کاترین دوم؛ معمای عشق و فرزندان نامشروع! + تصاویر

کاترین دوم یا کاترین کبیر با نام اصلیِ سوفیا اوگوستا آنهالت زِربست، امپراتریس روسیه بود و به مدت ۳۴ سال این مقام را داشت. او زاده‌ی پروس و همسر پتر سوم (نوه‌ی دختریِ پتر اول یا پتر کبیر) بود، اما رابطه‌ی میان آن‌ها چندان گرم نبود؛ البته نگاه به قدرت در بین‌شان نیز متفاوت بود.
کاترین دوم
«پتر سوم» نوه‌ی دختریِ «پتر کبیر»

وی متولد ۲۱ فوریه‌ی ۱۷۲۸م در شهر کیل واقع در آلمان و نوه‌ی دختریِ «پتر بزرگ» بود. همسرش نیز «سوفیا آگوستا» آلمانی بود که بعدها به‌نام «کاترین دوم» معروف شد و نقشی بسیار مهم در تاریخ روسیه ایفا کرد. «پتر سوم» تنها سه‌ماه سلطنت کرد و در این‌مدت به جنگ هفت‌ساله با آلمان پایان داد. همچنین در روسیه، آزادیِ مذهب برقرار ساخت و امتیازات اشراف را کاهش داد. با این‌که روس‌تبار بود، ولی مدام از آلمان‌ها تعریف می‌کرد و پشتیبان آلمان بود؛ همین مسئله باعث خصومت و نفرت طبقه‌ی اشراف و حتی گارد امپراطوریِ تزار شد. ابتدا او را از کار برکنار کردند و یک‌هفته بعد در تبعیدگاه‌اش به‌دست یکی از خاندان اشراف به قتل رسید؛ البته می‌گویند که همسرش در جریان قتل دست داشته‌است.

پتر کبیر، کاترین کبیر
راست: پتر یکم یا پتر کبیر – چپ از بالا: پتر سوم – کاترین دوم
«کاترین دوم» ملکه‌ی مقتدر روسیه

همان‌طور که قبل‌تر گفته‌شد، «سوفیا» آلمانی بود و مادر «پتر» در زمان ولیعهدی، او را به دربار خواست و برای پسرش به‌عنوان همسر برگزید، اما «پترِ» ساده‌دل که به‌اجبار مادرش با «سوفیا» ازدواج کرده‌بود، در همان اول به او گفت که دل در گرو یکی از زنان دربار دارد؛ همین مسئله باعث جداییِ عاطفیِ این دو شد؛ به‌طوری‌که «پتر» به‌صورت پنهانی با معشوقه‌اش زندگی می‌کرد و «سوفیا» نیز دوستان خودش را داشت. «سوفیا» در خاطراتش می‌نویسد: «وقتی فهمیدم که ولیعهد مرا دوست ندارد، می‌خواستم به آلمان برگردم، اما زرق‌و‌برق دربار برایم جذاب بود.»

نکته‌ی دیگر این است که «کاترین» دختری باهوش بود و فهمید که برای حکومت بر این کشور، اول باید با زبان و فرهنگ آن‌جا آشنا شود. به همین دلیل روزانه ۱۰-۱۲ ساعت تاریخ و ادبیات روسیه را مطالعه می‌کرد و از آن‌جا که دختری تحصیل‌کرده بود و به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی مسلط بود، زبان روسی را هم به‌راحتی آموخت؛ به‌طوری‌که بعد از چندماه به‌راحتی صحبت می‌کرد و کسی متوجه خارجی‌بودن او نمی‌شد. برای جلب محبوبیت بیشتر، دین خود را به ارتدکس تغییر داد و نام «کاترین دوم» را برای خود برگزید و به این‌ترتیب ظاهری کاملاً روسی پیدا کرد و همچنین محبوب درباریان شد. «کاترین» و «پتر» (ولیعهد وقت) هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند و نُه‌سال از ازدواج‌شان می‌گذشت و هنوز فرزندی نداشتند؛ از طرفی ملکه «الیزابت» نگران ولیعهد آینده بود. چندی بعد «کاترین» بچه‌دار شد و نامش را «پاول» گذاشت. هویت پدر اصلیِ «پاول» مشخص نیست و به همین دلیل «پتر» از ترس آبروریزی، او را به فرزندی پذیرفت. البته دو بار دیگر هم مجبور شد که فرزندان «کاترین» را به فرزندی بپذیرد!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  جنگ ایران و روس؛ قمپزهایی که نتیجه‌اش ترکمانچای شد!
پتر کبیر، کاترین کبیر
پاول یکم یا پل یکم
«پاول یکم» ولیعهد روسیه، فرزند نامشروع «کاترین دوم»

همه‌چیز زیر سر «کاترین» بود؛ «کاترین» زنی جاه‌طلب بود و حاضر هم نبود که وقت خود را تنها صرف بزرگ‌کردن فرزندانش کند. از موقعیت خود در دربار هم راضی نبود. با سفرای انگلیس و فرانسه ارتباط برقرار کرد و در ازای اطلاعاتی که به آن‌ها می‌داد (جاسوسی)، پول خوبی دریافت می‌کرد. بر ثروت «کاترین» هر روز افزوده می‌شد؛ به‌طوری‌که کم‌کم به فکر کودتا افتاد. از طرفی حال ملکه «الیزابت» هم رو به وخامت می‌گذاشت. «کاترین» برای تصاحب قدرت، زمان را مناسب می‌دید. پس شروع به نامه‌نگاری با سران ارتش کرد. ارقام پیشنهادیِ «کاترین» بسیار وسوسه‌کننده بود. چندی بعد ملکه «الیزابت» از دنیا رفت و بالاخره «پتر» به سلطنت رسید. بعد از تاج‌گذاریِ «پتر»، رابطه‌ی «کاترین» و «پتر» سردتر هم شد. «پتر» علناً با معشوقه‌اش زندگی می‌کرد و از امور مملکت اطلاعی نداشت. از این‌رو، موقعیتی مناسب برای «کاترین» فراهم کرد.

نخست کاری کرد که «پتر» از سلطنت عزل شود، اما در کم‌تر از یک‌هفته «پتر» به ضرب گلوله به قتل رسید! «کاترین» به‌زودی جای شوهرش را در دربار گرفت و در بین درباریان نیز محبوبیت زیادی به‌دست آورد. «کاترین» در قدم اول به فکر گسترش مساحت امپراتوری افتاد. اوکراین، لهستان و کریمه را به روسیه ملحق کرد. در طول ۳۴ سال سلطنت، هفت‌میلیون نفر به جمعیت روسیه اضافه کرد. در پایان حکومت «کاترین»، روسیه بسیار شبیه به اروپا شده‌بود. اشراف به زبان فرانسه صحبت می‌کردند. فلسفه و ادبیات برای روشنفکران از نان شب واجب‌تر بود و همچنین دختران در سنین پایین به مدرسه می‌رفتند. این شاهزاده‌خانم آلمانی تمام آرزوهای «پتر» را (که باعث خشم درباریان بود) جامه‌ی عمل پوشانید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  روح‌انگیز سامی‌نژاد؛ سالروز درگذشت نخستین بازیگر زن ایران! + تصاویر
پتر کبیر، کاترین کبیر
تاج‌گذاریِ کاترین دوم در سال ۱۷۶۲م به‌عنوان امپراتریس و تزار روسیه که در یک مراسم باشکوه انجام شد.

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *