«مانوئل نوریگا» دیکتاتوری که با صدای بلند موسیقی دستگیر شد! + تصاویر

مانوئل نوریگا با نام اصلیِ مانوئل آنتونیو نوریگا مورنو، سیاست‌مدار، افسر نظامی، قاچاقچیِ مواد مخدر و دیکتاتور نظامیِ پاناما، از حامیان کودتای موفقیت‌آمیز ژنرال عمر توریخوس علیه آرنولفو آریاس بوده‌است. در پیِ سقوط دولت و سپس مرگ مشکوک توریخوس، قدرتش افزایش چشمگیری پیدا کرد.
مانوئل نوریگا

«مانوئل نوریگا» در تاریخ ۱۱ فوریه‌ی ۱۹۳۴م در پاناماسیتی، پایتخت پاناما به دنیا آمد. پدر و مادرش او را در پنج سالگی رها کردند و «نوریگا» توسط خاله‌اش بزرگ شد. «مانوئل نوریگا» در سال ۱۹۸۱م پس از مرگ مشکوک «عمر توریخوس» دیکتاتور نظامیِ پاناما، دولت را تحویل گرفت و در سال ۱۹۸۳م رسماً به‌عنوان رهبر پاناما تمام قدرت را قبضه کرد. دوران کنترل پاناما توسط او سرشار از سرکوب خشونت‌بار مخالفان و انتشار اخباری مبنی بر ناپدیدشدن آن‌ها بود، اما اهمیت ژئواستراتژیک پاناما در کانال پاناما که اقیانوس‌های اطلس و آرام را به یکدیگر وصل می‌کند، باعث شده‌بود تا ایالات متحده‌ی آمریکا روابط نزدیکی با این کشور داشته‌باشد و به‌طور خلاصه از دیکتاتوریِ او حمایت کند!

عمر توریخوس
عمر توریخوس
مانوئل نوریگا
وسط: مانوئل نوریگا

اما روابط گرم دو کشور دیری نپایید و آمریکایی‌ها با قطع حمایت‌های مالی و نظامیِ خود از پاناما، دارایی‌های دولت این کشور در ایالات متحده را توقیف کردند و چندی نگذشته‌بود که در سال ۱۹۸۹م دادگاهی در آمریکا «مانوئل نوریگا» را به جرم اخاذی، پول‌شویی و قاچاق مواد مخدر تحت تعقیب قرار داد، تا این‌که در پایان همان سال، «جرج بوش» (پدررئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دستور دخالت نظامی در پاناما را صادر نمود. نیروهای نظامیِ آمریکا به راحتی پاناما را تسخیر کردند، اما «مانوئل نوریگا» گریخت و به‌ سفارت واتیکان در پاناما پناه برد. آمریکایی‌ها که تصمیم نداشتند به این مرکز مقدس حمله‌ی نظامی کنند، با محاصره‌ی سفارت واتیکان، بلندگوهای پُرقدرتی را در اطراف سفارت مستقر کردند. در ابتدا سربازان آمریکایی پشت بلندگوها «مانوئل نوریگا» را ترول می‌‎کردند و به او دشنام ناموسی (!) می‌دادند، تا از سفارت بیرون بیاید، اما تأثیر چندانی نداشت!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سلبریتی؛ سودجوی عافیت‌طلب یا حنجره‌ی بی‌صدایان؟
جرج بوش (پدر)
جرج بوش (پدر)

پس تصمیم گرفته‌شد که به‌صورت ۲۴ ساعته از بلندگوها با صدای بلند موزیک راک پخش شود. «مانوئل نوریگا» تنها ۱۰ روز این وضعیت را دوام آورد و خود را تسلیم کرد. وی حدود ۱۷ سال در آمریکا زندانی بود و از آنجا به فرانسه رفت تا در این کشور نیز زندانی شود. دیکتاتور سابق پس از تحمل چندسال حبس در فرانسه، در حالی‌ که مدت‌ها با بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، تحویل پاناما داده‌شد و در کشور خود هم به دلیل سربه‌نیست‌کردن مخالفان خود زندانی شد، اما در سال ۲۰۱۷م برای انجام عمل جراحی از زندان آزاد و به حصر خانگی رفت و سپس در طول یک عمل جراحیِ مغز، در روزی چون امروز؛ یعنی ۲۹ مِی ۲۰۱۷م به کما رفت و دیگر به زندگی بازنگشت.

مانوئل نوریگا
مانوئل نوریگا

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *