زنان در جنگ؛ تلاش برای کسب آزادی و استقلال مطلق! + آلبوم تصاویر

تأثیر حضور زنان در جنگ جهانی اول بر کسی پوشیده نیست؛ آنان حین دفاع و مبارزه، برای حقوقی بدیهی نیز در حال مبارزات داخلی بودند و به مواردی هم دست یافتند، اما جنگ جهانی دوم و آینده‌ی پس از آن برای زنان در جهت تحکیم حضورشان در جامعه‌ی جهانی و برابریِ حقوق نیز بسیار مهم بود.
زنان در جنگ
مقدمه‌ای بر حضور مؤثر زنان در جنگ جهانی دوم

نقش زنان در جنگ جهانی دوم بسیار بیش از جنگ جهانی اول بود و گسترش هم یافت. تا سال ۱۹۴۵م میلیون‌ها زن برای تأمین نیاز هواپیماها، کشتی‌های جنگی و مهمات در ارتش کار می‌کردند. همچنین نه‌تنها زنان تشویق شدند تا به‌صورت داوطلبانه برای جمع‌آوریِ کمک‌های مالی، پذیرش نگهداریِ کودکان بی‌سرپرست، زراعت در باغ‌های خود و استخدام در کارخانه‌های مهمات جنگی فعالیت کنند، بلکه از آن‌ها خواسته‌شد تا به صفوف نظامی هم بپیوندند. ۷۵ درصد زنانی که در جنگ جهانی دوم به نیروها پیوستند، داوطلب بودند. نقش‌های نظامیِ زنان بسیار وسیع بود؛ برای مثال، خلبانان کمکیِ حمل‌و‌نقل هوایی، هواپیماها را در مسیرهای خطرناک از کارخانه‌ها تا پایگاه‌های نظامی همراهی می‌کردند و گاهاً آن‌ها را به پرواز هم درمی‌آوردند. این زنان در کنار دیگر زنان سرباز، هر کدام نقش‌های مهم و قهرمانانه‌ای را در تلاش برای پیشبرد جنگ، به‌ویژه برای بریتانیا ایفا می‌کردند. جالب است بدانید که حدوداً بیش از ۶۴۰ هزار زن در جنگ جهانی دوم به‌صورت رسمی خدمت کردند.

زنان در جنگ جهانی دوم
پوستری که نشان می‌دهد در بسیاری از کشورها، زنان برای پیوستن به شاخه‌های زنانه در نیروهای مسلح یا شرکت در کارهای صنعتی یا کشاورزی، تشویق می‌شدند.
مسئولیت‌های حیاتی و مختلف

زنان در جنگ جهانی دوم، به‌ویژه زنان بریتانیایی به همراه هزاران مردی که در نیروهای مسلح خدمت می‌کردند، مشاغل مختلفی را به عهده داشتند. در واقع آن‌ها نقشی حیاتی در مسائلی مانند امور خانگی، اداره‌ی خانواده، جیره‌بندیِ مواد غذایی، بازیافت و استفاده‌ی مجدد و کشاورزیِ محصولات را داشتند. از سال ۱۹۴۱م، زنان برای کارهای مربوط به جنگ مانند مکانیکی، مهندسی، کارگر مهمات، نگهبان حملات هوایی، راننده‌ی اتوبوس و ماشین آتش‌نشانی فراخوانده شدند. در ابتدا، تنها زنان مجرد ۲۰ تا ۳۰ ساله فراخوانده می‌شدند، اما در اواسط سال ۱۹۴۳م، تقریباً ۹۰ درصد زنان مجرد و ۸۰ درصد زنان متأهل نیز در کارخانه‌ها یا در نیروهای مسلح مشغول به کار و فعالیت بودند. همچنین پرستارانی هم وجود داشتند که پشت خطوط جبهه‌ی دشمن در اداره‌ی عملیات ویژه کار می‌کردند. برجسته‌ترین عضو آن‌ها در طول جنگ جهانی دوم، «شاهزاده الیزابت» (بعداً ملکه الیزابت) بود؛ او به‌عنوان راننده و مکانیک آموزش دیده و به درجه‌ی فرماندهی رسیده‌بود. همچنین کوچک‌ترین دختر «وینستون چرچیل»، یعنی «مری چرچیل» (بعدها لیدی سومز) نیز به‌عنوان عضوی از آن پرستاران در جنگ خدمت کرد.

زنان در جنگ جهانی دوم
شاهزاده الیزابت (بعداً ملکه الیزابت) با لباس نظامی به‌عنوان مکانیک
زنان شجاع و سرسخت در ارتش

جدا از این نقش‌های حیاتی، بیش از ۸۰ هزار زن به نیروی زمینیِ ارتش زنان در بریتانیا پیوستند؛ آن‌ها شرایط سخت و ساعات طولانی را در پاسگاه‌های روستایی تحمل می‌کردند تا از حریم بریتانیا حفاظت نمایند. موضوع جالبی که وجود دارد، «دختران زمین» هستند که در مزارع کار می‌کردند؛ به آن‌ها یونیفورم داده‌می‌شد و مجبور بودند تا در مزارعی زندگی کنند که آن‌ها را برای کار فرستاده بودند. در شهرها زنان به‌صورت داوطلبانه به انجام «هر کاری که لازم بود» متوسل می‌شدند و البته که به این کارها، افتخار هم می‌کردند؛ یکی از این خدمات که بسیار مورد توجه است، حمایت از قربانیان بمباران هواییِ بریتانیا توسط لوفت‌وافه (نیروی هواییِ آلمان) و کسانی بود که در ایستگاه‌های زیرزمینی پناه گرفته‌بودند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  مهدی سودانی؛ تشابه در قرن ۱۹م برای ظهور منجی!

در اداره‌ی عملیات ویژه، «وینستون چرچیل» حدود ۶۰ زن را به قول خودش «برای به‌آتش‌کشیدن نیروهای دشمن» استخدام کرد؛ آن‌ها در پشت خطوط جبهه‌ی دشمن، معمولاً با چتر نجات یا قایق‌های ماهی‌گیری مستقر می‌شدند تا به تشکیل «ارتش مخفی» از نیروهای مقاومت کمک کنند که راه را برای تهاجم متفقین آماده نمایند. یکی از شناخته‌شده‌ترین اعضای اداره‌ی مذکور در بریتانیا، «ورا لی» متولد لیدز انگلستان بود که پس از مرگ توسط نازی‌ها، لوح تقدیر پادشاه را به جهت خدمات شجاعانه‌اش دریافت کرد. نباید فراموش کنیم که هنرمندان علاوه بر خدمت در جنگ، هم در خارج از کشور و هم در جبهه‌ی داخلی، کارهای دیگری را هم که زنان در طول جنگ جهانی دوم انجام نداده‌اند را به‌طور گسترده ثبت کرده‌اند؛ برای مثال، «ایولین دانبار»، «دیم لورا نایت» و «سیسیل بیتون» در میان دیگران، ما را با خاطرات، عکس‌ها و نقاشی‌های خود وارد زندگیِ زنان در آن دوره کردند.

زنان در جنگ جهانی دوم
وینستون چرچیل و دخترش مری (بعداً لیدی سومز)
تأثیر جنگ بر اشتغال زنان و مبارزه برای حقوق برابر

آمار و ارقام دولتی نشان می‌دهد که تعداد زنان شاغل در طول جنگ جهانی دوم از حدود ۱/۵ میلیون نفر در سال ۱۹۳۹م (۲۶ درصد) به کمی بیش از ۲۵/۷ میلیون نفر در سال ۱۹۴۳م (۳۶ درصد از کل زنان دارای سن قانونیِ کار) افزایش یافته‌است. ۴۶ درصد از کل زنان ۱۴ تا ۵۹ ساله و ۹۰ درصد از زنان مجرد توانای بین ۱۸ تا ۴۰ ساله، تا سپتامبر ۱۹۴۳م به نوعی در کار یا در زمینه‌ی خدمات ملی مشغول بوده‌اند. البته سطح اشتغال می‌توانست بالاتر هم باشد؛ زیرا کارکنان خانگی از این ارقام مستثنی شده‌بودند. بسیاری از کارکنان خانگی برای خدمات ملی اعزام می‌شدند، اما آمار دقیقی از آن‌ها وجود ندارد. در طول جنگ جهانی دوم، زنان در کارخانجات تولید مهمات، ساخت کشتی، هواپیما، در زمینه‌ی خدمات کمکی به‌عنوان نگهبان حملات هوایی، افسران آتش‌نشانی و افسران تخلیه، راننده‌ی موتورهای آتش‌نشانی، قطار و تراموا، هدایت‌کننده و پرستار کار می‌کردند.

زنان در جنگ جهانی دوم
زنان خلبان نیروی کمکیِ حمل‌و‌نقل هواییِ بریتانیا در سال ۱۹۴۰م

در این دوره، برخی از اتحادیه‌های کارگری که به‌طور سنتی به مشاغل مردانه مانند مهندسی خدمات می‌دادند، اقدام به پذیرش اعضای زن هم نمودند. سپس اتحادیه‌های کارگری بار دیگر نگران تأثیر حضور زنان بر دست‌مزد مردان پس از جنگ بودند، اما اولویت دولت، جذب کارگران در صنایع خدماتی و نظامی بود. برخی از توافقات محدود در مورد دست‌مزد برابر حاصل شد که به زنان اجازه می‌داد تا در جایی که همان شغل مردان را «بدون کمک یا نظارت» انجام می‌دادند، برای‌شان دست‌مزد برابر تعیین گردد. منتها بیشتر کارفرمایان توانستند که موضوع برابریِ دست‌مزد را دُور بزنند و حقوق زنان همچنان با توجه به جایگزینی‌شان به‌جای مردان، به‌طور متوسط ۵۳ درصد کم‌تر از آن‌ها بود؛ در واقع مشاغل نیمه‌ماهر و غیر ماهر به‌عنوان «شغل زنان» تعیین شدند و از پرداخت حقوق برابر معاف‌شان کردند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یوهان گئورک الز؛ ارتش یک نفره‌ای که برای ترور آدولف هیتلر اقدام کرد!
زنان در جنگ جهانی دوم
نیروی هوایی کمکی زنان شاغل (WAAF) در جنگ جهانی دوم

کارگران زن برای مبارزه جهت دست‌مزد برابر، اغلب بدون حمایت اتحادیه‌های خود، به تحرکاتی در سطوح محلی متوسل شدند؛ برای مثال، کارگران زن در کارخانه‌ی «رولزرویس» به دریافت دست‌مزد کم‌تر نسبت به مردان غیر ماهری که همان کار را انجام می‌دادند، اعتراض داشتند. یک دادگاه تحقیقی، سیستم رتبه‌بندیِ جدیدی را توصیه کرد که توسط اتحادیه‌ی مهندسان با آن موافقت شد. با این حال، زنان همچنان معتقد بودند که سیستم جدید ۸۰ درصد از آن‌ها را با کم‌ترین نرخ دست‌مزد روبه‌رو کرده و سپس در اکتبر ۱۹۴۳م اعتصابی یک‌هفته‌ای آغاز نمودند که این‌مرتبه توسط اکثر مردان در کارخانه حمایت شد. سرانجام توافقی بر سر دست‌مزد معین حاصل گشت که برای کارگران زن و مرد یکسان بود؛ بسته به نوع ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که بر روی آن کار می‌کردند.

زنان در جنگ جهانی دوم
زنان آمریکایی که مظهر میهن‌پرستی و قدرت بودند، در نقش‌هایی که زمانی به‌روی آن‌ها بسته شده‌بود قدم گذاشتند تا از تلاش‌های جنگ در جبهه‌ی داخلی و خارجی حمایت کنند.
غرامت برای زنان سه‌برابر کم‌تر از مردان

روش دیگری که در آن، زنان در طول جنگ جهانی دوم مورد تبعیض قرار گرفتند، مربوط به سطح غرامت‌های ارائه‌شده به آن‌ها توسط طرح آسیب‌های شخصی (غیر نظامی) در سال ۱۹۳۹م بود. مردان ۲۱ شیلینگ در هفته بابت این طرح دریافت می‌کردند که سه‌برابر بیشتر از زنان با هفت شیلینگ در هفته بود. سپس زنان به‌عنوان ناظران و حاضران در ایستگاه‌های آتش‌نشانی (شبانه) در کارخانه‌ها، رانندگان آمبولانس، نگهبانان حملات هوایی، اعضای کمک‌های اولیه و پیام‌رسان، به شکل فعالانه در طرح‌های دفاع مدنی حضور یافتند؛ باید در نظر داشت که چنین زنانی در معرض خطر بمباران قرار داشتند، اما در مقایسه با مردان حق دریافت غرامتی کم‌تر برای جراحات را دارا بودند. اتحادیه‌های کارگری، مبارزان و برخی از زنان نماینده‌ی مجلس به این موضوع مهم پرداختند و علی‌رغم مخالفت اولیه‌ی دولت با این تقاضا، نرخ برابری در آوریل ۱۹۴۳م وضع شد.

زنان در جنگ جهانی دوم
یک زن کارگر جنگی در حال ماشین‌کاریِ یک سیلندر برای موتور هواپیمای رولزرویس
مادران شاغل

اکنون در قدم بعدی، با توجه به افزایش اشتغال در بین زنان در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، نیاز به پاسخ‌گویی به مسئولیت‌های مراقبتیِ مادرانِ شاغل نیز باید مورد توجه قرار می‌گرفت. بودجه‌ی دولتی برای تأسیس حدوداً ۱۳۴۵ مهدکودک در زمان جنگ فراهم شد، که نسبت به ۱۴ مهدکودک موجود در سال ۱۹۴۰م افزایش بسیار زیادی داشت. با این حال، این موضوع همواره به‌عنوان اقدامی موقتی برای دوره‌ی جنگ در نظر گرفته‌شد و با وجود افزایش مداوم نرخ اشتغال زنان از دهه‌ی ۱۹۲۰م به بعد، محل زندگیِ یک زن متأهل، همچنان در خانه تفهیم و مطرح می‌شد. البته همان‌طور که می‌دانیم، با گذشت سال‌ها از جنگ جهانی دوم و به مرور زمان، این مورد و دیگر موضوعات حقوقیِ آنان نیز با توجه به تلاش و فعالیت‌های مدنی و متفاوت‌شان در کشورهای مختلف حل و تکثیر گشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  زبان فارسی؛ آیا خط و زبان ما از لغات عربی ساخته شده‌است؟!
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان در حال کار بر روی یک بمب‌افکن، شرکت هواپیماسازیِ داگلاس در کالیفرنیا، ۱۹۴۲م
چرا فراموش می‌شدیم؟

«گریس والاس» دختری ۱۶ سال‌و‌نیمه بود که داوطلبانه برای خدمت در نیروی زمینیِ ارتش زنان شرکت کرد. اولین جایی که او در آن مستقر شد، یک خوابگاه در ولز بود. او در مصاحبه‌ای از خاطرات تلخ و شیرین خود در آن‌دوران چنین می‌گوید:

«حدود ۳۰ دختر بودیم، همه با یکدیگر خوب بودیم. بیشتر مردم قبلاً فکر می‌کردند که چون ما در مزارع کار می‌کردیم، واقعاً اوقات خوبی را سپری می‌کردیم، اما این‌چنین نبود، اگرچه نمی‌گویم همه‌چیز بد بود؛ ما از رقص‌های روستایی لذت می‌بردیم و دوستان زیادی هم پیدا کردیم. برخی از کشاورزان فکر می‌کردند که ما آن‌جا هستیم تا همه‌ی کارهای کثیفی را انجام دهیم که هیچ‌کس دیگری انجام نمی‌دهد. یادم می‌آید که با دختر دیگری به یک‌جا رفتیم. یک خانمی ما را به زمینی به مساحت یک‌و‌نیم هکتار برد؛ پوشیده از علف‌های هرز و خارهایی تقریباً به اندازه‌ی خودمان! به ما گفتند پاکش کنیم. ما هیچ دست‌کشی برای پوشیدن نداشتیم، بنابراین می‌توانید تصور کنید که دستان ما در پایان روز چگونه بودند. حتی صورت‌مان خراشیده شده‌بود. او در ماشینش در انتهای میدان می‌نشست و ما را در حین کار تماشا می‌کرد.

اگر باران می‌بارید و می‌رفتیم زیر درختی پناه می‌گرفتیم، او سریعاً می‌آمد و ما را وادار می‌کرد تا برگردیم سر کار. یک‌روز تصمیم گرفتیم که به اندازه‌ی کافی غذا بخوریم، اما همان خانم آمد و از ما خواست که سریعاً برگردیم سر کار. نهایتاً یک‌جُفت دست‌کش و فنجانی چای به ما دادند. مدت‌زمان زیادی طول کشید تا کشاورزان متوجه شوند که ما در مواقعی که مجبور بودیم، کاملاً تواناییِ انجام کارهای مردانه را داریم. امیدوارم این روایت نشان داده‌باشد که چرا بسیاری از ما فکر می‌کنیم با ما منصفانه رفتار نشده‌است. سال‌هاست که در روزهای یکشنبه (اشاره به روز تعطیل هفته) از ما خواسته نشده‌است که عضوی در تعطیلات باشیم. سؤال اینجاست که چرا نه؟ آیا ما سزاوار این نیستیم که با غرور و افتخار شناخته شویم؟ چرا بعد از این‌که دیگر مورد نیاز نبودیم، به این راحتی فراموش شدیم؟»

زنان در جنگ جهانی دوم
زنان ماشین‌کار در کارخانه‌ی فوردموتور در داگنهام، در تاریخ هفتم ژوئن ۱۹۶۸م برای دست‌مزد برابر دست به اعتصاب زدند؛ نتیجه‌ی این اعتصاب، افزایش دست‌مزد ۹۲ درصدیِ آن‌ها نسبت به مردان بود.

«کاترین جی. اتوود» نویسنده‌ی کتاب «زنان قهرمان جنگ جهانی دوم» می‌نویسد:

«…بیشتر این زنان (معروف و ناشناخته) یک‌چیز مشترک داشتند؛ آن‌ها خود را قهرمان نمی‌دانستند. آن‌ها از وجدان خود پیروی کردند و کاری را که دیدند باید انجام شود، آن را انجام دادند. همه‌ی آن‌ها به پیروزی در جنگ کمک کردند، حتی بسیاری از آن‌ها که بهای نهاییِ سهم خود را پرداختند و ناشناخته ماندند…»

پیش‌تر در مورد حضور مؤثر زنان در جنگ جهانی اول پُستی با عنوان «زن در جنگ؛ راهی دشوار برای چشیدن طعم آزادی! + آلبوم تصاویر» منتشر کرده‌بودیم که چنانچه مایل بودید، می‌توانید آن را هم بخوانید و تصاویری متفاوت مشاهده نمایید. در ادامه، تصاویری فوق‌العاده تاریخی از حضور زنان در جنگ جهانی دوم را مشاهده می‌کنید.

زنان در جنگ جهانی دوم
زنان کشاورز در سال ۱۹۴۱م در طول جنگ جهانی دوم
زنان در جنگ جهانی دوم
بدون شرح از زنان رد جنگ جهانی دوم…!
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان کارگر دماغه‌های جدید و شفاف بمب‌افکن‌های تهاجمیِ A-۲۰، کالیفرنیا
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان خلبان خدمات نیروی هواییِ آمریکا در حال بررسیِ محاسبات و برنامه‌ریزی برای جنگ‌های هوایی
زنان در جنگ جهانی دوم
دو زن در کارخانه‌ی فولاد آمریکا با ماسک اکسیژن برای تمیزکردن کوره‌های بلند
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان موتورسوار وزارت اطلاعات آمریکا، حدوداً سال ۱۹۴۰م
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان در حال آماده‌سازیِ بالون رگبار در میدلندز انگلستان، ۱۹۴۱م
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان جوش‌کار در کارخانه‌ی فولاد آمریکا، جایگزین مردانی که در طول جنگ به جبهه فرا خوانده شده‌بودند.
زنان در جنگ جهانی دوم
یکی از اعضای نیروی آموزش حمل‌و‌نقل مکانیزه در لندن، در حال تعویض چرخ یک اتومبیل
زنان در جنگ جهانی دوم
گروهی از نیروهای ذخیره‌ی زنان در بخش تفنگ‌داران دریاییِ آمریکا، در حال کار بر روی یک PBJ، با نام نیروی دریاییِ B-۲۵ Mitchell
زنان در جنگ جهانی دوم
گروهبان ذخیره‌ی زنان در بخش تفنگ‌داران دریاییِ آمریکا به‌نام مری جی راین و گروهبان تفنگ‌داران دریاییِ آمریکا میلتون آر. وورث، در بخش ترافیک مستقیم هوایی
زنان در جنگ جهانی دوم
زنی در کنار هواپیمای باراکودا ایستاده‌است.
زنان در جنگ جهانی دوم
زن کارگر جنگی در حال بازرسیِ بدنه‌ی بمب‌های هزار پوندی در شرکت تایر و لاستیک فایرستون در آمریکا، مِی ۱۹۴۴م
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان در حال کار در یک کارخانه‌ی هواپیماسازی، مِی ۱۹۴۲م
زنان در جنگ جهانی دوم
زن کارگر جنگی در کارخانه‌ی تراش‌کاری، دهه‌ی ۱۹۴۰م
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان کارگر جنگی در دسامبر ۱۹۴۱م قایق‌های تهاجمی برای تفنگ‌داران دریاییِ آمریکا می‌سازند.
زنان در جنگ جهانی دوم
اعضای خدمات کمکیِ زنان ریچموند در حال کار بر روی یک اتومبیل در سال ۱۹۴۰م
زنان در جنگ جهانی دوم
اعضای گردان ۶۸۸۸ پُست مرکزی در مراسم رژه به افتخار ژان‌دارک در روئن فرانسه در سال ۱۹۴۵م؛ آن‌ها اولین زنان آفریقایی/آمریکایی بودند که در عملیات نظامیِ آمریکا در خارج از کشور خدمت کردند و نمایشی عظیم ارائه نمودند.
زنان در جنگ جهانی دوم
یک زن جوان در سال ۱۹۴۳م اوراق قرضه و تمبر جنگی می‌فروشد و در عین حال برای جذب زنان در جنگ هم فعالیت می‌کند.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان پذیرفته‌شده برای خدمات اضطراری به‌صورت داوطلبانه در مراسمی که در مقابل تالار نیویورک در سال ۱۹۴۳م برگزار شد، سوگند خدمت سربازی می‌خورند.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنی پرچم آمریکا را می‌دوزد تا ارتش آمریکا از آن استفاده کند.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان کارگر در حال مونتاژ بدنه‌ی B-۱۷ در شرکت هواپیماسازیِ داگلاس، آمریکا
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان سرباز به‌نام ام دیویدسون (چپ) و سرباز برادشاو (راست؛ که قبل از جنگ جهانی دوم کارگر لباس‌شویی بود)، در حال جابه‌جاییِ دو لاستیک بزرگ
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان بریتانیایی در سال ۱۹۴۱م در حال کار بر روی یک تانک به مقصد روسیه
زنان در جنگ جهانی دوم
اعضای سپاه کمکیِ ارتش زنان، بخشی از کاروانی از رانندگان ATS که به پاریس می روند و همچنین جزو اولین زنانی خواهند بود که در سال ۱۹۴۴م با وسایل نقلیه‌ی شخصیِ خود از فرانسه عبور می‌کنند.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان پارتیزان برای جنگ چریکی علیه نازی‌ها در یوگسلاوی در سال ۱۹۴۴م آموزش می‌بینند.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان شاغل در بخش سرویس و نگهداریِ لوکوموتیوها در سال ۱۹۴۳م
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان روسی در حال حفر تله برای تانک‌ها در طول محاصره‌ی لنینگراد در جنگ جهانی دوم
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان کارگر در حال مونتاژ و ساخت کارتریج‌های مهمات جنگی
زنان در جنگ جهانی دوم
پریسیلا تیلور، زن آفریقایی/آمریکاییِ راننده‌ی کامیون که در WAC خدمت می‌کرد.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنانی که برای انجام وظایف در گارد آتش‌نشانی به‌صورت داوطلبانه استخدام شده‌اند،اکتبر ۱۹۴۲م
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان مکانیک که بر روی تانک M۳ در آمریکا کار می‌کنند.
زنان در جنگ جهانی دوم
کاتلین کاوندیش در سال ۱۹۴۳م برای صلیب‌سرخ آمریکا در لندن کار می‌کرد؛ او دختر سفیر آمریکا در لندن بود.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان بخش جنگل‌داری در دسامبر ۱۹۴۱م، کُنده‌هایی را جهت ذخیره در کمپ کالفورد انگلستان تا آن‌جا حمل می‌کنند.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان سرباز در ارتش سلطنتیِ زنان، در حال رانندگی از میدان ترافالگار در جشن روز VE (روز پیروزی در اروپا) در لندن
زنان در جنگ جهانی دوم
زن خلبان در کنار یکی از هواپیماهای غول‌پیکر نیروی هواییِ مدرن بریتانیا در جنگ جهانی دوم
زنان در جنگ جهانی دوم
دخترانی به‌نام لوئیس بتی ۲۰ ساله و پگی کلارک، در حال بُریدن الوارها در مزرعه‌ی الوار منچستر، ژوئن ۱۹۴۵م
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان سرویس کمکی که وسایل نقلیه‌ی ارتش را در کارگاه سلطنتیِ مهندسین برق و مکانیک در سال ۱۹۴۴م تعمیر می‌کردند.
زنان در جنگ جهانی دوم
زنی در انبار مهمات وزارت تأمین در سال ۱۹۴۱م، روی یک تانک کار می‌کند.
زنان در جنگ جهانی دوم
سربازان Neta Irene Farrell و Genevieve Evers، اعضای ذخیره‌ی زنان تفنگ‌داران دریاییِ آمریکا، در حال بارگیری و مسلح‌کردن هواپیمای جنگی
زنان در جنگ جهانی دوم
زنان مکانیک در حال کار بر روی هواپیمای نیروی هواییِ ارتش آمریکا

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *