شانزدهم/۱۶ تیرماه در تاریخ – درگذشت فخری گلستان و…

شانزدهم/۱۶ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز بیژن الهی شیرازی؛ شاعر و مترجم و محقق و نقاش و از شاعران جریان موسوم به‌شعر دیگر، تا درگذشت سیده مریم فخر اعظم تقوی شیرازی (فخری گلستان)؛ مترجم و فعال حقوق کودکان ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ تیرماه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز و آغاز هفتۀ مالیات در ایران

 


 

  • وقایع

– مورخان، متفق‌القول، ۱۶ تیر سال ۴۵۰خ؛ (۷ جولای سال ۱۰۷۱م) را روزی می‌دانند که حسن صبّاح، کار دیوانی (امور اداری دولتی) را رها کرد، تا راه مبارزه با فساد، تجاوز، سلطه‌گری و زورگویان را در پیش گیرد و جهان بهتری بسازد. وی از نظر فلسفی، معتقد به‌آزادی اجتماعی، تعاون، برادری، عدم تصرف مناطق و برتری بر ملل دیگر با توسل به‌نیروی مسلح بود و بخشودن پشیمان‌شدگان را تشویق و حرص مال‌زدن را نهی می‌کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز منوچهر احترامی در سال ۱۳۲۰خ؛ طنزپرداز و از قدیمی‌ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان که مجموعۀ کارهای «حسنی نگو یه‌دسته‌گل» او از دهۀ ۶۰خ به‌بعد، با مجموع تیراژ چندمیلیونی، یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان بوده‌است.
– زادروز گلرخ ادیب محمدی (گلی امامی) در سال ۱۳۲۱خ؛ نویسنده، مترجم و فعال فرهنگی که در دهۀ ۷۰ و ۸۰خ ادارۀ کتاب‌فروشی «زمینه» را بر عهده داشت.
– زادروز بیژن الهی شیرازی در سال ۱۳۲۴خ؛ شاعر، مترجم، محقق و نقاش و از شاعران جریان موسوم به‌شعر دیگر (گونه‌ای از شعر نو فارسی از سبک شعر موج نُو)
– زادروز حمیدرضا چیتگر (حمید بهمنی) در سال ۱۳۲۸خ؛ سیاست‌مدار سوسیالیست تبعیدی اهل ایران و عضو بلندپایۀ حزب کارگر ایران که پس از انقلاب ۱۳۵۷خ در فرانسه زندگی می‌کرد و توسط عوامل حکومت جمهوری‌اسلامی در اتریش ترور شد.
– زادروز سعید عبادتیان (بانان) در سال ۱۳۴۲خ؛ شاعر کُرد اهل ایران و از پیشگامان شعر کُردی‌جنوبی
– زادروز امیر نوری در سال ۱۳۷۵خ؛ دانش‌آموختۀ حقوق و از جمله افراد غیر درویش بازداشت‌شده در جریان اعتراضات گلستان هفتم که برای پیگیری وضعیت مادر و برادرش به‌خیابان پاسداران رفته‌بود، با ضرب‌و‌شتم به‌همراه تمام اعضای خانواده‌اش (شکوفه یداللهی، کسری نوری، پوریا نوری) بازداشت و مجموعاً به ۲۵ سال حبس محکوم شدند. او نهایتاً در فروردین‌ماه ۱۳۹۹خ پس از ۲ سال و یک‌ماه از زندان فشافویه آزاد شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 تیرماه در تاریخ - زادروز گلشیفته فراهانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میر محمدجواد ذاکر طباطبایی خویی (سید جواد ذاکر) در سال ۱۳۸۵خ؛ یکی از پایه‌گذاران مداحی به‌سبک جدید که سبک جدید مداحی او باعث جذب برخی جوانان به‌هیئت‌های عزاداری شد.
– درگذشت سیده مریم فخر اعظم تقوی شیرازی (فخری گلستان) در سال ۱۳۹۱خ؛ سفال‌گر، مترجم و فعال حقوق کودکان ایرانی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *