌دست او و به‌اصرار او لغو شد. در طول دوران نخست‌وزیری‌اش بارها سعی در دلجویی از روحانیون و کسب تکلیف از مراجع تقلید می‌کرد. حتی به‌اصرار او سیدحسین امامی (عامل قتل احمد کسروی) از زندان رها شد. امامی ۴ سال بعد هژیر را که برای عبادت و مراسم روضه‌خوانی به‌مسجد سپهسالار رفته‌بود، ترور کرد و کشت.
– زادروز اشک پیتر دالن در سال ۱۳۵۱خ؛ ایران‌شناس، دانشیار زبان‌های ایرانی در دانشگاه اوپسالا و مترجم و پژوهش‌گر ایرانی‌تبار اهل سوئد
– زادروز شیرین علم‌هولی آتشگاه در سال ۱۳۶۰خ؛ وی در روستای دیم‌قشلاق در حوالی ماکو، پس از گذراندن یک‌سال و ۹ ماه حبس در زندان اوین تهران در روز ۸ آذرماه به‌اتهام ارتباط با گروه پژاک دادگاهی شده و به‌اعدام محکوم گردید و در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹خ بدون اطلاع خانواده و وکلایش در زندان اوین اعدام شد.
– زادروز عالیه عطایی در سال ۱۳۶۰خ؛ نویسندۀ ایرانی‌افغانستانی و ساکن ایران که چند کتاب رمان تألیف کرده و داستان‌های کوتاه متعددی نیز در نشریات داخلی و خارجی مانند ناداستان و Guernica به‌چاپ رسانده‌ که برخی از آن‌ها موفق به‌دریافت جوایز ادبی نظیر مهرگان ادب شده‌اند.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الله‌وردی‌خان اونْدیلادْزِ (الاوردی‌خان گرجی) در سال ۹۹۲خ؛ سپهسالار امپراتوری صفوی، حاکم ایالت فارس امپراتوری صفوی و بانیِ سی‌و‌سه‌پل اصفهان و مدرسۀ خان شیراز و پدر امام‌قلی‌خان و داودخان
– درگذشت علی‌اصغر شمیم (همدانی) در سال ۱۳۴۵خ؛ استاد تاریخ، مترجم، نویسنده و مورخ ایرانی
– درگذشت حبیب‌الله مراد در سال ۱۳۵۷خ؛ از نخستین بازیگران و پیشگامان هنرپیشگی در سینمای ایران که با ایفای نقش «حاجی‌آقا» در تنها فیلم صامت به‌جامانده از تاریخ فیلم سینمای ایران حاجی آقا آکتور سینما، توانست که دید جامعۀ سنتی روزگار خود را نسبت به‌این پدیدۀ نُوظهور و حرفۀ بازیگری که در آن‌زمان در نزد عموم وجهۀ قابل قبولی نداشت، به‌سمت‌و‌سوی مثبتی هدایت نماید.
– درگذشت سیدروح‌الله موسوی خمینی (سیدروح‌الله مصطفوی) در سال ۱۳۶۸خ؛ از مراجع‌تقلید شیعه که انقلاب ۱۳۵۷خ را رهبری و در پی آن، جمهوری‌اسلامی را بنیان گذاشت و تا پایان عمر آن را رهبری کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 تیرماه در تاریخ - درگذشت مهدی آذر یزدی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *