کوتاه از ملکه «الیزابت دوم» و سفر او به ایران + فیلم و آلبوم تصاویر

الیزابت دوم در سال ۱۹۲۶م به دنیا آمد و در ۲۶ سالگی ملکه‌ی بریتانیا و ۱۴ قلمروِ مشترک‌المنافع شد. وی در دوره‌ای به این جایگاه رسید که بریتانیا هنوز بسیاری از مستعمره‌های خود را در اختیار داشت. او همچنین شاهد تغییرات سیاسی و دگرگونی‌های اجتماعی در بریتانیا و دنیای خارج هم بود.
الیزابت دوم

«الیزابت آلکساندرا مری وینزور» مشهور به «الیزابت دوم»، ملکه‌ی سابق پادشاهیِ بریتانیا و دیگر قلمروهای مشترک‌المنافع، در تاریخ ۲۱ آوریل ۱۹۲۶م در محله‌ی می‌فر لندن به دنیا آمد. او اولین فرزند شاهزاده «آلبرت»، دومین پسر «جرج پنجم» و لیدی «الیزابت بوئز-لیون» بود. این‌که «الیزابت» به سلطنت برسد، بسیار دور از انتظار بود؛ اما پس از مرگ «جرج پنجم»، «ادوارد هشتم» شاه جدید، برای ازدواج با «والیس سیمپسون»، زن مطلقه‌ی آمریکایی از سلطنت کناره‌گیری کرد. با استعفای «ادوارد هشتم»، پدر «الیزابت» با عنوان «جرج ششم» پادشاه بریتانیا شد و تا سال ۱۹۵۲م سلطنت کرد. در همین دوره، «الیزابت» مدتی در ارتش خدمت کرد و پس از چندی با شاهزاده «فیلیپ دوم» ازدواج کرد و به آموزش امور سلطنتی پرداخت؛ پس از مرگ او، «الیزابت دوم» در ۲۶ سالگی ملکه‌ی بریتانیا و ۱۴ قلمروِ مشترک‌المنافع شد. «الیزابت دوم» که دیگر ملکه شده‌بود، در سخنرانیِ تاج‌گذاریِ خود گفت:

«من با صداقت متعهد می‌شوم که در خدمت شما باشم، همان‌طور که بسیاری از شما به من متعهد هستید. در طول زندگی و با تمام وجودم تلاش خواهم کرد تا لایق اعتماد شما باشم.»

ملکه الیزابت دوم
شاهدخت الیزابت (راست) و خواهرش شاهدخت مارگارت (چپ) در کودکی

«الیزابت دوم» در دوره‌ای به این جایگاه رسید که بریتانیا هنوز بسیاری از مستعمره‌های خود را در اختیار داشت. این کشور از ویرانه‌های جنگ جهانی دوم سر برآورده بود؛ در حالی که مواد غذایی هنوز جیره‌بندی بود و طبقه و امتیازات اشرافی همچنان در جامعه حاکم بود. در زمان آغاز سلطنت ملکه «الیزابت دوم»، «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر بریتانیا بود، «ژوزف استالین» بر اتحاد جماهیر شوروی حکمرانی می‌کرد، دکتر «مصدق» در ایران زمام نخست‌وزیری را در دست داشت و می‌رفت که بریتانیا را وارد چالش کمبود نفت کند و جنگ کُره نیز در حال شعله‌ورشدن بود. در دهه‌های بعد، ملکه «الیزابت دوم» شاهد تغییرات سیاسی و دگرگونی‌های اجتماعی در بریتانیا و دنیای خارج بود. تلاطم‌های خانواده‌ی سلطنتی که مهم‌ترین آن طلاق «چارلز» و «دایانا» بود، به‌طور کامل در معرض افکار عمومی قرار گرفت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شاهزاده ظل‌السلطان؛ سایه‌ی شاه یا شاهی در سایه!
ملکه الیزابت دوم
ملکه الیزابت دوم و دوک ادینبورگ در مراسم جشن سالگرد به‌قدرت‌رسیدن و دست‌تکان‌دادن هزاران نفر در مسیر وی

«الیزابت دوم» از تاریخ ششم فوریه‌ی ۱۹۵۲م تا هشتم سپتامبر ۲۰۲۲م سلطنت کرد؛ دورانی که فروپاشیِ امپراتوری و عصر بازسازیِ بریتانیا بود، دوران گذر از عصر صنعتی به قرن ۲۱م، همچنین ورود بریتانیا به اتحادیه‌ی اروپا و خروج از آن! او پس از «لویی چهاردهمِ» فرانسه، طولانی‌ترین مقام سلطنت را در تاریخ دارد و در واقع با هفت دهه سلطنت که شاهد به‌قدرت‌رسیدن ۱۵ نخست‌وزیر در بریتانیا بود، نامش با عصری پیونده خورده‌است که بسیاری آن را دوران مدرنِ «الیزابت» می‌نامند؛ مقایسه‌ای با دوران طلاییِ «الیزابت اول» در قرن شانزدهم میلادی، که عصر رنسانس در بریتانیا شکوفا شد. تأثیر فقدان وی هم برای شهروندان بریتانیا و هم کاخ سلطنتی سنگین خواهد بود؛ کسی که طیِ دهه‌ها به ثبات و تغییرات اجتماعیِ گسترده و حل‌وفصل جنجال‌های پیچیده‌ی خانواده‌ی سلطنتی کمک کرد! در ادامه فیلم و تصاویری جالب توجه مربوط به ملکه‌ی سابق پادشاهیِ بریتانیا را مشاهده می‌کنید.

فیلمی از سفر ملکه «الیزابت دوم» به ایران

ملکه الیزابت دوم
الیزابت و همسرش شاهزاده فیلیپ در سال ۱۹۵۰م
ملکه الیزابت دوم
الیزابت دوم به همراه همسرش شاهزاده فیلیپ در تاج‌گذاری در تاریخ دوم ژوئن ۱۹۵۳م
ملکه الیزابت دوم
استقبال شاه و شهبانو فرح از ملکه در تهران، در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۳۹
ملکه الیزابت دوم
شاه، شهبانو، ملکه و همسرش در جریان دیدار از تهران، در اسفندماه ۱۳۳۹
ملکه الیزابت دوم
ضیافت شاه به افتخار ملکه در تهران، در اسفندماه ۱۳۳۹
ملکه الیزابت دوم
ملکه و شاه در جریان دیدار از اصفهان، در اسفندماه ۱۳۳۹
ملکه الیزابت دوم
ملکه و شاه در جریان دیدار از اصفهان، در اسفندماه ۱۳۳۹
ملکه الیزابت دوم
بازدید ملکه از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۱۳۳۹
ملکه الیزابت دوم
استقبال شاه و شهبانو فرح از ملکه در تهران، در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۳۹
ملکه الیزابت دوم
به‌دنیاآمدن چارلز، اولین فرزند ملکه در سال ۱۹۴۸م
ملکه الیزابت دوم
پدر ملکه (جورج ششم) در تاریخ ششم فوریه‌ی ۱۹۵۲م در حالی که ملکه و فیلیپ در کنیا بودند، درگذشت. ملکه بلافاصله برای تشییع‌جنازه به خانه بازگشت؛ سمت چپ با مادرش، ملکه‌ی مادر، و مادربزرگش ملکه مری.
ملکه الیزابت دوم
مراسم تاج‌گذاریِ ملکه در سال ۱۹۵۳م
ملکه الیزابت دوم
ملکه به همراه دخترش شاهدخت آن
ملکه الیزابت دوم
سال ۱۹۶۶م ملکه در استادیوم ومبلی حاضر شد تا جام ژول‌ریمه را به بابی مور (کاپیتان تیم‌ملیِ فوتبال انگلیس) پس از شکست‌دادن آلمان‌غربی در فینال جام‌جهانی اهدا کند.
ملکه الیزابت دوم
ملکه به‌طور رسمی پسرش شاهزاده چارلز را به‌عنوان شاهزاده‌ی ولز منصوب کرد.
ملکه الیزابت دوم
ملکه در یک مراسم خیریه!
ملکه الیزابت دوم
مرگ شاهزاده دایانا (همسر اول چارلز) انتقادهای زیادی را متوجه ملکه کرد!
ملکه الیزابت دوم
در سال ۲۰۰۵م ملکه شاهد ازدواج پسر بزرگش برای دومین‌بار بود؛ شاهزاده چارلز با کامیلا پارکر بولز ازدواج کرد.
ملکه الیزابت دوم
ملکه در هشتادمین سالگرد تولدش
ملکه الیزابت دوم
ملکه در روزی که به پُرسابقه‌ترین فرمانروای بریتانیا تبدیل شد!
ملکه الیزابت دوم
ملکه پس از کناره‌گیریِ همسرش از وظایف سلطنتی، به وظایف عمومیِ خود ادامه داد!
ملکه الیزابت دوم
شاهزاده فیلیپ (همسر ملکه) در تاریخ نهم آوریل ۲۰۲۱م در ۹۹ سالگی درگذشت. ملکه در مراسم تشییع‌جنازه که در زمان همه‌گیریِ کووید و با مقررات آن‌زمان برگزار شد.

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *